Retail conceptsPremium

BRIEVENBUS IS EXTRA SERVICE

TUINARCHITECT GIANNI DE CLERCQ getuigt

Tuin- en landschapsarchitect Gianni De Clercq
Tuin- en landschapsarchitect Gianni De Clercq

 

 

Tuin- en landschapsarchitect Gianni De Clercq richtte in 2002 Green Concepts op, een ontwerpbureau voor de buitenruimte. Ondertussen heeft hij als aanvulling op het bureau een winkel geopend: Greenstore. Hier brengt hij ook brievenbussen aan de man/vrouw. Hoe pakt hij dat aan?

HOE IS HET IDEE GEGROEID OM BRIEVENBUSSEN AAN TE BIEDEN?
“Vrij spontaan. Wij vertellen een compleet verhaal. Naast ontwerpbureau leggen we ook de focus op passende tuinmeubels, bloempotten en pakketbrievenbussen, zowel voor privégebruik als voor de horeca. Dikwijls kwamen onze klanten in aanraking met een tuinontwerp waarin een mooie brievenbus was geïntegreerd, maar ze wisten niet hoe of waar ze die konden kopen.”

BEKIJKT U DE BRIEVENBUSSEN ALS EEN EXTRA SERVICE?
“We proberen mensen te sturen in hun keuze en beschouwen het als een extra service. Het is wel zo dat het als tuinarchitect niet zo vanzelfsprekend is; je moet ook een winkel hebben om deze producten te verkopen. Onze troef is dat we Greenstore hadden. Dit is een eigentijdse conceptstore met top­producten van hoge kwaliteit die in elke buitenruimte passen.”

Brievenbus

HOE HELPT U BIJ DE KEUZE?
“In ons tuinontwerp streven we naar een esthetisch geheel. Bij een mooie strakke of integendeel landelijke tuin, zie je in de praktijk dikwijls een lelijk, oubollig gedrocht van een brievenbus. Ook bij een kubistische woning betekent de brievenbus soms een stijlbreuk. De opdracht die we krijgen houdt altijd een zekere vrijheid van ontwerp in, zolang het uiteraard aansluit bij de stijl van de woning en de wensen van de klant. Meestal volgen de mensen ons advies, ook voor wat de brievenbus betreft. De woning­eigenaar laat de bus eventueel personaliseren met zijn huisnummer en kiest daarvoor een bepaalde kleur of belettering en des­gewenst het logo van zijn firma.”

STELT U ACTIEF EEN BEPAALD MODEL VOOR?
“Actief wel, maar we gaan onze keuze niet opdringen. Het is uiteraard fijn als de opdrachtgevers de voorgestelde brievenbus daadwerkelijk kopen, maar de consument mag natuurlijk ook naar een zelfstandige winkel stappen.”

IS HET SUCCES VAN DE PAKKETBRIEVENBUS ONSTUITBAAR?
“Onze klanten opteren vooral voor een pakketbrievenbus; naast brieven ontvangen de mensen in tijden van e-commerce ook vaak pakjes. Het is echter een kleine moeite om ook de klassieke modellen te leveren, als dat hun voorkeur geniet.”

HOE GEBEURT DE PLAATSING?
“Wij beschrijven hoe de plaatsing door de tuinaannemer dient te gebeuren. Wij voeren zelf niets uit. De locatie moet voldoen aan de richtlijnen van bpost. Als ontwerper kijken we waar de brievenbus het beste komt, bijvoorbeeld om de ingang te accentueren.”

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Luc Vandenbroeck

Gerelateerde artikels

Beter beveiligde en slimme brievenbussen in opkomst

Brievenbussen worden al lang niet meer louter om hun praktisch nut gekozen. Voor veel consumenten speelt ook het decoratieve aspect een grote rol bij de aankoop. De brievenbus moet voor velen de stijl van de woning nog meer naar buiten brengen.

"Mijn tuinen zien er niet spectaculair uit, maar zijn dat wel"

Meer wetenschap in de tuin, daar pleit tuinarchitect Olivier Foubert voor. “We weten nu veel meer dan tien jaar geleden, maar die kennis wordt nog te weinig in de praktijk gebracht. Ik zie nu veel tuinen die heel hard op elkaar lijken, omdat tuinaannemers voortdurend naar elkaar kijken. Zelf wil ik die eenheidsworst doorbreken met tuinen die in de eerste plaats een ecologische meerwaarde hebben. Tuinarchitecten en tuinaannemers moeten elkaar de hand reiken: de wetgeving wordt steeds strenger en de aannemers hebben steeds meer zorgen over hun personeel en hun werven. Wij, architecten, kunnen hen helpen."

Esthetische uniformiteit wint aan belang bij pakketbrievenbussen

We kunnen redenen genoeg bedenken waarom het onlineshoppen in een stroomversnelling raakt. En dankzij de innovatieve pakketbrievenbus hoeft de consument niet meer naar het postkantoor te hollen of te rekenen op de bereidwilligheid van een buur.

Dossier brievenbussen

Gewone brievenbussen zijn nog altijd een interessant artikel, maar het is vooral de pakketbrievenbus die tegenwoordig met de mooiste groei gaat lopen. Dat is evident; kopen via internet explodeert; liefst 76% van de consumenten bestelde ooit al eens online. Anderzijds brengen fabrikanten inbraakveilige oplossingen op de markt geschikt voor elk type shopper en voor elke woning. Kwalitatieve materialen, een strakke vorm en een neutraal getinte afwerking zijn favoriet.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.