Beurzen

Positivisme op The Inspired Home Show 2025

Samenwerking legt basis voor verbeterd contact, producten en groei

2025: 125 edities
The Inspired Home Show vierde in 2025 al zijn 125e editie

Van 2 t.e.m. 4 maart 2025 vond in Chicago de 125e editie van The Inspired Home Show plaats. De grootste professionele huisraadbeurs van Noord-Amerika schotelde de bezoekers dit jaar 2.000 unieke merken en zo'n 300.000 producten voor. De positieve vibe op de beurs steunt vooral op de sterke samenwerking tussen retailers en exposanten. Daaruit vloeien dan weer verbeterde connecties, nieuwe producten en groei in het komende jaar.

beurshal

Derek Miller The Inspired Home Show
Derek Miller, voorzitter & CEO International Housewares Association

Connectie voor groei

"Belangrijke, ervaren beslissingsnemers van zowel de aanvoer- als de aankoopzijde vertelden ons hoe zeer ze het ruime aantal topontmoetingen waarderen die ze de voorbije drie dagen konden houden onder 1 dak", vertelt Derek Miller, voorzitter & CEO van de International Housewares Association (IHA). "Deze connecties, samen met dit platform waarop men nieuwe en innovatieve producten kon ontdekken, zijn cruciaal voor de groei in het komende jaar."

Gia awards

Traditioneel worden op The Inspired Home Show ook steeds de 'global innovation awards' (gia) uitgereikt. 31 nationale gia-winnaars en de deelnemende producenten verzamelden tijdens een 'evening of excellence' voor de prijsuitreiking van zowel de productontwerpprijzen als de prijzen voor retail-uitmuntendheid.

gia
 Tijdens de gia 'evening of excellence' werden zowel de productontwerpprijzen als de prijzen voor retail-uitmuntendheid uitgereikt

Product design

Tijdens de gala-avond werden 14 nieuwe, innovatieve producten - zowel van start-ups als van gevestigde waarden - door de IHA bekroond (zie kaderstuk). “IHA’s gia is een erkenning van de creativiteit die zo belangrijk is voor de huis- en huiswarenindustrie", zei Derek Miller, voorzitter & CEO van IHA. “Innovatieve producten lossen niet enkel problemen op maar inspireren en verblijden consumenten. Zo zijn ze een belangrijke drijfveer voor groei.”

IHA GLOBAL INNOVATION AWARDS (gia) FOR EXCELLENCE IN PRODUCT DESIGN
· Bath + Personal Care: Eko Development Ltd. – Bento Bath Storage Caddy Large
· Cleaning: Scrub Daddy, Inc. – Tub n’ Tile
· Cook + Bakeware: FIREUP Cookware Limited – FIREUP Cookware Set
· Home Décor + Gifts: Umbra LLC – Wavy Jewelry Organizer
· Home Organization + Storage: Wrap-It Storage – Clip 'n Carry™ Storage Strap
· Household + Home Electrics: Cricut – Cricut Maker® 4 Smart Cutting Machine
· Kitchen Electrics: tbdx.inc – xBloom Studio
· Kitchen Hand Tools + Cutlery: That Inventions – ScoopTHAT Deluxe
· Kitchenware: Dreamfarm – Nocutu
· Luggage, Travel Goods + Accessories: RovR Products – RollR 45 Wheeled Cooler, Coral
· Pet Products: Dexas International, Ltd. – Dexas Snack & Distract Elevated Licking Mat
· Smart Home: ChefsTemp – ProTemp S1 Smart Grill Gauge Thermometer Hub
· Sustainable Products: Roam – Roam SodaTop
· Tabletop: That Inventions – HeatTHAT Tea

Retail excellence

Voor België was - na een wedstrijd en beoordeling door vakblad Argus -  't Kookdepot de vertegenwoordiger. Een jury van vier retail/visual merchandising experts en zeven cosponsors bepaalden uiteindelijk 5 'Global Honorees' uit de 31 inzendingen. Die eer was weggelegd voor CUK (Argentinië), Mud Australia (Australië), Album de Famille (Frankrijk), Balmuda Inc. (Japan) en Balthazar Kookwinkel (Nederland).

Daarnaast werd ook de Martin M. Pegler Award for Excellence in Visual Merchandising toegekend aan Morandin regali (Italië) en kregen IN8 Home (Brazilië) en Schafer (Turkije) de gia Digital Commerce Award for Excellence in Online Retailing.

roltrapShift naar mid-week beurs

De editie 2026 van The Inspired Home Show zal plaatsvinden van 10 t.e.m. 12 maart 2026. Opvallend daarbij: vanaf volgend jaar maakt de beurs de switch naar een mid-week event, van dinsdag t.e.m. donderdag. Ook in 2027 en 2028 zal de professionele huisraadbeurs dat patroon volgen.

De beslissing werd genomen door de organiserende International Housewares Association (IHA) na een uitgebreide poll in de industrie.

"Het is duidelijk dat er een shift plaatsvond in onze cultuur en werkveld", verklaart CEO Derek Miller. "Dit heeft ook directe impact op het moment waarop wij naar de markt toe komen."

2026Eerder wijzigde The Inspired Home Show ook al van een vierdaags tot een driedaags event (sinds 2024) en bracht het de beurs onder in twee gebouwen. In 2025 zorgde de vakbeurs ook al voor een vroegtijdiger, geavanceerd registratieproces.

Daarnaast debuteerden dit jaar ook de Travel Gear + Luggage Expo, het Candle Pavilion en de Pet Products Pavilion.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiĂ«le sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dieter Devriendt14 maart 2025

Gerelateerde artikels

Home Defense ondergaat rebranding en breidt assortiment uit

In een voortdurend evoluerende markt speelt Home Defense proactief in op de groeiende behoefte aan effectieve en verantwoorde ongediertebestrijding. Om deze nood (nog) beter te vervullen, heeft het merk een strategische rebranding ondergaan en ...

Categorie smarthome neemt een vlucht

In een tijd van technologische transformatie schittert de smarthome-industrie met veelbelovend groeipotentieel. Het verlangen naar comfort en controle stuwt de vraag naar geavanceerde oplossingen tot nieuwe hoogten.

Trends in tuin- en buitenverlichting

Het gangpad met de tuin- en buitenverlichting wordt nog steeds druk bezocht op de winkelvloer. De gemiddelde inwoner van ons land heeft een eigen huis met tuin of terras en geeft dan ook behoorlijk wat geld uit aan producten voor zijn tuin-en/of buitenverlichting. Opvallend? De 'evergreens' fakkelvormen, rechthoekige wandlichten en up/downmodellen blijven vlotjes over de toonbank rollen, maar de consument toont wel steeds meer interesse in designgerichte armaturen. Bovendien blijft het outdooraanbod niet achter op het vlak van connectiviteit en zien we ook hier stilaan geconnecteerde oplossingen.

Beter beveiligde en slimme brievenbussen in opkomst

Brievenbussen worden al lang niet meer louter om hun praktisch nut gekozen. Voor veel consumenten speelt ook het decoratieve aspect een grote rol bij de aankoop. De brievenbus moet voor velen de stijl van de woning nog meer naar buiten brengen.

Print Magazine

Recente Editie
11 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine