Non-food logistiekPremium

Asamco en Groco Group slaan handen in elkaar

Groco blijft verantwoordelijk voor Ivana

Asamco Groco
Van links naar rechts: Mathieu Oosterlinck (voorzitter van de raad van bestuur van Groco Group); Dries Bauwens (managing director AsamcoGroup); Stanny Vos (voorzitter van de raad van bestuur van Asamco Group)

De aankoopgroeperingen Asamco en Groco Group gaan verregaand samenwerken. De leden van Groco treden toe tot Asamco, maar Groco blijft verantwoordelijk voor het huismerk Ivana in België. "Beide partijen hebben veel baat bij deze samenwerking."

Geschiedenis herhaalt zich

Asamco en Groco Group zijn twee belangrijke Belgische aankoopgroeperingen. Historisch was Asamco lid van de Nederlandse aankoopgroepering Zevij, Groco van het eveneens Nederlandse Necomij. In 2014 voegden Zevij en Necomij hun activiteiten samen, waardoor ze dus twee Belgische pendanten in dezelfde Nederlandse groep hadden. "Er was altijd al een goed informeel contact", vertelt Mathieu Oosterlinck (zaakvoerder De Pikke Industrie nv en voorzitter raad van bestuur Groco), we kwamen elkaar al vaak tegen op evenementen en beurzen. Met deze fusie boeken de Groco-leden een grote vooruitgang op het vlak van logistiek en data."

Asamco ziet zijn ledenaantal dan weer stijgen tot 77. "Beide groeperingen hebben een zeer gelijkaardig DNA", vertelt Gil van Meenen, marketing manager Asamco. "Met de toetreding van de Groco-leden krijgt Asamco er heel wat inkoopkracht bij, de Groco-leden kunnen dan weer profiteren van de diensten die wij vanuit onze centrale kunnen aanbieden en van ons wat meer Belgisch georiënteerde netwerk. Het is een echte win-winsituatie."

asamco groco

Huismerken gaan niet concurreren

Beide groeperingen benadrukken dat de huismerken behouden blijven - wat trouwens ook in de Nederlandse groeperingen het geval is. Asamco-leden blijven 4tecx voeren; Groco-leden blijven bij 'hun' Ivana. Michel Corthals blijft verantwoordelijk voor de exploitatie van Ivana in België. "Beide merken hebben heel wat sterktes; deze kunnen makkelijk naast elkaar blijven bestaan."

Sterktes combineren

Oosterlinck: "We hebben in België het geluk dat we nog steeds veel kmo's hebben. Die diversiteit blijft een grote sterkte en biedt veel flexibiliteit ten opzichte van multinationals, maar op het vlak van data en logistiek hebben zij grote schaalvoordelen. Door onze krachten te bundelen, blijven onze bedrijven strijdvaardig."

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Stefan Acke

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.