BeursbezoekPremium

4 lessen uit de Hardware Show Dublin

Hardware Show Dublin

Net als heel wat beurzen en organisaties wereldwijd is de Hardware Show in Dublin enkele malen uitgesteld. Een voordeel daarvan: de organisatie heeft dat uitstel aangegrepen om het totaalconcept van de vakbeurs te finetunen en verder aan te passen aan het post-pandemieverwachtingspatroon. Met succes, want de dynamiek van de beurs bevestigde wat iedereen al dacht: de lokgroep voor menselijke en fysieke contacten tussen inkopers en verkopers is onmetelijk.

Oplossingen en winkelbeleving

De tweedaagse Hardware Show Home - Garden - Build - DIY vond op 24 en 25 april plaats in het Citywest Convention Centre, een ideale locatie ten zuidwesten van de hoofdstad Dublin. Op een oppervlakte van ruim 5.000 m² werden meer dan 150 stands opgesteld volgens het goed doordachte concept van merkenbeleving. Een concept dat twintig jaar geleden in Kortrijk is ontstaan en nu overal in Europa wordt toegepast: het verhaal brengen naar de beursbezoeker vanuit een breed retailmarketingperspectief dat focust op oplossingen en winkelbeleving bieden.

Geen exposanten, wel leden en partners

De vakbeurs was totaal uitverkocht, mede dankzij de sterke verbondenheid tussen de Hardware Association Ireland (HAI) en de beursorganisatie met als bijkomend kenmerk het feit dat praktisch alle exposanten ook lid zijn van de vereniging. Tijdens de beurs werd overduidelijk wat de effectieve slagkracht vormt van een vereniging met sterk leiderschap en onbegrensde betrokkenheid, gekoppeld aan een perfect geoliede beursmachine. Jim Copeland, het populaire en gewaardeerde gezicht van de vereniging en de vakbeurs vertolkte het op deze manier: “We do not speak about exhibitors on this show, we talk about our members and partners.” Er zijn daadwerkelijk onmetelijke kansen weggelegd voor ijzersterke relaties tussen een fabrikantenvereniging en de vakbeurs.

Innovatie heruitgevonden

De vakbeurs werd de avond vooraf ingeleid door een plechtige ceremonie, onder de noemer The President’s Ball, waarop 250 eregasten - in Black Tie - werden uitgenodigd voor de uitreiking van de innovaties. Met enkele zeer aangename verrassingen die perfect illustreren dat sommige producenten effectief en doordacht investeren in onderzoek en ontwikkeling om finaal met échte innovaties de markt op te gaan. Een jury van 5 gerenommeerde vakspecialisten bekroonde de winnaars in 4 categorieën, namelijk Build, Garden, Home en Hardware-DIY.

innovatie
De uitreiking van de innovaties, The President's Ball, had enkele opvallende innovaties in petto

Duurzaamheid centraal

De meest opvallende en relevante innovatie was zonder meer ‘Nature Safe’, een ecologisch en duurzaam tuinproductlijn van de Ierse (Galway, Connemara) producent Hygeia op basis van Atlantische, wilde zeewier. Een complete duurzame categorie van 11 producten - van gazononderhoud tot plantenvoeding - werd ondertussen beloftevol onthaald bij bijna alle tuincentra en DIY in Ierland en UK precies omwille van de bijdrage tot de resolute vermindering van de CO2-voetafdruk. Daarnaast viel ook het innovatief displayconcept van Irish Abrasives op. Een draaibare, op wielen draaiende doorslijpschijfdisplay die slechts 85 cm² winkelvloeroppervlakte in beslag neemt om 1.000 doorslijp- en slijpschijven op het vlak uit te stallen. Het toestel wordt gratis aan winkeluitbaters geleverd. De innovatie, van het eerste concept tot ontwerp en fabricage - ontworpen door de eigenaar zelf, Jim Cuddy, van opleiding architect en industrieel ingenieur, vereiste een proces van drie jaar en werd net voor de eerste lockdown op de markt gebracht en voorkomt het nefaste effect van ’tranende’ hars (tear dropping) met ophangsystemen.

Nature Safe
Nature Safe, een ecologische tuinproductlijn op basis van zeewier

Lokaal sourcen

Uw verslaggever volgde eveneens de interactieve workshop logistiek die uiteraard de wereldproblematiek aankaartte, maar vooral de toehoorders stimuleerde om voortaan lokaal te sourcen. Turkije en Noord-Afrika blijken op zeer korte termijn het Walhalla te worden, vooral voor de Ierse en Britse markt waar de Brexitwonden nog niet zijn geheeld. Als buitenlandse pers werd ik meermaals aangesproken met de vraag om rechtstreekse contacten te leggen met dergelijke sourcingoperatoren.

Irish Abrasives
Innovatief displayconcept van Irish Abrasives

4 leerpunten

1. De nood aan een ontmoetingsplaats

Wat namen we mee terug naar België van onze Ierse uitstap? Het klinkt cliché en toch oprecht: The Hardware Show 2022 heeft een sterke boodschap de wereld uitgestuurd: vakbeurzen vormen hét bindmiddel tussen retail en industrie, in het bijzonder in het post-pandemietijdperk. Meer nog, ze vormen ontmoetingsplaatsen tussen het verwachtingspatroon en oplossingen; tussen cijfers, marges en humane relaties. Partners in business snakken naar ‘goeie gesprekken’ en concrete oplossingen voor de hedendaagse problematiek, onder meer in supplychainmanagement. De dynamiek die de Ierse vakbeurs uitstraalde, zowel aan exposanten als aan bezoekerszijde, bevestigde de opvatting van menigeen: de lokgroep voor menselijke en fysieke contacten tussen inkopers en verkopers is onmetelijk, zowel in DIY en vakhandel als in tuin.

dublin

2. Het onderscheidend vermogen van de fysieke winkel

Vakbeurzen als deze vervullen een ongeziene psychologische functie en rol in de heropstanding van het fysieke winkelmodel, volgens het S.M.I.L.E.D.-model omschreven in Hammertime. Ze illustreren overduidelijk het onderscheidend vermogen ten opzichte van pure players.

3. De Nood aan ambassadeurs

Vakbeurzen zijn in landen zoals Ierland, de US, Spanje en Italië een samenwerkingsmodel tussen de landelijke federaties voor DIY en de beursorganisatie - de Global DIY Summit is dat natuurlijk evenzeer. Die wisselwerking vereist meer dan louter een bestuursfunctie, het vergt ontzettend veel veldwerk en een daadwerkelijke inzet van Home Improvementambassadeurs zoals Martin Markey, Jim Copeland en Aoife Kinsella.

4. De nood aan een neutrale omgeving

Nationale vakbeurzen overtreffen zonder meer de bekende huisbeurzen omdat ze vooral de essentie weergeven van elk partnership: het brede universum voorstellen op een neutrale werkwijze, met ruimte voor conceptuele tentoonstelling en contactmomenten met beslissingsnemers.

Eén ding is duidelijk: straks krijgen we in Kortrijk een geschenk uit de hemel. De leerpunten uit Dublin kunnen ons meer dan geluk brengen, indien alle protagonisten ze meenemen en toepassen.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Thierry Coeman5 mei 2022

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Shelf Service transformeert verlichtingsrayons in 40-tal Mr. Bricolage winkels

In een grootschalige vernieuwing binnen de Mr.Bricolage winkels slaagt Shelf Service er in de verlichtingsafdeling in 44 winkels opnieuw in te richten. De reorganisatie werd toevertrouwd aan Shelf Service, expert in winkelinrichting voor supermarkten en doe-het-zelfzaken. De ingreep betekende een fundamentele switch in denkwijze.

All Fields verruimt haar retail actieradius met derde overname

All Fields Benelux, toonaangevende full-service provider voor retailers en leveranciers in de Benelux, kondigt de overname aan van SMS Solutions, een gerenommeerd fieldmarketingbureau uit Brussel met 22 jaar ervaring. Deze strategische acquisitie ...

Wat leren we van Alexianer Klostergärtnerei?

Met een uitgebreide rondleiding door de Alexianer Kloosterkwekerij in Porz-Ensen wilde Kölnmesse ons warm maken voor de recentste editie van spoga+gafa. Zo’n 250 mensen, zowel met als zonder verstandelijke beperking, krijgen er ...

Ten huize van De Kinder Hardware

Een beetje tegen de trend in liet De Kinder Hardware (Buggenhout) zijn nieuwe gebouw volledig onderkelderen om méér voorraad in huis te kunnen hebben. Een erg grote troef, vindt Leen De Kinder. “Onze klanten hebben alles onmiddellijk nodig. Je kunt hen één keer teleurstellen, maar na de tweede keer zullen ze naar ergens anders gaan. Sinds we in het nieuwe gebouw zitten, kunnen we daarnaast veel meer laten zien aan de klanten. Er ligt veel meer in de rekken dan vroeger, terwijl we toch bredere gangen hebben gemaakt om een gevoel van ruimtelijkheid te creëren. Voor klanten is een winkelbezoek veel aangenamer geworden.”

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.