BeursbezoekPremium

"We moeten blijven vernieuwen, de beurs is de ideale startplek daarvoor"

We staan allemaal te popelen om elkaar binnenkort te ontmoeten op DIY, Pro & Garden. In anticipatie van de beurs legden wij alvast ons oor te luister bij enkele belangrijke inkoopgroeperingen, ditmaal met Asamco. Managing Director Dries Bauwens: "Ik ga heel doelgericht polsen naar strategieën voor de professionele groothandel."

Dries Bauwens Asamco
Dries Bauwens, Managing Director Asamco

Wat hoopt u terug te vinden op DIY, Pro & Garden?

Dries Bauwens: "Uiteraard onze leveranciers die we al kennen en waar we een goeie relatie mee hebben – we willen hun stand bezoeken, hun visie op de komende periode horen en hun nieuwe producten en innovaties leren kennen. Het is fijn om op de beurs al die vertrouwde leveranciers op één plek terug te vinden en vooral hun concepten in hun geheel te zien. Een beurs leent er zich toe producten in een ideale opstelling te zien die nadien in de winkel kan toegepast worden. Naast de producten en innovaties hoop ik echter ook commerciële strategieën terug te vinden als antwoord op toekomstige uitdagingen."

"Een beurs leent er zich toe producten in een ideale opstelling te zien die nadien in de winkel kan toegepast worden"

Wat zijn die uitdagingen zoal?

Dries Bauwens: "We ervaren problemen met de toelevering, tekorten, backorders … Maar evengoed krijgen we te maken met concurrentie vanuit het buitenland en uiteraard online. Ik ben benieuwd wat de commerciële visie van leveranciers is op deze uitdagingen en vooral, wat voor strategie er in de retail kan geïmplementeerd worden. Retailers zijn tegenwoordig zowel online als in een fysieke winkel aanwezig, maar hoe kunnen ze zich in beide differentiëren? We moeten ook kijken hoe we een meerwaarde kunnen bieden in beide kanalen. Door service? Alternatieve producten? Verder ga ik heel doelgericht polsen naar strategieën voor de professionele groothandel. Heel wat leveranciers zijn namelijk actief in zowel het DIY- als het PRO-kanaal, maar elk vraagt een eigen strategie. Dat mis ik momenteel nog te veel. Het initiatief komt nog te vaak vanuit onze kant."

Kijken de leden uit naar de beurs?

Dries Bauwens: "Heel zeker, voor de leden is het altijd fijn dat de beurs het mogelijk maakt om samen te gaan. Dat zorgt ervoor dat er met elkaar gepraat kan worden over huidige en potentiële nieuwe leveranciers en dat de voor- en nadelen even naast elkaar gelegd kunnen worden. Het sociale gegeven aan een beurs is voor ons en onze leden heel belangrijk. We moeten blijven vernieuwen, blijven differentiëren op het vlak van service, blijven nieuwe concepten introduceren in de retail. De beurs is de ideale startplek daarvoor."

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Melissa Himpe31 augustus 2022

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Wat leren we van Alexianer Klostergärtnerei?

Met een uitgebreide rondleiding door de Alexianer Kloosterkwekerij in Porz-Ensen wilde Kölnmesse ons warm maken voor de recentste editie van spoga+gafa. Zo’n 250 mensen, zowel met als zonder verstandelijke beperking, krijgen er ...

Trends in tuin- en buitenverlichting

Het gangpad met de tuin- en buitenverlichting wordt nog steeds druk bezocht op de winkelvloer. De gemiddelde inwoner van ons land heeft een eigen huis met tuin of terras en geeft dan ook behoorlijk wat geld uit aan producten voor zijn tuin-en/of buitenverlichting. Opvallend? De 'evergreens' fakkelvormen, rechthoekige wandlichten en up/downmodellen blijven vlotjes over de toonbank rollen, maar de consument toont wel steeds meer interesse in designgerichte armaturen. Bovendien blijft het outdooraanbod niet achter op het vlak van connectiviteit en zien we ook hier stilaan geconnecteerde oplossingen.

Shelf Service transformeert verlichtingsrayons in 40-tal Mr. Bricolage winkels

In een grootschalige vernieuwing binnen de Mr.Bricolage winkels slaagt Shelf Service er in de verlichtingsafdeling in 44 winkels opnieuw in te richten. De reorganisatie werd toevertrouwd aan Shelf Service, expert in winkelinrichting voor supermarkten en doe-het-zelfzaken. De ingreep betekende een fundamentele switch in denkwijze.

Zijn chemische rodenticiden definitief verleden tijd?

Muizen en ratten blijven een terugkerend probleem, vooral tijdens de herfst- en wintermaanden. Maar de manier waarop we ze bestrijden is volop aan het veranderen. Steeds meer consumenten kiezen bewust voor ...

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.