WinkelinrichtingPremium

Spar Denderwindeke wordt bijna dubbel zo groot

Bakkerijafdeling schakelt versnelling hoger

Bakkerijafdeling Spar Denderwindeke
 De broodrekken kunnen van achteraan aangevuld worden, zodat de klanten overdag niet gestoord worden.

In Denderwindeke opende Kris Borloo op 19 november 2020 zijn splinternieuwe Spar. Dankzij de oppervlakte van 780 m2 is er plaats om alle assortimenten mooi uit te stallen en het aanbod uit te breiden. 

Meegaan met de tijd

Kris startte in 1994

In Denderwindeke (Ninove) ging op 19 november 2020 een nieuwe Spar open. Of beter: zaakvoerder Kris Borloo liet een volledig nieuw pand bouwen net naast de Spar waar hij in 1994 begon te werken. De dag na zijn laatste examen voor ingenieur startte hij in de winkel van zijn toenmalige schoonouders. Zij openden daar een kleine Spar drie jaar eerder. De winkel werd door de jaren heen wat vergroot tot 430 m2.

Doorstart in 2003

Begin deze eeuw ging het niet zo goed met het toenmalige merk, tot het in 2003 door Colruyt Group werd overgenomen. En Kris was weer vertrokken. De bestaande winkel werd geremodeld en vanaf dan werd elk jaar wel iets grondig onder handen genomen. Kris kon in 2016 de gebouwen van de winkel en de privéwoonst aankopen, met het oog op een grote verbouwing.

Nieuwe Spar blijft buurtwinkel

Nieuwbouw

In 2017 deed zich een opportuniteit voor: Kris kon de oude loods naast de winkel kopen. Kris: “Ideaal. In plaats van telkens kleine aanpassingen te doen, opteerde ik voor een nieuwbouw naast het oude pand. Samen met Spar Retail ging ik eerst aan het rekenen, we deden een marktstudie, en ja, soms moet je in het diepe springen.”

Van 430 m2 naar 780 m2

De werken verliepen vlot. De nieuwe winkel is 780 m2 groot en het magazijn, de werkhuizen en sociale ruimtes nemen een kleine 500 m2 in beslag. Maar bovenal: Spar blijft een buurtwinkel.

Spar Denderwindeke gevel
Het splinternieuwe gebouw kwam rechts van de bestaande winkel

Energiebewuste keuzes

Houten aankleding

Kris volgde het concept van Spar volledig. Dat betekent onder meer: kassa’s bekleed met hout net als het wijnmeubel. Waar hij wel op stond, was dat het plafond ‘open’ bleef. Hij verkoos dus een ietwat industriële look.

Koelgroepen op CO2

Kris Borloo Spar Denderwindeke
Kris Borloo: "De gerecupeerde warmte is voldoende om de winkel de juiste temperatuur te geven"

Alles werd in het werk gesteld om de winkel zo zuinig mogelijk te maken. Kris legt uit: “De koelgroepen werken uiteraard niet langer op gassen maar op CO2. De gerecupeerde warmte is voldoende om de winkel de juiste temperatuur te geven. In ‘de linkse helft’ van de winkel tenminste, waar de droge voeding, de huishoudproducten en de dranken staan. In de rechterhelft – waar ook de ingang is – staan de koelmeubels. Die hebben allemaal deuren, behalve die van de groenten en het fruit. Dat maakt het aanvullen van grote bakken makkelijker.”

Vier warmtepompen

De gesloten koelmeubels zijn van duurzame kwaliteit en uitgerust met de nieuwste technologie: bij een geopende deur blijft de koeling aan een hoger rendement werken. Ook het dichtvriezen van wandkoelingen en diepvriezers behoort tot het verleden. Op de verdieping – waar de sociale ruimtes en het bureau zijn – zorgen vier warmtepompen voor warmte/koude. Toch ook weer beter voor het milieu.

Paradepaardje: broodafdeling

Hele dag vers brood

Kris’ filosofie is de beste te zijn. Dat kan hij natuurlijk niet zijn voor álle productgroepen. “Ik heb van de broodafdeling mijn specialiteit gemaakt. Daar waar we vroeger aangeleverd brood van de bakker verkochten, aangevuld met zelf afgebakken bake-offbrood, wilde ik me meer en meer profileren als buurtwinkel waar je de hele dag vers brood vindt. Nu wordt alle brood ter plaatse en op verschillende tijdstippen van de dag afgebakken: een constante kwaliteit, de hele dag door.”

Rotatieovens

Kris beschikt uiteraard over de juiste rotatieovens en rijskasten. De broodrayon staat helemaal vooraan in de winkel. De broodrekken kunnen trouwens van achteraan aangevuld worden, zodat de klanten overdag niet gestoord worden. En er staat een broodautomaat op de parking.

Hoge workload traiteur

Dankzij het feit dat alle productafdelingen meer plaats kregen tegenover vroeger, loopt de verkoop zeer vlot. Nu na de eerste weken is het nog te vroeg om de verkoop in cijfers uit te drukken. Aan de hogere workload in de kaas- en traiteurafdeling merkt Kris al dat de mooie presentaties hun vruchten afwerpen. “Eigenlijk stelde ik direct na enkele weken vast dat er al te weinig plaats is in de fors uitgebreide traiteurafdeling”, vertelt Kris.

AGF Spar Denderwindeke
De koelmeubels hebben allemaal deuren, behalve die van de groenten en het fruit. Dat maakt het aanvullen makkelijker
Traiteurafdeling Spar Denderwindeke

in de kaas- en traiteurafdeling merkt Kris al dat de mooie presentaties hun vruchten afwerpen

 

“Ik hou van Oostenrijk”

En dan Kris’ stokpaardje: ‘zijn’ Oostenrijkse specialiteiten. Kris vertelt hoe dat gekomen is: “In mijn jeugd gingen we met het gezin dikwijls naar Oostenrijk op reis. Later trok ik er met mijn kinderen ook naartoe. Ik hou van dat land. Toen ik nogal veel hapjes, kaas en gerookt spek had meegebracht vanuit Oostenrijk voor het lentefeest van mijn oudste dochter, heb ik er een deel van verkocht in de winkel. En dat bleek een succes. Stilaan ben ik beginnen importeren.” Een apart meubel voor Oostenrijkse voeding, een extra kop met Oostenrijkse zuivel en het bekende ‘speck’ van ginder, en een groot assortiment Oostenrijkse wijnen, is er het resultaat van.

Oostenrijkse specialiteiten Spar Denderwindeke
In de winkel zijn enkele aparte meubels te vinden met Oostenrijkse specialiteiten

Winkel coronaproof

Een winkel openen in volle COVID-crisis, niet evident. Maar in november – tijdens de tweede golf dus – was Kris gelukkig al wat voorbereid. “De eerste dinsdag na de lockdown, draaide de (oude) winkel een omzet van twee zaterdagen. De klanten kochten niet wat ze nodig hadden, maar ze kochten wat er nog beschikbaar was. Bij de bouw van de nieuwe winkel heb ik toch gevraagd of alles wel coronaproof zou zijn. En dat was het geval. Zelfs aan de kassa’s laadt de kassier(ster) na het scannen de producten in een andere kar. De klant staat dus sowieso al op anderhalve meter afstand van de kassier(ster)”, vertelt Kris.

Kassazone Spar Denderwindeke
Ook aan de kassa's kan er voldoende afstand worden gehouden

Veel vegetarisch

In de oude winkel kon Kris niet zomaar kwijt wat hij wou. Nu daarentegen, als een klant een bepaald product wil, kan beter tegemoet worden gekomen aan zijn noden. “Ik weet zelf nog niet wat we allemaal in huis hebben”, lacht Kris. “Het standaardassortiment van Spar is zodanig uitgebreid, dat ik zelf soms nog moet zoeken waar iets staat. Het aanbod vegetarische producten is heel uitgebreid nu.”

Van 19,50 naar 29 euro

Kris zag al de eerste dagen en weken heel wat nieuwe gezichten, dankzij het uitgebreidere aanbod en mede dankzij de ruime parking. Was een gemiddelde winkelkar in de oude winkel 19,50 euro en tijdens corona 23 euro, dan schat Kris dat dat nu 28 à 29 euro is.

De beste redt het

Hoe schat Kris de toekomst in voor zelfstandigen met een supermarkt? “Weet je, het is zoals in elke job. Zorg dat je de beste bent, dan kan het niet mislopen. Ik ben natuurlijk niet de beste in alles, maar wel in brood. Daarvoor komen klanten, en de tandpasta nemen ze dan ook wel mee. Nu ik hier een eigen keuken heb voor warme traiteurbereidingen, zal ik die stelselmatig uitbouwen. We hebben nu bijvoorbeeld de plaats en het materiaal om zelf worsten te bakken. Het verschil met de vacuümgetrokken exemplaren van vroeger is toch wel érg groot …”

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Charlotte De Noose

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Retailketens blikken vooruit op de trends van 2019

Foodretailers laten niet graag in hun kaarten kijken. Toch spraken ze zich al voorzichtig uit over hun verwachtingen voor 2019. We noteren dat de consument steeds meer geïnteresseerd is in de herkomst van de producten en in hun voedingswaarde. Hij staat volledig open voor geen of herbruikbare verpakkingen. De retailers hebben alle aandacht voor het milieu: nieuwe winkels of winkels die verbouwd worden, krijgen ledverlichting en warmterecuperatie. De versafdelingen en kant-en-klare bereidingen breiden verder uit. Ook op het vlak van onlinebestellingen beweegt er een en ander.

Totaalrenovatie creëert meer beleving met nadruk op versafdelingen

De derde generatie van Verssupermarkt Spar in Aalter is er helemaal klaar voor. Na een grondige verbouwing van de binnen- en buitenkant van de winkel staat de zaak opnieuw op de voorgrond. Opvallend is de grote nadruk op hun versafdeling, die toch de helft van de winkel beslaat. “Vers is al 30 jaar ons paradepaardje en dat moet zo blijven”, aldus Anne-Sophie Van Laecke. Samen met haar man Jonathan staat ze aan het hoofd van de vernieuwde zaak. Hierin krijgt brood een hoofdrol met de nodige investeringen én meteen heel enthousiaste reacties van de klanten als gevolg

Vijf foodretailers over hun franchisenemers

Studenten marketing van de Solvay Brussels School hebben een grootse enquête gedaan bij franchisenemers. We namen de proef op de som en checkten of hun conclusies overeenstemmen met wat de franchisegevers ervaren.

Succesfactoren van de buurtsupermarkt

Proximiteit, versheid en menselijkheid zijn de criteria die vandaag het sterkst doorwegen bij de keuze van een winkel voor de dagelijkse boodschappen. Verrassend, want jarenlang gingen retailers ervan uit dat het de prijs was. Niet dus. Mensen willen ergens heen, te voet of met de fiets, waar ze kunnen kopen wat ze nú nodig hebben, bij mensen die ze kennen en waar de kans ook groot is dat ze iemand ontmoeten die ze kennen. Dit is de enseignes niet ontgaan, en de jongste jaren stijgt het aantal buurtsupermarkten gestaag.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.