CEDDEC DÜSSELDORF 3 SEPTEMBER 2018
Slechts weinig landen hadden de verplaatsing gemaakt om deel te nemen aan de Europese Vergadering van de CEDDEC (Europese Confederatie van Schoendetailhandelaars). Nochtans waren er heel wat redenen tot ongerustheid voor de traditionele detailhandel. De vraag werd dan ook gesteld of het nodig was dat de Europese Vereniging haar werkzaamheden zou voortzetten.
NIEUW COMITE
Frankrijk en Duitsland, belangrijke economische actoren, en de andere aanwezige leden stemden in met de voortzetting van de activiteiten van de Confederatie. Op het programma stond ook de verkiezing van een nieuwe Voorzitter, want er kwam een einde aan het tweejaarlijkse mandaat van de Finse Voorzitter. De heer Friedrich Ammaschell zal voor Oostenrijk het komende voorzitterschap waarnemen, en de Franse afgevaardigde, de heer Philippe Daquai, wordt Vicevoorzitter. De Belgische afvaardiging bestond uit de heren J. Dehasse, A. De Keghel en L. Ramelot.
CIJFERS EN VERGELIJKINGEN
Uiteraard werd veel aandacht besteed aan de cijfers en de statistieken, en er werd vastgesteld dat, met uitzondering van Duitsland, alle landen een daling van de omzetcijfers in de schoendetailhandel moesten noteren. Uitzondering moet worden gemaakt voor het sportschoeisel, waar een verhoogde omzet werd gerealiseerd in de gespecialiseerde winkels.
Ook de internetverkoop is gestegen, vooral voor de grote firmas zoals Zalando, Spartoo, Ventesprivées, Amazon en anderen. Alibaba, de Chinese gigant in internetverkopen, is nu ook in Europa aanwezig. Moeten we hier de schoenenverkoop vrezen? Op dit ogenblik is dat moeilijk in te schatten. In ieder geval moeten we vaststellen dat de internetverkoop voor de kleine detailhandelaar wisselvallig en onzeker is. De voorraad volstaat zelden om een heel jaar lang aan alle verzoeken te voldoen. De beste oplossing bestaat er in zich te concentreren op één of twee geselecteerde merken.
België heeft toelichting gegeven bij zijn voorstel om de solden en opruimingen voor geheel Europa te reglementeren. België stelt ook voor om een “grote” website te creëren voor alle Europese schoendetailhandelaars, en ook om peilingen te doen bij de Europese retail om kennis te nemen van de grote onderwerpen waarover ons beroep zich zorgen maakt.
BEZOEK IGEDO
Vervolgens heeft een bezoek aan de IGEDO vakbeurs doen vaststellen dat deze vakbeurs zeer groot succes kent zowel op het vlak van de exposanten als qua bezoekers, in die mate zelfs dat de eigen parking te klein is gebleken en er een tijdelijke extra parking ter beschikking werd gesteld met gratis shuttle dienst.
Het bezoek aan de beurs bevestigde de tendens naar open modellen, die een warme en zonnige zomer in het vooruitzicht stellen; dat hopen ook de fabrikanten nu de voorraad van dit soort artikelen geslonken is. Plateausandalen, goud-, zilver- en bronskleuren met en zonder pailletten waren op vrijwel elke stand te vinden. Sommige merken kozen voor effen lederkleuren of roze, lichtgroene of gele nubuck…maar de selectie moet worden gemaakt in functie van de smaak van de eigen clientèle. Opvallend was ook een apart paviljoen voor kinderschoenen. Samengevat, meer dan voldoende om de etalages te vullen…met voorzichtigheid en spaarzaamheid, ten einde problemen zoals het voorbije voorjaar, en overlappingen met de nog bestaande voorraden te vermijden