MET JUISTE VERLICHTING TOT 47% MINDER VOEDING VERSPILLEN
Human centric lighting en digitalisering doen hun intrede
Winkelverlichting maakte de voorbije jaren een ware revolutie door. Met de ledtechnologie kunt u uw producten erg aantrekkelijk weergeven, in een juiste mix van lineaire en accentverlichting. Dit, terwijl het energieverbruik steeds meer afneemt en de levensduur alsmaar toeneemt. Het resultaat is een bijzondere winkelervaring die meer doet kopen.
LED

Meer licht met minder energie
Sinds een vijftal jaar vervangen steeds meer winkels hun oude tl-verlichting door een ledmodule. En dat zowel voor de winkel en koeltogen als in het magazijn. Een van dé redenen daarvoor is uiteraard de energiebesparing, zonder dat je daarvoor aan licht inboet. Integendeel: leds leveren alsmaar meer licht op met minder energie. Een goede ledlamp is vandaag goed voor pakweg 130 lumen (maat voor hoeveelheid zichtbaar licht) per watt, terwijl dit bij tl5-verlichting nog 100 lumen is. Zo verbruik je al 30 tot 40% minder energie voor eenzelfde verlichting.
Extra besparingen
De bespaarpercentages kunnen echter nog veel verder oplopen. Dankzij armaturen met sensoren, vandaag al verkrijgbaar, is het mogelijk om de verlichting te dimmen bij meer daglicht. Bovendien straalt led minder warmte uit, waardoor je mogelijk indirect bespaart op bijvoorbeeld airconditioning. En misschien heb je voor dezelfde hoeveelheid licht als voorheen minder lampen en armaturen nodig.
Steeds lager aantal w/m²/lux
Heel wat installateurs van winkelverlichting garanderen makkelijk een verbruik van minder dan 2 W/m² voor een lichtsterkte van 100 lux. Wil je 1.000 lux over een oppervlakte van 100 m², dan heb je slechts 2 kW nodig. Sommige verlichtingsspecialisten bieden zelfs al 1 W/m²/100 lux aan. Belangrijke kanttekening: de te bereiken wattage per m² hangt natuurlijk ook af van de zaak op zich. Bij een kleinere winkel met veel producten is er meer verlichting nodig en ligt het verbruik dus hoger.

Langere levensduur
Nog een sterke troef van ledverlichting is de levensduur van de lampen. Ook hier maakt de technologie grote sprongen voorwaarts. Leds branden vandaag makkelijk 50.000 tot zelfs 100.000 uur, waarbij je op het eind nog 80% of meer van de initiële lichtstroom overhoudt. Als je dan weet dat een gemiddelde verkoper zijn verlichting ongeveer 3.000 uur per jaar gebruikt, hoeft hij deze dus veertig jaar lang niet te vervangen toch niet omdat ze stuk is. Het enige wat hij wel het best regelmatig doet, is een onderhoud.
Snelle terugverdientijd
Reken bij de energiebesparing ook nog eens een steeds meer dalende initiële investering, vooral de laatste jaren, en je komt op een terugverdientijd van twee tot vier jaar. Hoewel dit ook sterk afhangt van het aantal uren per jaar dat de verlichting brandt.
HUMAN CENTRIC LIGHTING
Deze term is alsmaar populairder, ook in verswinkels, en slaat onder meer op hoe licht het welzijn van de gebruiker verbetert. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door de herintroductie van daglicht, lees kunstlicht van 4.000 kelvin. Daardoor blijven de klanten langer.
DIGITALISERING
Armaturen kunnen vandaag via bluetooth connectie maken met de smartphone van klanten, nadat die zich registreerden. Daardoor kun je hen door de winkel volgen en de populairste parcours in kaart brengen. Die info laat toe om promoties beter te positioneren of om bezoekers reclameboodschappen toe te sturen. Via dezelfde verbinding kan de winkelverlichting ook worden bijgestuurd, manueel via bv. een tablet of automatisch via sensoren. Zo kan de winkelier het licht laten dimmen in lege gangen zonder het weliswaar helemaal donker te maken of de verlichting aanpassen wanneer hij een herinrichting uitvoert.

SPECIALE MEATMODULE
Veel installateurs maken bij slagers gebruik van een module die speciaal bedoeld is voor de verlichting van vlees. Hierbij wordt een rode of roze tint gegeven aan het licht, zodat de kleur van het vlees geaccentueerd wordt en het vlees er sappiger uitziet. Een goede installatie zet ook de witte marmering van het vlees in de verf en zorgt er tevens voor dat het vlees langer vers blijft.
NADRUK OP BELEVING
Met de ledtechnologie maken handelaars van winkelen een ontspannende ervaring, want dat doet meer kopen. Bovendien onderscheiden ze zich zo van onlineshops en hun voordelen.
Dubbele asymmetrische verlichting

Steeds meer winkels verlichten daarbij hun gangen met een dubbele asymmetrische verlichting, zodat niet de gang, maar vooral de rekken in licht baden. Zeker de producten op ooghoogte moeten voldoende opvallen, want deze leveren de grootste marges op.
Accentverlichting
Daarnaast brengen verkopers accenten aan via moderne spots en armaturen met alle mogelijke kleurweergaven en -temperaturen, lichtsterktes en hoge contrasten, zodat het aanbod er mooi uitziet en sprankelt. Dit alles om de aandacht van de consumenten beter te trekken.
Aangepaste kleurweergave
Vooral bij verse producten is de juiste kleurweergave cruciaal, voor een levendige presentatie. Een gulden regel is dat het spectrum de kleur van de belichte waren voldoende moet bevatten, om ze aantrekkelijk te kunnen weergeven. Op groenten, fruit en brood zet je bijvoorbeeld warmer licht, op vis kouder en op vlees roder. Verschillende types leds kunnen ofwel verwerkt worden in aparte modules, ofwel in een all-in-one-oplossing waarvan de kleurwaarde, de hoeveelheid licht en de reflectiehoek volgens het te belichten aanbod in te stellen zijn.

Versheid versus weergave
De keuze van het juiste licht is ook belangrijk voor de houdbaarheid van de producten. Rood vlees kan bijvoorbeeld grijs worden door te veel ledlicht. Met de juiste verlichting verspil je tot 47% minder voeding. Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen presentatie en houdbaarheid. Cruciaal zijn een goed verlichtingsplan en het gebruik van de juiste, kwaliteitsvolle leds. Reken hierbij op specialisten.
TOEKOMST?
Ongetwijfeld zal de ledtechnologie de komende jaren evolueren richting nog meer energiebesparing en aanpasbaar licht. Volgens de fabrikanten is het einde van led daar zeker nog niet in zicht. En dan staan de oledpanelen al te trappelen, waarmee er misschien lichtgevende schappen mogelijk zijn.
TRENDS IN EEN NUTSHELL
- Steeds meer ledverlichting, door de stevige energiebesparing, de langere levensduur en de snelle terugverdientijd.
- Beleving: de steeds grotere verbetering van de winkelervaring, met een juiste mix van lineaire en accentverlichting. Met alle mogelijke kleurweergaven en temperaturen, lichtsterktes en hoge contrasten.
- Digitalisering: het volgen van klanten via een bluetoothconnectie met hun smartphone, voor het in kaart brengen van populaire parcours. Of via dezelfde verbinding de winkelverlichting bijsturen, al dan niet automatisch.
- Human Centric Lighting: de herintroductie van daglicht (kunstlicht van 4.000 kelvin), waardoor klanten langer blijven.