MarktvisiesPremium

BERLIJNSE DOE-HET-ZELF FOCUST OP TUIN EN SOFT DIY

De Berlijnse markt in vijf cases

Duitsland, de thuis van grote ketens als Bauhaus, Hornbach en OBI. Geen verrassing dus dat de Store Tour door Berlijn de ketens op hun mooist liet zien. Toch was er ook plaats voor Globus en toom, twee ketens die je enkel in Duitsland vindt en die nog net iets meer op 'soft DIY' zijn gericht. Opvallend: de vijf bezochte winkels hadden allemaal een volwaardig tuincentrum als aanhangsel. De grote afwezige bij de meeste bezochte winkels was dan weer een goed uitgewerkt Click-and-Collect systeem. Daar staan de Belgen misschien wel al verder mee.

GLOBUS

Globus

STEEKKAART

  • Opgericht: 1828;
  • Aantal winkels: 104;
  • Nettoverkoopcijfer: 1.410.000 euro;
  • Actief in Duitsland.
  • Bezochte winkel: 17.000 m², 115 fte's, 65.000 referenties.

Soft DIY

Het Duitse Globus, niet te verwarren met dat van ons in Lendelede, is de zesde grootste retailketen in Duitsland. Naast bouwmarkten is Globus ook actief in foodretail, huishoud en elektro. Dat is te merken aan de zaak, die erg op 'soft DIY' is gericht, met hobby- en knutselartikelen, kampeergerei en veel decoratie en petcare. Ondanks het grote assortiment oogt de zaak vrij overzichtelijk, al kan het categorymanagement soms nog beter: spanklemmen en bijlen hangen er bijvoorbeeld vrolijk naast elkaar.

Globus Fietsen

Fietsen en witgoed

Remember Clas Ohlson vorig jaar, de zaak die niet te beroerd was om branchevreemd te gaan? Globus doet er nog een schepje bovenop en biedt ook vrolijk fietsen en witgoed aan. “De nadruk op huishoudgerei is uitzonderlijk,“ vertelt regiomanager Volker Schneider, “omdat er in de omgeving veel vrouwen wonen. We hebben slechts vijf doe-het-zelfzaken met een dergelijk assortiment, maar het loont om dat te customiseren.“

TOOM

toom

STEEKKAART

  • Aantal winkels: 338;
  • Nettoverkoopcijfer: 2.277.000 euro;
  • Actief in Duitsland
  • Bezochte winkel: 7.633 m² en 2860 m² tuin; 48 fte's, 50.000 referenties

Shop-in-shops

toom eisenwaren

Opvallend in toom is Rooms by Depot: kleine shop-in-shops die decoratieproducten en (véél) levend groen tonen in volledig ingerichte concepten zoals sommige tuincentra het hier doen. Ook voor ijzerwaren is er een shop-in-shop. “De bedoeling was om een kleine winkel te simuleren“, vertelt René Hauschild, CEO Noord-Duitsland. “Dankzij de shop-in-shops, waar mensen meer bestellen, verkopen we nu meer op minder vierkante meters. toom staat sowieso voor compacte winkels deze gaat net voorbij de 10.000 m² in totaal, maar normaliter blijven we daaronder.“

Click & reserve

toom heeft ook een goed uitgewerkt Click & Reserve systeem naar eigen zeggen wordt een bestelling binnen het kwartier klaargezet aan de ingang, zodat klanten niet door de winkel zouden moeten lopen. Nog opvallend: het overzicht in de winkel, zeker geholpen door de grote signalisatie, de 'tapijtsimulator', waar mensen het tapijt in hun eigen huis kunnen simuleren door middel van een groot aanraakscherm, en opnieuw het 'zachte' aanbod, met opvallend veel huismerken. “Het DNA van toom bestaat uit soft DIY, maar de laatste jaren zitten hout en gips hier in stijgende lijn.“

OBI

Obi

STEEKKAART

  • Aantal winkels: 631;
  • Nettoverkoopcijfer: 5.726.000 euro;
  • Actief in elf landen.
  • Bezochte winkel: 19.159 m²; 152 fte's, 75.000 referenties.

Marktleider in Duitsland

De Duitse marktleider heeft opvallend veel ruimte voor (verschillende) merken. De vestiging in Berlijn is groot en valt op door haar netheid. We zien er een veel grotere categorie automotive dan er doorgaans bij ons te zien is.

Soft DIY

Obi

In tegenstelling tot een kleine stadswinkel als toom heeft OBI heel wat ruimte ter beschikking. Toch zien we ook hier opvallend veel 'zachte' doe-het-zelfartikelen, met veel knutsel- en hobbygerei. Desondanks beschikt OBI ook over een indrukwekkende drive-in voor bouwmaterialen en een reparatieservice voor machines. Ook deze doe-het-zelfzaak beschikt over een volwaardig tuincentrum, met een interessante extra dienst: een tuinplanner. Op deze manier probeert OBI succesvol in te spelen op de drang naar personalisering.

BAUHAUS

Bauhaus

STEEKKAART

  • Aantal winkels: 264;
  • Nettoverkoopcijfer: 5.231.000 euro;
  • Actief in negentien landen,
  • Derde grootste DIY-retailer in Europa.

Overzicht

De Bauhaus vestiging die we bezoeken in Berlijn, oogt erg helder en overzichtelijk. Een groot rolpad voert ons naar beneden, waar zich verreweg het grootste deel van de winkel bevindt. Crossselling is hier alomtegenwoordig en wordt erg goed aangepakt.

Meer techniek dan sfeer

Bauhaus

De vestiging is dan wel overzichtelijk ingericht, ze moet het toch vooral van haar service en assortiment hebben. Op servicevlak heeft deze Bauhaus erg veel infobalies, waar klanten met problemen terechtkunnen.

Branchevreemdgaan

Ondanks het iets technischere assortiment zien we hier ook erg veel branchevreemde producten met merken als Eva Solo en Andersen. Er is ook hier erg veel tuin en levend groen aanwezig. Goed aangepakt zijn hier wel de eilandjes in de winkel waar de decoratie is gegroepeerd, met krijtborden die erg ambachtelijk aandoen.

HORNBACH

Hornbach

STEEKKAART

  • Aantal winkels: 153 (waarvan 98 in Duitsland);
  • Nettoverkoopcijfer: 3.535.000 euro;
  • Actief in negen landen.
  • Bezochte winkel: 13.000 m², 120.000 referenties.

Groei van 4%

De Hornbach keten, nummer vijf in de Duitse markt, kende het voorbije jaar een omzetgroei van ongeveer 4%, een erg knap resultaat in een niet zo makkelijke markt.

Groot en hoog rendement

De Hornbach vestiging die we bezoeken, is twintig jaar open en kent het hoogste verkoopcijfer per vierkante meter. Het is met 13.000 m² en 120.000 referenties ook meteen een van de grootste Hornbachs die er zijn.

Harde DIY

Hornbach

Van de vijf bezochte winkels is dit duidelijk de doe-het-zelfzaak die het meest op 'hard DIY' gefocust is. Véél merken, die niet per se zoveel ruimte krijgen. Nochtans is de grote oppervlakte met hoge rekken erg goed benut dat rendement moet van ergens komen. We zien erg veel ruimte voor (ruw)bouwmaterialen, maar er is ook veel plaats voor keukens en badkamers. De duidelijke indeling en de vele infopunten springen meteen in het oog. 

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Leerprocessen uit de vakbeurs DIY, Pro & Garden

De 36e editie van de tweejaarlijkse vakbeurs DIY, Pro en Garden in Kortrijk heeft opnieuw een positieve indruk achtergelaten. Een grondige evaluatie onder zowel exposanten als bezoekers laat duidelijk zien dat de beurs zich heeft ...

GfK cijfers 2023: DIY-sector zit in slechte papieren

De recente GfK cijfers onthullen een verontrustende trend in de DIY-sector: een daling van maar liefst 12% in het aantal verkochte items. Hoewel de waarde van de verkochte producten wel met 2% is gestegen, is deze achteruitgang ...

Trends in tuin- en buitenverlichting

Het gangpad met de tuin- en buitenverlichting wordt nog steeds druk bezocht op de winkelvloer. De gemiddelde inwoner van ons land heeft een eigen huis met tuin of terras en geeft dan ook behoorlijk wat geld uit aan producten voor zijn tuin-en/of buitenverlichting. Opvallend? De 'evergreens' fakkelvormen, rechthoekige wandlichten en up/downmodellen blijven vlotjes over de toonbank rollen, maar de consument toont wel steeds meer interesse in designgerichte armaturen. Bovendien blijft het outdooraanbod niet achter op het vlak van connectiviteit en zien we ook hier stilaan geconnecteerde oplossingen.

De belangrijkste trends in badkamermeubilair anno 2025

De keuze van de juiste opbergmeubels is belangrijk voor de consument om zich thuis te voelen in een mooie, comfortabele badkamer. Als handelaar houdt u het best rekening met een aantal trends en evoluties. We zetten ze op een rijtje.

Print Magazine

Recente Editie
11 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine