WinkelinrichtingPremium

3 trends in winkelinrichting

Easyrack
Dit schap van Husqvarna is 'self instructing': alle info is in de winkel te vinden (Easyrack)

Na de coronacrisis wordt de strijd weer vooral offline gestreden. En daar is de concurrentie niet mis: de aandacht van de consument wordt steeds feller bevochten in de winkelpresentatie. Wij selecteerden 3 opmerkelijke evoluties.

Aanpasbaar

Een gevolg van de hevige concurrentie zijn de steeds kortere verbouwingscycli. Digitale presentatiemiddelen en een modulair winkelinrichtingsconcept moeten een snelle aanpassing van de winkel mogelijk maken, bijvoorbeeld in het kader van speciale verkoopcampagnes. Met een directe focus op de klant en zijn behoeften, creëert de winkelinrichting zo emotionele koopstimulansen die de onlinewinkeliers op deze manier niet kunnen bieden.

Digitaal

ABS Group reageert op deze evolutie met een echte 'fusie' tussen fysiek en digitaal, in hun geval tussen structuren in aluminium en textiel en domotica, sensoren en multimedia-apparatuur. Zo zijn er lichtbakken die op afstand bediend kunnen worden door een app om de animaties, de led-lichtintensiteit en het geluid aan te passen. Interactieve vitrines en spiegels genereren extra info om de consument tot kopen aan te zetten. Met behulp van foto's en verlichting introduceert Easyrack dan weer heel wat beleving in het schap.

Easyrack
Met behulp van foto's en verlichting introduceerde Easyrack heel wat beleving in dit schap

Daarnaast pakken heel wat fabrikanten uit met oplossingen om het winkelmanagement te vereenvoudigen. Zo kan je via elektronische prijsetiketten de klanten aanspreken, de voorraad opvolgen en aan geolocalisatie doen. Via netwerkcamera's ter preventie van winkeldiefstal krijg je tegenwoordig ook info over het aantal klanten en het loop- en shopgedrag en kan je eveneens de muziek en aankondigingen in de winkel sturen.

Interactieve vitrine Euroshop
Interactieve vitrines genereren extra info om de consument tot kopen aan te zetten. Foto: Messe Düsseldorf/ctillmann

 

Ecologisch

Ook het ecologische verhaal wordt belangrijker in zowat alle aspecten van de inrichting. Dit gaat van de introductie van natuurlijke, groene elementen in de winkel tot het gebruik van duurzame en gerecycleerde materialen.  Zo lanceerde het Belgische SPI op vraag van de retailers gerecycleerde vakverdelers in polycarbonaat.

Shelf label Euroshop

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom D'Halluin30 april 2021

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine