TuinmachinesPremium

welke investering plant de dobbitlezer in zijn tuin?

Beplanting en tuinhuizen worden het meest aangepakt

tuin

Wat plant de Belg volgend jaar met zijn tuin? Bevragingen bij meer dan 1.000 lezers van ons consumentenmagazine Dobbit laten enkele interessante resultaten zien. Maar liefst 82% werkt zelf in de tuin. Welke werken staan er voor volgend jaar op het programma? Plantgoed, tuinhuizen, terrassen en gras zitten in de top vijf. Redenen genoeg om wat dieper te gaan graven.

Tuin is belangrijk

Het belang van een tuin is het afgelopen jaar genoeg benadrukt. Dat belang zien we terugkeren bij de Dobbitlezer: die plaatst een tuinrenovatie op de derde plaats, na de keuken en de badkamer. De Dobbitlezer weet goed hoe hij zijn tuin ziet: 80% heeft de tuin zelf ontworpen, 82% heeft de tuin zelf geplaatst.

dobbit

Wat pakken ze het eerste aan?

Opvallend: de Dobbitlezer wil vooral de beplanting aanpakken (26%). Direct daarop volgt het tuinhuis met 24%. 18% wil de volledige tuin vernieuwen, 12% de bestrating en 11% het gras. Dat opent dus meteen grote kansen voor tuincentra en doe-het-zelfzaken in het komende jaar.

Hoe pakken ze het aan?

Tuinhuis

Dobbit

Hoe ziet het tuinhuis van de Dobbitlezer eruit? Het huidige tuinhuis is hoofdzakelijk van hout (83%). Het toekomstige tuinhuis is nog steeds hoofdzakelijk van hout (68%). Er is een lichte groei voor kunststof en metaal (+2%), maar de grootste winst zit in composieten tuinhuizen. Verder heeft 47% van de tuinhuizen dakpanplaten als dakbedekking. Golfplaten komen op de tweede plaats (22%), direct gevolgd door dakshingles (20%) en kunstleien (11%). Maar liefst 84% van de Dobbitlezers plaatst het tuinhuis volledig zelf. 53% daarvan gebruikt een zelfbouwpakket.

Bestrating

dobbit

62% van de Dobbitlezers heeft een terras. 34% heeft geen terras, maar is wel van plan om er een aan te leggen. Slechts 4% heeft geen terras en heeft evenmin plannen om er een aan te leggen. De evidente conclusie is dat de Dobbitlezer een (ver)bouwer is. Slechts 36% heeft op dit moment een terrasoverkapping. Van die 36% heeft 60% een werkelijke terrasoverkapping; 40% heeft een knikarmscherm. Dobbitlezers die geen overkapping hebben maar er wel een willen, verkiezen duidelijk een werkelijke overkapping (81%) boven een knikarmscherm (19%).

78% van de Dobbitlezers met een terras heeft (ook) een stenen terras; 39% heeft (ook) een houten terras. In de toekomst zien we een duidelijke voorkeur voor een houten terras (65%) boven een stenen terras (49%). Binnen de houten terrassen winnen houtcomposiet en bamboe duidelijk marktaandeel, maar een nipte meerderheid blijft ook in de toekomst de voorkeur voor planken behouden.

Grasmaaiers

dobbit

Bij de grasmaaiers, ten slotte, zien we een duidelijke verschuiving van grasmaaiers op benzine en elektrisch met snoer naar robotmaaiers en accugrasmaaiers. Het grootste deel (42%) van de respondenten heeft op dit moment nog een maaier op benzine, gevolgd door elektrisch met snoer (23%). Nu al heeft 1 op de 10 respondenten een robotmaaier. Meer dan 50% wil er in de toekomst één.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Stefan Acke16 september 2021

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Trends in tuin- en buitenverlichting

Het gangpad met de tuin- en buitenverlichting wordt nog steeds druk bezocht op de winkelvloer. De gemiddelde inwoner van ons land heeft een eigen huis met tuin of terras en geeft dan ook behoorlijk wat geld uit aan producten voor zijn tuin-en/of buitenverlichting. Opvallend? De 'evergreens' fakkelvormen, rechthoekige wandlichten en up/downmodellen blijven vlotjes over de toonbank rollen, maar de consument toont wel steeds meer interesse in designgerichte armaturen. Bovendien blijft het outdooraanbod niet achter op het vlak van connectiviteit en zien we ook hier stilaan geconnecteerde oplossingen.

Consumenten tasten dieper in de buidel voor veiligheidsschoenen

De markt voor veiligheidsschoenen staat niet stil. Waar is de consument vandaag de dag naar op zoek? Welke trends zetten anno 2025 te toon? En hoe spelen merken en fabrikanten in op dit alles?

Plagen bevechten met natuurlijke vijanden

Via ecologische bestrijding maken men komaf met vervelende plagen terwijl mens, dier en milieu gespaard blijven van schadelijke neveneffecten. Een van de manieren om dit aan te pakken, is door de natuurlijke vijanden van het ...

Waarom 450.000 klanten jaarlijks trouw blijven aan Interchalet

Waar Interchalet te Horst ooit begon als een bescheiden houtverwerkend bedrijfje, is het vandaag uitgegroeid tot een uitgestrekte Home-Park winkelbestemming. Wat maakt dat ruim 450.000 klanten, jaar in, jaar uit, trouwen blijven aan ...

Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine