MarktvisiesPremium

Wat zijn de effecten van de coronacrisis voor voedingszaken?

Bakkers en slagers zijn het meest positief

cijfers

Elke ondernemer voelt ongetwijfeld een verschil in zijn omzet door de coronacrisis. Professional Media Group zocht het uit voor de voedingszaken. Zowel chocolatiers, slagers als bakkers werden gedurende een aantal weken ondervraagd over welk effect de coronacrisis op hun business heeft. Is de omzet net gestegen of zijn er grote verliezen geleden?

Open blijven of niet?

openingsgraad

De eerste vraag in het onderzoek gingen we na of de zaakvoerder al dan niet nog 'open for business' was. Bij de bakkers heeft 15,5% ervoor gekozen om zijn zaak gesloten te houden, dus bijna 80% bleef open. Slagers en chocolatiers hielden iets meer hun deuren nog gesloten (74%). Bij grootkeukens is minder dan de helft open gebleven (40%).

Verwachte omzet

omzet

In het onderzoek polsten we ook de verwachte omzetdaling of stijging bij de winkeliers. De meeste respondenten over alle beroepen heen, verwachten een omzetdaling. De bakkers verwachten een omzetdaling van 35% in coronatijd, de slagers slechts 30%. Chocolatiers en grootkeukens daarentegen schatten het een pak erger in met omzetdalingen van respectievelijk 63% en 80%. De grootkeukens verwachten 81% omzetverlies. Het is duidelijk dat hier quasi alle grootkeukens gesloten zijn of henzelf amper kunnen rechthouden met de leveringen van maaltijden. Voor chocolatiers zal dat verwachtingspatroon wellicht samenhangen met het volledig stilvallen van toerisme.

1 op 5 slagers verwacht 25% meer omzet

omzet

Toch zijn er ook heel wat respondenten die net een omzetstijging verwachten. Een van de verklaringen hiervoor kan zijn dat de consument door de coronacrisis niet happig is om naar de supermarkt te gaan en zich veiliger voelt in de kleinere zelfstandige winkel. Bakkers zijn opvallend de grootste positievelingen onder de foodretailers. Zo'n 30% verwacht een stabiele omzet. Sterker zelfs: 12% verwacht zelfs dat zijn omzet met 25% zal stijgen. Ook de slagers zien het rooskleurig in. Bijna 1 op 5 slagers verwacht een stijging van 25% en bijna 12% verwacht een omzetstijging van 50%. Dat is meer dan de 12% die een stabiele omzet verwacht.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Marie Verhulst

Gerelateerde artikels

GfK-cijfers

De GfK-cijfers voor de maand maart kleuren dieprood: -8,6%. Het jaar was nochtans goed begonnen, met een mooie groei voor januari en februari. Het negatieve cijfer knoopt helaas aan bij het ook al negatieve resultaat van 2017. Kristof Scheys (GfK) ziet verschillende oorzaken. Het onvermijdelijke weer zit er wellicht voor iets tussen, maar er verschuift ook meer en meer omzet naar onlinekanalen. Daarnaast zijn er een aantal producten die een zeker verzadigingspunt hebben bereikt, is de huizenmarkt in transitie en kan blurring een belangrijke rol spelen. “2018 wordt het jaar van verandering."

+3,3% omzetgroei voor de doe-het-zelf in 2019

+3,3% in omzet, het is een erg mooi resultaat voor de doe-het-zelfretail in 2019. Dat bevestigt Kristof Scheys van GfK, het marktonderzoeksbureau dat de cijfers al jaren analyseert.

1.5% omzetgroei voor doe-het-zelf in 2018

In 2018 mocht de doe-het-zelf met +1,5% een mooie omzetstijging optekenen. In vergelijking met het kwakkeljaar 2017, dat met -0,7% eindigde, is dat een erg mooi resultaat. De grootste verklaring daarvoor is, zoals steeds, het weer. Het tuinsegment is ondertussen goed voor bijna 20% van de doe-het-zelfomzet en de mooie zomer die we achter de rug hadden, heeft die omzet een flinke duw in de rug gegeven. Desondanks zijn er enkele weersonafhankelijke tendensen die ook in 2019 naar een groei doen uitkijken: de belangstelling voor biologische producten en de groei van ledlampen.

“De zelfstandige handelaar heeft heel wat veerkracht”

De zelfstandige elektroretailer haalde in het voorjaar alles uit de kast om de coronacrisis en de verplichte sluiting zo goed mogelijk door te komen. Enkele creatieve ...

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.