Drie ambassadeurs van Dossche Mills geven masterclass

Dossche Mills nodigde drie topbakkers/-patissiers uit om een masterclass te geven aan zijn klanten: Tarik El Hasnaoui, Jean-Yves Wilmot en Sébastien Minne. Ze zijn graag ambassadeur voor de maalderij onder meer omdat de kwaliteit van de producten van Dossche Mills steeds gelijk blijft. Zeventig klanten van het bedrijf leerden hoe een perfecte brioche te maken, een perfect speltbrood, een spirulinabrood, een ‘boule de charbon végétale détox’ enzovoort, en een aantal taartjes. De dag werd afgesloten met een degustatie en … veel blije gezichten.
Dossche Mills
Drie speerpunten
We waren benieuwd hoe de masterclass van Dossche Mills met drie topambassadeurs en in de directe buurt van de Citadel van Namen, zou verlopen. Dus schreven we ons in samen met een zeventigtal bakkers en patissiers. We werden net na de middag verwelkomd door Marius van Mierlo, sales director van Dossche Mills en zijn team. Na zijn welkomstwoord vroegen we hem waarin Dossche Mills zich onderscheidt van andere maalderijen. En dat is: constante kwaliteit, ondersteuning en duurzaamheid/innovatie.
Ver gaan in service
Marius: “Onze klanten beamen dat de kwaliteit van de producten van Dossche Mills altijd dezelfde blijft. Zo kunnen bakkers en patissiers er succesvol mee zijn en wordt de kwaliteit doorgetrokken in hún producten. Daarnaast gaan we heel ver in onze service en in het begeleiden van onze klanten. De salesploeg is vrijwel dag en nacht ter beschikking, zelfs telefonisch. Tot slot investeren wij als volledig team in projecten rond innovatie en duurzaamheid.”
Drie ambassadeurs
Brioche
Om 14.00 uur startte de masterclass met Tarik El Hasnaoui van patisserie Sirre (Koekelberg), Jean-Yves Wilmot van patisserie Wilmot (Mettet) en Sébastien Minne, van patisserie Minne (Nannine). Tarik El Hasnaoui beet de spits af. Vooraan in de zaal aan een lange werktafel werd hij bijgestaan door de twee andere ambassadeurs terwijl hij onder meer uitlegde met welke ingrediënten en hoe je een topbrioche maakt, een 100%-speltbrood, een molensteenbrood en een roggebrood. Dankzij meerdere schermen aan weerskanten van de zaal kon iedereen in detail alle handelingen van Tarik volgen.

Zuurdesem
Tarik El Hasnaoui: “Toen Dossche Mills mij vroeg of ik als ambassadeur aan de Masterclass wilde deelnemen, was ik meteen overtuigd. Dit is voor mij een mooie gelegenheid om mijn ervaringen te delen in verband met het gebruik van verschillende soorten zuurdesem. En ik kan meteen mijn collega-bakkers overtuigen van het gezondheidsaspect van zuurdesem.”
Masterclass brood: vervolg
‘Boule de charbon végétale détox’
Jean-Yves Wilmot demonstreerde hoe je croissants maakt op Franse wijze en legde uit dat het ‘spelen met de koude’ daarbij cruciaal is. Verder toonde hij hoe je omega 3-brood maakt (goed verteerbaar, goed voor hart en vaten), een galetbrood met zemelen (blijft heel erg lang vers, bevat veel vezels en geeft een lang verzadigingsgevoel: goed voor mensen die willen afvallen; ook goed bij kaas), spirulinabrood (spirulina is een algensoort; voor sportief cliënteel) en een ‘boule de charbon végétale détox’ (een beschermde naam; verwijdert toxische stoffen).

Spirulinabrood
Over het meest spectaculaire van deze broden – het spirulinabrood – zegt Jean Yves: “Spirulinabrood kan (nieuwe) klanten naar je zaak trekken. Het heeft een groot potentieel: het bevat veel vitamines, vezels enzovoort. Het beantwoordt aan de vraag van klanten die gezondheid belangrijk vinden. De ambachtelijke bakker kan het verschil maken door gezonde voedingsstoffen te combineren met een persoonlijke toets.”
Spaarkaart
Jean-Yves gaf ook een aantal praktische tips: “Maak bijvoorbeeld een spaarkaart voor je klanten voor een bepaald type brood en vermeld op de achterkant de nutritionele waarde van het brood.” Of nog: “Zeg aan je klanten dat ze beter niet alle dagen hetzelfde brood eten. Dat vermoeit de ingewanden. Het is beter af te wisselen.”

Masterclass patisserie
Kneepjes van het vak
Sébastien Minne sloot de workshop af en het was deze keer tijd voor patisserie. Minne leerde de kneepjes van het vak bij niemand minder dan Renauld Arnould in Saint-Hubert. Tijdens de masterclass deed hij precies uit de doeken hoe de aanwezigen de recepten die Dossche Mills in een handig boekje had verzameld thuis konden uitproberen. Dat waren: de taartjes ‘Bali’, ‘Le rouge et noir’, ‘Caramel et chocolat grand cru‘ en het soesje ‘Dulsey passion’.
Ingewikkelde recepten vermijden
Sébastien: “Ik was blij dat ik tijdens deze Masterclass van Dossche Mills de kans kreeg om verschillende tips in verband met patisserie te geven aan collega’s: werk efficiënt en vermijd ingewikkelde recepten. Zoek een goede balans tussen de ingrediënten (suiker, vet), de textuur en de zuurtegraad. En vooral: durf al eens variatie aan te brengen in je assortiment.”

Deel van service
Inspireren en aspireren
Marloes Vandersteene, customer care director, en Caroline Vanderbauwede, marketingmanager, vertellen ons waarom Dossche Mills graag investeert in masterclasses: “Naast de ‘academies’ – die heel praktisch zijn opgevat – willen we met onze masterclasses meer inspireren en ‘aspireren’. We dagen de bakker/patissier uit om verder te gaan in zijn recepten en om nieuwe recepten uit te proberen. We richten ons hier ook meer specifiek tot de ambachtelijke bakkers. Zij kunnen zich werkelijk onderscheiden met de producten die ze maken en Dossche Mills wil hen daarbij helpen. De masterclasses zijn een deel van de persoonlijke service van Dossche Mills waar Marius het over had.”

Alternatief programma
“Naast de begeleiding en aanmoediging om steeds kwalitatievere producten te maken, willen wij onze klanten ook aanzetten om het resultaat van hun vakmanschap op een goede manier in de kijker te zetten naar hun klanten toe. Daarom gaan we nog een tikkeltje verder en beperken we ons niet tot bakdemonstraties. Onze klanten kunnen er vandaag ook voor kiezen om het alternatieve programma over sociale media te volgen. Ook daarmee helpen we onze klanten om steeds verder te groeien,” vertelt Caroline.
Sociale media
Dus gingen we ook daar even ons licht opsteken. Mevrouw Maha Karim-Hosselet, social media consultant, leerde de aanwezigen hoe sociale media voor hun zaak het best worden ingeschakeld, en dat op een interactieve manier. Zo leerden we in verband met Facebook dat maar 1% van de volgers een post leest. En dat voor een klein bedrag per maand een veel hoger bereik mogelijk is. Dat je de doelgroep daarbij best afwisselt al naargelang je boodschap of het product dat je in de kijker zet. Ze benadrukte dat niet alleen creativiteit belangrijk is wanneer je sociale media inzet (ideeën) maar dat je er ook een zekere affiniteit moet mee hebben. Indien nodig kan een zoon- of dochterlief bijvoorbeeld ingeschakeld worden. Verder gaf ze tips hoe te reageren op negatieve commentaren en sloot ze de sessie af met een kleine quiz.
Op naar de volgende masterclass
Na dit mooi gevulde programma werd de dag in Namen afgesloten met een degustatie, terwijl de aanwezigen ervaringen konden uitwisselen. Het is uitkijken naar de volgende Masterclass van Dossche Mills. Die is gepland in september 2023, in Nederland. Wanneer de volgende weer in België plaatsvindt, horen de klanten op tijd van Dossche Mills. Alle events worden vooraf aangekondigd op de website www.dosschemills.com en via de maandelijkse nieuwsbrief.