THUISLEVERING BRENGT KLASSIEKE SLAGER TOT BIJ DE KLANT THUIS
Haal 10% van uw omzet uit onlineverhaal
E-commerce blijft groeien, dus ook in de slagerijwereld moeten we mee op de kar springen. Werk je met een externe partner of doe je alles zelf? Reken je een meerkost of werk je met een minimumbedrag? Een vaste leveringsdag of niet? Vooraleer je thuislevering in je beenhouwerij kunt integreren, moet je voor jezelf heel wat vragen beantwoorden. Wij namen een kijkje achter de schermen bij drie slagers die het elk op hun eigen manier aanpakken.
THUISLEVERING BIEDT MEERWAARDE

Leander van Hollebeke (Slagerij Leander in Aalter): “De mensen hebben steeds minder tijd. Daarom wordt de onestopshop zo aantrekkelijk. Ze willen wel kwaliteit, maar hebben geen tijd om naar de slager te komen en missen vaak de parkeergelegenheid die een grootwarenhuis hun in overvloed kan bieden. Wij redeneren: als de klant niet meer naar ons komt, gaan wij naar de klant. Het is een kwestie van service."
Jenzy Heyse (Slagerij Floraume in Merendree): “Het is ook een goede zaak voor mensen die minder mobiel zijn."
Dimitri Pikaerts (Slagerij Pikaerts in Keerbergen): “We zien dat er echt vraag is naar thuislevering. Veel van onze collega's doen het en ook grootwarenhuizen zetten intussen producten klaar. Wij moeten ook mee zijn."
RAZENDSNEL SUCCES

Jenzy: “Ik wilde een website voor de winkel en merkte dat het niet zoveel meer kostte om hierin meteen een webshop te integreren. Vorige zomer ben ik dan ook begonnen met bestellingen die in de winkel klaargezet werden. Dat verliep vrij vlot, dus leveren we sinds augustus dit jaar ook aan huis. Nog niet zo lang dus.“
Dimitri: “Wij werken sinds vorig jaar met een externe partner, Beedrop. Naast een plaatsje op hun website hebben we een eigen site waarop we producten aanbieden. Die staat nu bijna op punt."
Leander: “Aanvankelijk wilden we zelf een webwinkel uit de grond stampen. Dat bleek enorm duur te zijn, dus zijn we ingestapt in een kant-en-klaarverhaal van Localtomorrow, dat ook Bakkersonline beheert. Niemand kan zien dat wij met een bestaand webshopplatform werken, want de webwinkel is eigenlijk volledig geïntegreerd in dezelfde stijl als onze eigen site. Dat werd razendsnel een succes. We zijn gestart met bestellingen om in de winkel af te halen. We kregen al snel twee à vier bestellingen per dag binnen. Al snel kwam het idee om aan huis te leveren, dus hebben we de vraag gesteld aan de klant of daar interesse naar was, en dat bleek het geval te zijn."
VASTE LEVERINGSDAGEN

Dimitri: “Beedrop levert slechts één dag per week, op woensdag. Voor de klanten is één dag misschien te weinig of het valt net wanneer ze niet thuis zijn, dus bezorgen wij zelf ook nog als daar vraag naar is. Wij hebben daarvoor nog geen vaste dagen, maar we vinden altijd wel een moment waarop we de bestelling kunnen leveren. We kunnen wel niet de hele dag rondrijden natuurlijk. De winkel moet ook nog gerund worden."
Leander: “We zijn twee jaar geleden ingestapt in het verhaal van Beedrop. De vaste leveringsdag in onze regio is op woensdag. Intussen combineren we dat met bestellingen afkomstig van onze webshop die we zelf aan huis leveren op maandag en donderdag. Dat gaat om een zevental leveringen per dag. Voor vaste klanten durf ik wel eens een uitzondering te maken als ze vragen om op een andere dag te leveren."
Jenzy: “Ik werk met flexi-jobbers die op maandag en donderdag met de bestellingen uitrijden tussen 18 en 20 uur."
WERKEN MET EEN EXTERNE PARTNER
Dimitri: "Voor ons is Beedrop heel gemakkelijk. Wij krijgen een lijst met bestellingen die we moeten klaarzetten en voor de rest moeten we ons van niets aantrekken. Zij hebben een koerier die onze producten komt halen en rondbrengt. Wij geven de rekening mee en de klant betaalt dezelfde prijs als in de winkel. De externe partner heeft daar uiteraard een commissie op. Zij betalen elke maand het bedrag min hun commissie aan ons. Wij moeten gewoon snijden, inpakken en meegeven. Zo kunnen klanten al hun boodschappen van slagerij, bakker, groentewinkel enzovoort in één keer en lokaal doen, zonder dat ze naar de supermarkt moeten."
Jenzy: “Ik heb ervoor gekozen om niet met een externe partner samen te werken, omdat ik de touwtjes graag zelf in handen heb. Wat je zelf doet, doe je beter en volgens mij kost het je ook minder."
Leander: “We zien dat veel van onze Beedrop klanten intussen rechtstreeks via ons bestellen. Het doel is ook om op lange termijn enkel nog zelf te leveren, want wij staan met de externe partner 18% van onze inkomsten af en dat is vrij veel."
JONG EN OUD
Dimitri: “Er is vooral vraag naar bij de oudere generatie en jonge gezinnen die geen 9-to-5-job hebben. In Keerbergen hebben we een groot wooncomplex voor oudere bewoners. Daar leverden we aan huis bij één klant. Het deed snel de ronde, waardoor we nu tijdens één levering meteen meerdere klanten kunnen bedienen."
Leander: “Zowel de oude generatie als de jonge is er volgens mij klaar voor. Onze webshop is zodanig toegankelijk opgebouwd dat ook de oudere klanten het eenvoudig vinden. Dat was wel een vereiste."
Jenzy: “Ik zie dat vooral klanten tussen 25 en 45 jaar online bestellen bij mij. Het is met de jonge generatie dat je moet voortdoen, dus het is belangrijk om in te zetten op Facebook, webshops en dergelijke, want de volgende generatie zal alleen maar meer geneigd zijn om online te bestellen."
VERSCHILLENDE BESTELKANALEN
Jenzy: “Oudere mensen kunnen ook telefonisch bestellen als ze dat gemakkelijker vinden, en ook via e-mail krijgen we orders binnen."
Dimitri: “Mensen bestellen vooral telefonisch of via onze website, maar ook via onze Facebook pagina wordt er tegenwoordig steeds meer besteld."
Leander: “Ik verwijs mensen die via Facebook proberen te bestellen, steeds door naar onze website."
MINIMUMBESTELLING OF EXTRA KOST?
Jenzy: “We leveren enkel als het bedrag boven dertig euro komt, maar doen dat wel gratis. Kilometers ver rijden om een potje preparé te brengen, doe ik liever niet." Dimitri: “Misschien moeten we, als die thuislevering blijft groeien, eens nadenken over een andere manier van aanpakken, maar voorlopig rekenen we geen extra kost. Zolang het binnen Keerbergen blijft. Een bestelling van één product brengen is natuurlijk zottenwerk. Maar meestal krijgen we meteen grote bestellingen binnen, dus tot nu toe geeft dat geen problemen. Ook via Beedrop betaalt de klant dezelfde prijs als in de winkel."
Leander: “Bij ons moeten het geen grote bestellingen zijn. Wij vragen altijd een leveringskost van 3 euro, ongeacht de grootte van de bestelling."
VOORAF OF ACHTERAF BETALEN?
Jenzy: “Bij mij wordt achteraf verrekend, want de exacte prijs van 200 gram biefstuk kan je nooit op voorhand bepalen. Ze betalen dus bij afhaling en dat kan op twee manieren: cash of met de Bancontact app."
Leander: “Online wordt alles op voorhand betaald. De prijs is ook vooropgesteld, zodat het duidelijk en correct is. Leveren is enkel nog de tas afzetten en klaar. Wij geven altijd het kasticket van de winkel mee. De klant kan zo vergelijken hoeveel hij online betaald heeft en wat het zou kosten in de winkel. Dat scheelt vaak 1 of 2 euro, maar dat is altijd in het voordeel van de klant. Ik vind het belangrijk dat de producten online niet meer kosten dan in de winkel. De enige extra kost die je volgens mij mag rekenen, is de leveringskost."
HOE VER RIJDEN?
Leander: “Momenteel leveren wij heel lokaal, in een straal van 10 à 15 kilometer rond de slagerij. Ik vermoed dat we dat in de toekomst nog zullen uitbreiden naar klanten buiten de gemeente Aalter."
Dimitri: “Ook wij leveren alleen binnen onze gemeente Keerbergen. Het kan eens gebeuren dat we verder rijden, maar dan enkel voor een hele grote bestelling. De vervoerskost moet evenredig blijven met de aankoop natuurlijk."
Jenzy: “Ik ben afkomstig van Machelen, zo'n 20 kilometer van Merendree. Voor kennissen en familie bracht ik sowieso al vlees mee, dus zo is het idee eigenlijk gegroeid om dat in een systeem te gieten en uit te breiden. Intussen lever ik binnen die straal van 20 kilometer aan verschillende plaatsen in de regio."
MINIMALE INVESTERING
Leander: “Wij leveren met een gekoelde bestelwagen die we al hadden van onze traiteurdienst. Zo kunnen we garanderen dat alles correct gekoeld blijft. Investeringen waren er verder niet. Zelf een online shop bouwen kan wel duur zijn, maar als je zoals ons met een bestaand platform samenwerkt, valt die kost goed mee. Het is een kleine kost ten opzichte van de meerwaarde die je eruit kan halen."
Jenzy: “Klanten kunnen bestellen tot 12 uur's middags de dag zelf. Na de middag is het in mijn winkel altijd een uur vrij rustig. Dan hebben de verkoopsters tijd om die bestellingen klaar te zetten. Het vangt dus de rustige momenten op. De extra uren die erbij komen, worden uitgevoerd door de flexi-jobber. Hiervoor heb ik twee bestelwagens die ik sowieso nodig had, omdat ik ook lever bij restaurants en dergelijke. Dat is één gekoelde wagen en één waarbij we met koelboxen werken. De koude keten mag natuurlijk niet onderbroken worden. De enige echte investering die ik heb gedaan, is het beplakken van deze bestelwagens met reclame. Maar dat komt de winkel zelf sowieso ook ten goede."
VOLLEDIGE ASSORTIMENT?
Jenzy: “Ze kunnen op de webshop ongeveer 80% van mijn assortiment bestellen, de producten die altijd te verkrijgen zijn. Seizoensproducten staan er niet op, maar bij het afronden van de bestelling kunnen ze dergelijke producten via het opmerkingsveld toch bestellen."
Leander: “Via onze site kunnen klanten alle klassieke producten bestellen: van een fondue of rauwe ham, dik of dun gesneden, tot een simpel potje preparé of een boerenworst. We willen de klassieke slager tot bij de mensen thuis brengen. Het is natuurlijk wel een opgave om het onlineassortiment voortdurend up-to-date te houden."
Dimitri: “Ze kunnen eigenlijk alles bestellen wat bij ons in de winkel ligt, en zelfs traiteurgerechten die niet in de winkel liggen, maken we soms speciaal klaar."
NIEUWE KLANTEN AANTREKKEN
Dimitri: “Door samen te werken met Beedrop, trekken we ook nieuwe klanten aan. De site wordt opgedeeld per regio, dus voor ons is dat niet alleen Keerbergen, maar we krijgen ook klanten uit deelgemeentes die vroeger de weg tot bij ons niet vonden."
Jenzy: “Ik trek met de site ook nieuwe klanten aan, die graag bij mij willen kopen, maar het te ver vinden. Het zijn klanten die ik anders misschien zou mislopen."
BELANG VAN GOEDE FOTO'S
Jenzy: “Er is wel wat tijd gekropen om zelf foto's te nemen, want het is toch belangrijk dat ze de mensen aantrekken."
Leander: “Goede foto's lijken ons echt noodzakelijk voor de verkoop van een product. Uiteindelijk willen de mensen het nog steeds eerst zien. Wij nemen de foto's hier zelf in de slagerij met behulp van een zwarte rol papier. Achteraf bewerken we ze indien nodig via Photoshop. Bij het begin hebben we een aantal vrije dagen besteed aan producten ontwikkelen en er foto's van nemen. Wanneer er nu een nieuw product is, wordt het eerst gefotografeerd voor het in de winkel gaat."

TOT 10% UIT E-COMMERCE HALEN
Dimitri: “We promoten het nog niet, maar zien dat er vraag naar is en dat 10% van de producten via thuislevering verkocht wordt."
Jenzy: “Het aantal bestellingen moet nog groeien. Verdeeld over twee dagen, krijg ik 15 à 20 bestellingen per week binnen. In de korte tijdspanne kan je natuurlijk niet veel meer verwachten. Het moet nog opgepikt worden bij de klanten. Voorlopig komt slechts 2 of 3% van de omzet uit deze thuislevering. Moest dat 10% worden, zou ik heel tevreden zijn."
Leander: “Wij halen na twee jaar zo'n 10% van ons winkelverhaal uit de onlinebestellingen, traiteur niet meegerekend. Dat is toch al vrij veel. Toch is het belangrijk om de klanten voortdurend warm te maken voor de webshop. Dat doen we door te flyeren en via mond-tot-mondreclame."
EINDEJAARSPERIODE
Dimitri: “Nu de website beter op punt staat, is het de bedoeling om meer reclame te maken voor onze thuislevering. Het komt in onze eindejaarsfolder en waarschijnlijk maken we rond dezelfde periode ook wel wat Facebook reclame.“
Jenzy: “Het eindejaar is al druk genoeg, dus ik overweeg om het online bestellen op dat moment even stil te leggen. Ik moet er eerst nog eens goed over nadenken voor ik die knoop doorhak."
Leander: “Naar de kerstdagen toe zien wij een enorme boost van het onlineverhaal. Vorig jaar boden we voor het eerst de volledige eindejaarsfolder online aan. We merkten dat meer dan 75% van onze eindejaarsbestellingen online gebeurde. Ik had in het verleden nooit durven dromen dat het zo groot zou worden.“
ONLINE IS DE TOEKOMST
Leander: “Ik geloof dat online bestellen de toekomst wordt. Ik geloof dat een slager binnen tien jaar uitsluitend voor internetbestelling kan gaan. Wat je wel kan doen, is het er nu al bij nemen als meerwaarde, want ooit zal het tot iets groots uitgroeien. Zelf heb ik geen ambitie om de winkel ooit volledig te sluiten en enkel online te gaan. Daarvoor heb ik te graag contact met de klant. Ik ben ervan overtuigd dat een fysieke slagerij in de toekomst nog altijd nodig zal zijn, maar dat het kan keren naar meer onlineverkoop dan winkelverkoop. Klanten willen nog steeds een aanspreekpunt voor vragen over allergenen, gluten, lactose en dergelijke."
Dimitri: “Als er een kleine groep thuislevering wil, dan willen we daar absoluut op inzetten, maar het is zeker niet onze bedoeling om ooit de deuren te sluiten en enkel online producten aan te bieden."
Jenzy: “Voeding komt wat achter als het op e-commerce aankomt. Ik ben ervan overtuigd dat die groei er zeker zal komen. Is het niet binnen twee jaar, zal het wel binnen vijf of tien jaar zijn. Ik geloof er echt in en ben blij dat ik mee zal zijn met het onlineverhaal wanneer het zijn doorbraak maakt in de sector."
EXTERNE PARTNER OF ZELF LEVEREN?
We merken dat heel wat slagers samenwerken met een externe partner. Beedrop is hiervoor erg populair omdat het bedrijf specifiek inzet op een platform voor lokale handelaars.
![]()
PostNL kan dan weer een goeie partner zijn omdat ze meerdere malen per week tot zelfs dagelijks leveren. Aan de andere kant stellen we vast dat enkele slagers vanwege de marge die ze moeten afgeven, er toch voor opteren om het heft in eigen handen te nemen. Wat zijn nu de voor- en nadelen van het werken met een externe partner?
Voordelen:
- De logistieke partner denkt mee en biedt zijn expertise aan.
- Je bespaart tijd, want je hoeft zelf enkel de bestellingen klaar te zetten.
- De klant krijgt verse, lokale voeding en hoeft daarvoor niet naar de winkel te komen.
- Wanneer de externe partner zelf een platform voorziet, hoef je zelf geen opstartkost te betalen voor een webshop.
- Je trekt nieuwe klanten aan, ook uit nabijgelegen dorpen
Nadeel:
- Er is één keerzijde aan de medaille: als je met een externe, logistieke partner samenwerkt, betaal je een commissie op de verkoop. Je zal dus zelf de keuze moeten maken of het gemak opweegt tegen die meerkost.