MarktvisiesPremium

Horeca TotaalCREATIVITEIT BLIJFT UITDAGING VOOR GROOTKEUKEN

Visie Roderick D'Hoore, Horeca Totaal

Horeca Totaal is totaalleverancier voor grootkeuken en horeca. Met een cash-and-carryvestiging in Brugge en één in Oostende, is het leverancier voor West- en Oost-Vlaanderen en een stuk van Nederland. Bij Horeca Totaal spelen dagverse kwaliteitsproducten een cruciale rol. Zaakvoerder Roderick D'Hoore vertelt over de visie van het bedrijf op de grootkeukensector.

Roderick d'Hoore

UITDAGINGEN

Creativiteit

Roderick D'Hoore: “Veel grootkeukens zijn tegenwoordig gebonden aan de vooropgestelde specificaties van een aanbesteding. Gezien de vaak zeer precieze en bindende aard van die aanbestedingen, kunnen zeeen belangrijke hinderpaal in de beslissingskracht van de grootkeukenchef vormen. Bovendien wordt de menuplanning op voorhand gemaakt voor een afgelijnde termijn en binnen een bepaald budget. De combinatie van die evoluties zorgt ervoor dat de grootkeukenchef in zijn creativiteit wordt beperkt. Het wordt hem moeilijker gemaakt om te koken op het ritme van de seizoenen."

Opleidingen noodzakelijk

“Daarboven moet de grootkeukenchef ook bijna een diëtist zijn die erover waakt datde maaltijden voor patiënten/bewoners met een dieet correct worden klaargemaakt. Is de grootkeukenchef hiervoor voldoende onderlegd? Het is noodzakelijk continu opleiding te bieden, zowel in het onderwijs als voor chefs die al in het vak staan", zo vertelt Roderick nog.

Prijsdruk

“Door druk op de personeels- en foodkost in collectiviteiten wordt er teruggegrepen naar diepvriesingrediënten en ready-to-use componenten", vertelt Roderick. “Horeca Totaal is ervan overtuigd dat een grootkeuken die bijvoorbeeld meer dan duizend gerechten per dag serveert een sensibiliserende rol moet spelen en een voorbeeldfunctie heeft. Hierbij kan wel voor verse ingrediënten worden gekozen, want uiteindelijk heeft dit een positief effect op het zorgbudget. Hoe verser de ingrediënten, hoe korter de ziekteperiode.Op die manier compenseert de verhoging van de foodkost in een vermindering van het zorgbudget. Bovendien haalt het grootkeukenteam weer voldoening uit koken. Dit is zeker geen eenvoudige ommekeer."

Horeca Totaal

ONDERSTEUNING

Workshops en demo's

“Jobtevredenheid en voldoening: het kan niet zijn dat een chef op automatische piloot werkt. Hiervoor zijn er tal van workshops, demo's enzovoort. Een chef moet echter in de eerste plaats uit zijn/haar comfortzone durven te stappen. Bovendien moet elke verandering ook grondig worden geëvalueerd. Inspiratieis belangrijk, maar het is ook hoe je ermee omgaat. De inspiratie moet ook in de lijn liggen van de hedendaagse evoluties in de keuken."

Softwaretools

“Er bestaan ook verschillende softwaretools die de grootkeukenchef helpen: foodkostcalculatoren, modules voor temperatuurbeheer, tools voor de juiste declaratie van allergenen, receptendatabases enzovoort. Die bieden wij ook aan via Horeca Totaal. Deze oplossingen vereenvoudigen zeker een aantal processen, maar dit zorgt wel voor een extra workload. De uitdaging ligt erin om de tools gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk te maken."

EVOLUTIES

Thematisch werken

“Meer en meer grootkeukens werken thematisch: Italiaanse weken, etnische weken… Het gaat om volledig inspelen op de vraag van consumenten, en dit via thema's. De huidige verwachting van voeding reikt verder dan blinde vinken met aardappelpuree. Een bord uit een grootkeuken is niet langer smaak- en kleurloos. Is elke grootkeuken echter klaar om op deze evoluties in te spelen? Met andere woorden: is de nodige infrastructuur en apparatuur aanwezig? Zo niet kan de grootkeuken een oplossing vinden bij leveranciers die afgewerkte kwalitatieve halffabricaten aanbieden."

Meerdere toepassingen

“Het is nodig om los van productgroepen te denken, want alles is beschikbaar. Als leverancier moeten we hierbij de nodige inspiratie aanreiken. We moeten de focus leggen op verschillende toepassingen van producten. Een voorbeeld: veel hebben ouderen slik- en kauwproblemen. Er moeten dus meer producten worden aangeboden die hierop inspelen. Tegelijkertijd moeten we ook de nodige inspiratie aanleveren om zo een wildgroei aan producten tegen te gaan."

Vegetarisch en halal boomen

“Een sterke evolutie is ook de vegetarische keuken. Enerzijds gedragen door mensen die er bewust zelf voor kiezen, anderzijds gedragen door stimulerende organisaties en campagnes. Daarbovenop krijgt een chef in een stedelijke omgeving ook te maken met halal voeding. Dit alles betekent dat Horeca Totaal voor een gevarieerd aanbod moet zorgen, dat bovendien lekker en betaalbaar is", vertelt Roderick nog.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

"Vakmanschap verdwijnt niet door automatisering, het past zich aan"

Schrijnwerk had een gesprek met Rony Kyndt, een gevestigde naam in de houtbewerkingsindustrie. We kregen een uniek inzicht in zijn carrière, zijn visie op de toekomst van de sector en zijn persoonlijke ervaringen, van vliegtuigtechnieker tot een expert in de houtindustrie bij SCM. Met meer dan drie decennia aan ervaring deelt hij ...

Visie-interview met Dirk Lampaert, technical concept manager bij Doyen Auto

De onafhankelijke garage staat onder druk door technologie, regelgeving en veranderende klanten. Dirk Lampaert (Doyen Auto) kijkt met technische bagage en realisme naar de toekomst van de sector: kritisch, nuchter én hoopvol.

Visie Jo Huygebaert - Belgocatering

In augustus 2016 werd Belgocatering overgenomen door Italiaanse coöperatieve CIR Food Group. Jo Huyghebaert werd begin 2017 voorgesteld als gedelegeerd bestuurder. Hij noemt zichzelf Chief Hospitality Officer in plaats van CEO en vertelt over de richting die het bedrijf nu uit wil, met groei voor bedrijfs-, event- en sportcatering en het fastcasualkanaal. De focus blijft liggen op een unieke maaltijdbeleving met een culinaire meerwaarde, met respect voor mens en omgeving.

"Terugverdientijd vind ik eigenlijk maar bijkomstig"

Service boven alles: dat is het adagium van het West-Vlaamse installatiebedrijf Goens Johan. Zaakvoerder Jurgen Bauden legt uit hoe hij en zijn personeel dat waarmaken en hoe ze met de energietransitie omgaan. "We blijven altijd op zoek naar verbetering."

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.