MarktvisiesPremium

“WE ZULLEN ALTIJD EEN BUITENBEENTJE BLIJVEN"

Jo Huyghebaert, gedelegeerd bestuurder Belgocatering

In augustus 2016 werd Belgocatering overgenomen door Italiaanse coöperatieve CIR Food Group. Jo Huyghebaert werd begin 2017 voorgesteld als gedelegeerd bestuurder. Hij noemt zichzelf Chief Hospitality Officer in plaats van CEO en vertelt over de richting die het bedrijf nu uit wil, met groei voor bedrijfs-, event- en sportcatering en het fastcasualkanaal. De focus blijft liggen op een unieke maaltijdbeleving met een culinaire meerwaarde, met respect voor mens en omgeving.

Belgocatering investeerde in Keiem zelf
in een kippenren met 250 kippen

Belgocatering investeerde in Keiem zelf
in een kippenren met 250 kippen

REORGANISATIE

Ruwe diamant

Jo Huyghebaert werd begin 2017 voorgesteld als gedelegeerd bestuurder van Belgocatering, als deel van de CIR Food Group. “Bij de integratie van Belgocatering in CIR Food Group maakten we een aantal fundamentele keuzes. Belgocatering is een ruwe diamant met zeer veel potentieel dankzij het sterke klantvertrouwen, het grote engagement van onze medewerkers die hun metier kennen en zeer gemotiveerd zijn, onze kwaliteitsvolle leveranciers en toeleverende boeren. Het is net de uitdaging om deze ruwe diamant te polijsten op alle competenties van een toekomstgerichte organisatie, waarbij duurzaamheid en langetermijnvisie centraal staan."

Slimme investeringen

“In eerste instantie werden de niet-rendabele activiteiten afgestoten. Onmiddellijk daarna investeerden we opnieuw, in het versterken van ons management alsook in slimme systemen, die intussen verschillende bedrijfsprocessen efficiënter laten verlopen. Zo meten we nu de consumententevredenheid met Hellocustomer, automatiseerden wij enkele processen en hebben we een eigen intranet, Easydish, waarmee onder andere de bestellingen automatisch opgevolgd kunnen worden."

CHEF'S TASTE, OP MAAT

“Het is niet de ambitie van Belgocateringom klassieke industriële bedrijfsconcepten te kopiëren, maar te handelen vanuit het coöperatieve gedachtegoed en 'Chef's Taste' als baseline in de bedrijfsvoering te hanteren. Hierdoor spelen we 100% in op de verwachtingen van de klant en plannen we onze menu's onder andere volledig decentraal. Alleen zo kunnen we op plaatselijke behoeftes inspelen. Wij werken dus niet met gestandaardiseerde cateringformules die naar andere klanten te kopiëren zijn. Alle restaurants die Belgocatering mag beheren, zijn dus ook uniek.“

DUURZAME CATERING

“De consument is vandaag op zoek naar authenticiteit en duurzaamheid. We zien het ook voor een stuk als onze taak om hierop in te spelen. Wij proberen steeds een duurzame keuze voor te stellen, zonder daarbij vast te houden aan labels of anonieme producten. We zijn immers zeer alert voor greenwashing en trekken resoluut de lokale kaart: 60% van onze grondstoffen is lokaal. Onze chefs kennen de leveranciers bij voornaam", vertelt Jo. Daarnaast investeert Belgocatering ook zelf in primaire middelen. “Zo investeerden we in een kippenren in Keiem, met 250 kippen. Op die manier hebben we steeds verse eieren, rechtstreeks van bij de boer."

COMMUNICATIE IN DE RESTAURANTS

“Transparantie over het aanbod is heel belangrijk. We proberen onze producten zoveel mogelijk te tonen en laten onze chefs ook uitleg geven over het product dat wij aan de eindklant aanbieden. Hiervoor voorzien we ook het nodige communicatiemateriaal, en onze chefs krijgen permanent bijscholing in communicatie."

GROEI

“De catering- en evenementenmarkt in België is verzadigd. Voor elke marktraadpleging zijn er minstens zeven aanbieders. Maar door onze aanpak onderscheiden we ons. Onze bijzondere filosofie en aanpak zorgen ervoor dat onze restaurantbezoekers nooit ontgoocheld van tafel komen. Bijvoorbeeld: de millennials gaan niet elke dag in het bedrijfsrestaurant eten. Maar als ze dat wel doen, verwachten ze kwaliteit en dan bieden wij met onze maaltijden met een meerwaarde, met respect voor mens en omgeving."

VISIE

Op het vlak van groei beschikt Belgocatering over drie pijlers.

1. bedrijfscatering

“We willen de contractcatering ontwikkelen, bij voorkeur op locaties bij klanten die op zoek zijn naar toegevoegde waarde. Specifiek voor onze klanten is dat zij veel belang hechten aan het welzijn van hun medewerkers. We spreken dus niet van traditionele catering, maar van 'food & hospitality services'. Hierdoor zijn we ook maximaal kosteneffectief. Door te kiezen voor betere producten, stimuleren we de verkoop in de restaurants. En daardoor verlagen de vaste kosten procentueel ten opzichte van de omzet."

2. sport- en eventcatering

“Door het professionaliseren van deze sector (geregistreerde kassa's, n.v.d.r.), ontwikkelen zich heel veel opportuniteiten. Dit wordt duidelijk een groeimarkt, waardoor we ook hier de kans krijgen om ons te differentiëren en toegevoegde waarde te bieden."

3. horeca: fast casual

“De klassieke horeca in het middensegment staat onder druk. Sterrenzaken doen het gemiddeld goed. Maar, het grootste potentieel zit in het segment van fast casual, waar Belgocatering focust op een gemiddelde besteding van 30 euro per persoon. We zijn hiervoor enkele concepten aan het uitwerken, samen met derde partijen. Ook hier staan lokaal en duurzaam voorop", vertelt Jo.

TOEKOMST

“In de toekomst blijft de focus van Belgocatering op 'premium food & hospitality services'. We blijven dus trouw aan onze producten, voortreffelijke service en vakkundige medewerkers. We blijven koppig en weigeren klassieke eenheidsworst te serveren. We hebben goesting en zijn ambitieus om altijd het buitenbeentje te blijven, in een sterk gestandaardiseerde markt die gedomineerd wordt door verschillende industriële giganten", zo besluit Jo.

OVER BELGOCATERING

  • 35 klanten in bedrijfscatering en commerciële catering, waaronder KBC, Deloitte, Jan De Nul, Telenet, De Warande enz.
  • Eventcatering in gans Europa.
  • Belgocatering staat onder andere in voor alle cateringactiviteiten voor de events
  • van Sergio Herman.
  • Het hoofdkantoor van Belgocatering verhuist in de loop van 2019 naar Brussel.
  • De verhuis van de centrale keuken naar Sluis is gepland in het najaar van 2018, vanwaaruit zowel de Nederlandse als de Belgische markt bediend worden.
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.