Barbecues & outdoor cookingPremium

BARBECUES IN DE WINKEL

Wanneer start de verkoop?

barbecueZodra het mooi weer is: meestal april-mei, mogelijk ook al maart. Het seizoen begint ieder jaar vroeger. Het aanbod moet dus zeker tijdig in de winkel staan, volgens meerdere merken februari/maart.

Hoewel de topmaanden mei, juni en juli zijn, duurt het seizoen door de warmere nazomers alsmaar langer, tot in september en oktober.

Ook buiten het seizoen

Een assortiment voor buiten koken en winterbarbecues kunt u het hele jaar aanhouden. Meerdere fabrikanten zien hier een mogelijke extra verkoop, net omdat mensen door het jaar heen veel meer buiten verblijven, bijvoorbeeld op een verwarmd terras. De kans op een winterse barbecue is dus groter, zeker tijdens de feestdagen. Het spreekt ook voor zich dat het succes van winterbarbecues grotendeels wordt bepaald door de mate waarin ze in de winkel te vinden zijn in de koudste maanden van het jaar.

Cadeau

Een ander argument om het assortiment het hele jaar door te voorzien, is dat barbecuetoestellen of -accessoires wel eens als cadeau worden gegeven. Dealers die ook 's winters voldoende ruimte voor barbecues vrijmaken, kunnen ook dan rekenen op ondersteuning van hun leveranciers.

barbecue display winkelrek accessoiresPRESENTATIE

Communiceer voldoende dat u een specialist in outdoorcooking bent, die het jaar rond de verschillende merken kan tonen. En neem dus een breed assortiment op, met vele accessoires en verschillende types barbecues van meerdere fabrikanten. Nogal wat spelers raden aan de barbecues per soort op te stellen. Dat is overzichtelijker voor de klant en maakt het als verkoper gemakkelijker om een goed vergelijkingsadvies te geven.

Met veel sfeer

Een andere mogelijkheid is om de toestellen in een merkhoek te presenteren. Gebruik hiervoor onder meer het POS-materiaal van de fabrikanten, dat duidelijk de voordelen uitlegt en sfeerbeelden biedt. Maar maak ook zelf werk van een mooie aankleding: een showmodel op kunstgras, aangekleed met accessoires.

Demo's belangrijk

Geef ook geregeld een demonstratie. Dat levert heel wat publiciteit op, voor meer brand recognition en brand loyalty, én het verlaagt de drempel voor bezoekers om over een merk te praten en te proeven. Uw klanten krijgen de smaak letterlijk te pakken.

Bij tuinmeubelen en aan de ingang

Barbecues kan u onder meer voorzien bij de aan tuinmeubelen verwante producten. Naast die grote presentatie kan u in de buurt van de ingang nog een kleinere opstelling voorzien.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Lien Goethals

Gerelateerde artikels

Groeiende interesse in multifunctionele BBQ-toestellen

In 2025 wordt de barbecue steeds veelzijdiger. Consumenten zoeken naar toestellen die het hele jaar door gebruikt kunnen worden en waarmee ze verschillende kooktechnieken kunnen toepassen. Met een goed doordacht assortiment en ...

Acht onmisbare parameters voor een geslaagde shopervaring

Overleven in het huidige retaillandschap is geen evidentie. Het is niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je plaats te veroveren tussen grote ketens, zowel online als offline. Toch gelooft Steven Bollé, zelfstandige retail coach en designer, dat elke winkel zijn bestaansreden heeft, al is het vaak een kwestie van het herontdekken van die reden.

Acht onmisbare parameters voor een geslaagde shopervaring

Overleven in het huidige retaillandschap is geen evidentie. Het is niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je plaats te veroveren tussen grote ketens, zowel online als offline. Toch gelooft Steven Bollé, zelfstandige retail coach en designer, dat elke winkel zijn bestaansreden heeft.

Vernieuwde winkel in Ternat gaat verder op positief elan

Op het marktplein van Ternat vinden we de vernieuwde Press Shop van Nele van Den Brant. Al drie generaties lang baat de familie van Den Brant een dagbladhandel uit op de markt van Ternat, nagenoeg altijd op dezelfde locatie. “Ik ben opgegroeid in de zaak en heb in 2012 beslist om de winkel over te nemen, nadat ik enkele jaren als medewerker heb meegedraaid", vertelt Nele van Den Brant. In november 2017 werd de winkel helemaal opnieuw ingericht en kwamen er nieuwe assortimenten bij. “Na 20 jaar mocht de winkel eens in een nieuw jasje worden gestopt."

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.