WACHTRIJEN INKORTEN DOOR CONTACTLOZE BETALINGEN
Ontdek tal van voordelen voor u en uw klanten
Relatief gezien verricht de Belg nog niet zoveel contactloze betalingen. In december 2018 ging het om 4,29% van alle Bancontact-transacties. Maar in absolute cijfers neemt het aandeel wel stevig toe. In 2018 vonden in België maar liefst 31 miljoen contactloze Bancontact-betalingen plaats, of bijna zevenmaal zoveel als in 2017. Contactloos betalen wint dus aan populariteit. Het grote voordeel voor u als handelaar: contactloze betalingen verlopen sneller, waardoor wachtrijen in uw winkel korter worden. En dat zonder enige investering: zeker 95% van de terminals laat vandaag immers al contactloos betalen toe.
AANDEEL NEEMT TOE
De kans is reëel dat ook uw klanten al geregeld contactloos in uw zaak betalen. Want hoewel het aandeel van de contactloze betalingen nog relatief klein is, met 4,29% van alle Bancontact-betalingen in december 2018, neemt het aandeel in absolute cijfers stevig toe. In heel 2018 vonden er in België zo’n 31 miljoen contactloze Bancontact-betalingen plaats, goed voor een stijging van maar liefst 610%, vergeleken met 2017.
Verwachtingen
Steeds meer Belgen beschikken dan ook over een contactloze betaalkaart. Ze kunnen hun kaart vandaag bovendien aan nagenoeg alle Belgische betaalterminals contactloos gebruiken. Alvast Bancontact Payconiq Company zal tegelijk verder over de mogelijkheden van contactloos betalen informeren, zowel tegenover consumenten als handelaars. Bancontact Payconiq Company en Worldline verwachten dan ook dat het aantal contactloze betalingen in België zal blijven toenemen.
Cash verdwijnt?
Volgens Bancontact-onderzoek geloven bijna drie op de tien Belgen dat cash tegen 2027 verdwenen zal zijn. Vandaag heeft 77% van de Belgen tussen 18 en 24 jaar nog amper contant geld op zak. Wel nemen ze overal hun smartphone mee. 45% van die gebruikers vindt betalen met de telefoon heel praktisch.
METHODEN VOOR CONTACTLOOS BETALEN
Met kaart of app
Haalt u even uw Bancontact-bankkaart boven? Als die het symbool voor contactloos betalen vertoont (horizontale boogjes, zie foto’s), kunt u er contactloos mee betalen. Dat lukt verder ook met een Android-smartphone met daarop de Payconiq by Bancontact-app. Die laatste oplossing kan ‘embedded’ zijn in een bank-app, maar in dit artikel focussen we enkel op de aparte app van Bancontact Payconiq Company.
Near Field Communication
Met de kaart en app van Bancontact Payconiq Company werkt contactloos betalen via Near Field Communication (NFC). Om te betalen, houdt men de smartphone of contactloze betaalkaart langs de betaalterminal, in de buurt van het contactloossymbool. U hoeft de kaart dus niet in de terminal te steken. De NFC-chip in de telefoon of kaart maakt verbinding met het magnetische veld rond de terminal, waarna de betaalgegevens worden uitgewisseld. Zowel de kaart als de app van Bancontact wordt vandaag door twintig Belgische banken ondersteund, op 290.000 betaalpunten.
Via Google en Apple Pay
Daarnaast kan uw klant contactloos betalen via Google Pay en Apple Pay, op voorwaarde dat zijn bank daarvoor een akkoord heeft gesloten met Google of Apple. Nadat uw klant een van deze apps heeft gedownload op zijn smartphone, registreert hij er zijn bankkaart in. Vervolgens betaalt de consument door zijn toestel in de buurt van uw terminal te houden. De communicatie verloopt dan opnieuw via NFC. Bij Apple Pay moet uw klant de betaling steeds bevestigen met een code, vingerafdruk of een ander authenticatiemechanisme. Bij Google Pay is dit vanaf 25 euro vereist. Beide apps bewaren en communiceren een virtueel kaartnummer, niet het echte. Dat verandert niets voor de gebruiker, tenzij hij zijn kaart wil blokkeren. Dan kan hij bij Card Stop eventueel enkel zijn virtuele kaartnummer blokkeren. Zijn fysieke kaart blijft daarna voortwerken.
BETALEN VIA EEN QR-CODE
Via onder meer de Payconiq by Bancontact-app kan men ook mobiel betalen door een QR-code in te scannen. Dit lukt zowel op smartphones met iOS (Apple) als met Android (Google) en brengt geen extra kosten met zich mee. U heeft bovendien geen betaalterminal nodig. Ofwel hangt de QR-code als een sticker aan uw kassa. Dan scant uw klant eerst de code, waarna hij zelf het te betalen bedrag ingeeft. Zit de QR-code geïntegreerd in uw kassasysteem, dan hoeft de consument die enkel te scannen. In beide gevallen bevestigt hij vervolgens de betaling op zijn smartphone, met een persoonlijke code. Bij een betaling via het scannen van een QR-code worden de transactiegegevens tussen u als handelaar en de app van uw klant uitgewisseld over een beveiligde en versleutelde internetconnectie.
WELKE VOORDELEN?
Sneller betalen
Bij betalingen tot en met 25 euro moet uw klant geen pincode invoeren, wanneer hij met zijn contactloze Bancontact-kaart, de app Payconiq by Bancontact of Google Pay betaalt. Bovendien moet hij niet meer naar zijn betaalkaart zoeken, uiteraard ook niet wanneer hij Apple Pay gebruikt. Contactloos betalen aan uw kassa verloopt dus veel vlotter, wat de wachtrijen in uw winkel verkort.
Veilig
Zowel bij contactloze NFC-betalingen via de kaart als met Payconiq by Bancontact, Google en Apple Pay treden beveiligingsmechanismen in werking die garanderen dat de transactie door de bankkaart wordt aangestuurd. De betaling maakt gebruik van hetzelfde beveiligde netwerk als een standaardkaartbetaling. Met Apple Pay en Google Pay (boven 25 euro) moet uw klant een betaling enkel op zijn smartphone bevestigen, wat hij mogelijk veiliger vindt dan een pincode ingeven op de betaalterminal. Bovendien kan hij daarvoor een andere code dan die van zijn kaart kiezen, of een transactie biometrisch bevestigen, via bijvoorbeeld een vingerafdruk. Het spreekt voor zich dat de authenticatiemechanismen steeds gecertificeerd zijn, om de veiligheid te garanderen.
Geen internetverbinding nodig
Contactloos betalen via NFC (ook via Payconiq by Bancontact, Google Pay en Apple Pay) vereist geen toegang tot het internet. Een NFC-chip in de smartphone of kaart maakt immers een draadloze verbinding met de terminal. Dit in tegenstelling tot mobiel betalen met een QR-code, daarvoor heeft uw klant wel een internetverbinding via wifi of 3G/4G nodig.
Onderscheid Bancontact/Maestro van belang
Voor contactloos betalen via de Bancontactkaart of de Payconiq by Bancontact-app moet uw terminal Bancontact aanvaarden. Wilt u uw klant contactloos laten betalen met Google of Apple Pay, dan dient u ook Maestro, MasterCard en/of Visa te aanvaarden. Het is dus mogelijk dat het niet lukt om de contactloze betaling te ontvangen, omdat Maestro, MasterCard en/of Visa niet actief zijn. Vele consumenten denken dat Maestro en Bancontact hetzelfde zijn, maar dat is niet het geval, iets wat hier van belang is. Voor Maestro opteert u ook het best wanneer u veel buitenlandse klanten over de vloer krijgt, bijvoorbeeld in een grootstad als Brussel of in de grensstreken van ons land.
GEEN INVESTERING NODIG
Want zeker 95% van de betaalterminals bevat nu al contactloze technologie. Worldline biedt sinds vijf jaar ook alleen maar nog terminals aan die alle methodes voor contactloos betalen aankunnen. Deze betalingen leiden bovendien niet tot extra kosten, noch via Bancontact, noch via Google of Apple Pay.