GeschenkartikelenPremium

"Presentatie is alles"

JONGE ONDERNEMER joËL VERBEECK OVER ZIJN VISIE OP SUCCES

Joël Verbeeck van De Lettertrap
Joël Verbeeck: "Ik bezoek veel beurzen om nieuwe producten te leren kennen"

'De Lettertrap' in Sint-Joris-Winge is één van de drie krantenwinkels die in het bezit is van Joël Verbeeck, een jonge ondernemer (37) die nog gelooft in de toekomst van zijn beroep. Joël heeft nog twee gelijknamige winkels, in Bornem en Wezemaal, en daarnaast nog een goed draaiende kerst-pop-up in Bornem en hij is medevennoot van de FIETSshop in Willebroek. We bezochten Sint-Joris-Winge eind 2023 en spraken met een man met een visie. "Ik ben hier al mee bezig sinds ik 18 was." 

OVERZICHT

"Een succesvolle krantenwinkel anno 2024 staat of valt met een goede presentatie.", begint Joël zijn verhaal. "En een duidelijk overzicht, zodat klanten meteen zien waar alles ligt. Rust in de presentatie, geen overdaad, duidelijk afgebakende zones in de winkel, het helpt allemaal om je klanten te helpen bij hun zoektocht. Presentatie is alles. Dat is van belang om het overzicht te bewaren."

Joëls winkel in Sint-Joris-Winge is 241 m² groot. Zijn vorige zaak, 100 meter verderop in dezelfde straat, was slechts 80 m². "Toen ik mijn bakkerijafdeling wilde uitbreiden (met enkel brood, panini's en donuts, geen belegde broodjes), was die zaak echter te klein geworden.. Ik moest dus wel verhuizen." Zijn huidige winkel is groot genoeg om regelmatig nieuwe producten te lanceren. Er kwam een koffiemachine bij, "een heel duur apparaat van 18.000 euro", vertelt hij daarover, een afdeling gifts & gadgets, "die zeker rond de eindejaarsperiode goed draait." En nog veel meer ...

Veel licht en een duidelijk overzicht
Als je de zaak in Sint-Joris-Winge binnenwandelt, merk je meteen de rust die je een overzicht biedt,
maar ook het moderne interieur en méér dan genoeg spots, een stuk of 50, vallen op

Beurzen bezoeken

"Ik bezoek heel veel beurzen om nieuwe producten te leren kennen", gaat Joël verder. "Zo heb ik hier recent een standje met brillen geplaatst, een mooie display van een Nederlandse leverancier. Eind 2022 heb ik voor het eerst ook een klein assortiment kerstspullen in mijn aanbod opgenomen, meteen een schot in de roos. In 2023 heb ik dat aanbod dan ook uitgebreid. De klanten vinden dat leuk. Zeker na de coronajaren willen ze tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode terug wat gemoedelijkheid in huis halen."

afdeling gifts & gadgets
Zeker na de coronajaren willen de klanten tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode terug wat gemoedelijkheid in huis

Pakjesproblemen

Zoals veel krantenwinkeliers verwerkt Joël ook pakjes. Maar hij wil het aantal aangeboden diensten terugschroeven, "vooral omdat ik vind dat 'pakjesklanten' moeilijke klanten zijn", vertelt hij daarover. "Ze denken altijd dat ze mogen voorsteken omdat ze 'slechts' een pakje komen afgeven. Zo werkt het natuurlijk niet. Je moet, zoals iedereen, wachten in de rij. Veel pakjesklanten begrijpen dat niet. Ik ben dat wat beu, en voor de extra inkomsten moet je het niet echt doen."

"Ik ga uitsluitend nog werken met de twee grootste aanbieders op het gebied van volumes, namelijk Mondial Relay en Homerr, en daarnaast met nog een kleinere speler. Bij sommige aanbieders is de afhandeling gewoon te omslachtig. Bij UPS bijvoorbeeld werkt de app niet zo goed. Ook bij DHL Express treden er geregeld veel problemen op."

"De eindklant doet uiteraard bij ons zijn beklag, omdat wij het aanspreekpunt zijn, maar dat vinden wij niet oké. Bovendien geeft de klant je nog eens een slechte Google-review, wat wij onredelijk vinden. Ik ben dat wat beu. Bovendien wil ik mijn personeel ontlasten. Daarnaast moet er voldoende ruimte voor zijn, wat niet overal het geval is." 

Reeks Mijn eerste 18 jaar

Joël wil voornamelijk producten aanbieden die anderen niet hebben, of ten minste een van de eersten zijn om ze aan te bieden.
Een mooi voorbeeld hiervan is de boekenreeks 'Mijn Eerste 18 jaar (geboren in ...)'

Inrichting

Als je de zaak in Sint-Joris-Winge binnenwandelt, merk je meteen de rust die een overzicht biedt. Ook het moderne interieur en de meer dan voldoende spots, een stuk of 50, vallen op. "Voor de winkelinrichting heb ik gekozen voor 'Bossuyt Winkelinrichting'. Die hebben een plan uitgetekend, ik was meteen enthousiast. Alles was hier casco, van vloer tot plafond. Ze hebben ondertussen ook mijn winkel in Bornem, net als de bakkerijafdeling in Sint-Joris-Winge, onder handen genomen. Voor de rekken heb ik met Gondella samengewerkt."

Inrichting en ruimte
Rust in de presentatie, geen overdaad, duidelijk afgebakende zones in de winkel,
het helpt allemaal om klanten te ondersteunen bij hun zoektocht

Geheim van succes

Joël speelt sterk in op actualiteit en media. "Nu is er bijvoorbeeld de rage van zangeres Camille Dhondt. Dus je moet daar meteen producten van aanbieden. De rage kan binnen 6 maanden voorbij zijn, maar er komt dan zeker iets nieuws. Ik speel ook sterk in op wenskaarten, daar heb ik meerdere rekken van. En ik wil vooral producten die anderen niet hebben, of in elk geval wil ik één van de eersten zijn die ze aanbiedt."

Zo is er bijvoorbeeld de boekenreeks 'Mijn Eerste 18 jaar (geboren in ...)', een boek boordevol ‘oh ja!’-momenten waarbij de lezer weg droomt bij alle hoogtepunten uit zijn of haar jeugd. Deze reeks, "voor wie geboren is tussen 1940 en 1975, is nu overal te vinden, maar was eerst verkrijgbaar bij mij. Dat is het voordeel van beurzen te bezoeken. Je moet producten of diensten zoeken die anders zijn dan bij anderen en die inspelen op de actualiteit. Dan kun je succes boeken."

"Je moet producten of diensten zoeken die anders zijn dan bij anderen en die inspelen op de actualiteit. Dan kan je succes boeken"

"Mijn voordeel is wel dat ik kan switchen tussen mijn drie winkels. Als iets in de ene zaak niet verkoopt, probeer ik het in een andere. En nieuwe producten blijven hier meestal ook niet lang staan, maximum een jaar. Ik wil regelmatig vernieuwing in de winkel, herinrichting van het aanbod."

afdeling gifts & gadegets2
"Mijn voordeel is dat ik kan switchen tussen mijn drie winkels.
Als iets in de ene zaak niet verkoopt, probeer ik het in een andere", aldus Joël

Klassieke producten

Blijvertjes in zijn assortiment zijn uiteraard de klassieke producten die je in een krantenwinkel aantreft: (e-)rookwaren, loterijproducten, kranten en magazines. "Die laatste twee wil ik blijven aanbieden, ik ben en blijf een krantenwinkel en ben niet van plan dat te veranderen. De kranten verkopen uiteraard niet zo goed, de verkoop van magazines is dan wel weer stabiel. Ook de boekjes met denksporten verkopen al jaar en dag heel goed."

Joël heeft ook twee sigarenhumidors, want die producten verkopen goed. "De verkoop van sigaren boomt en de marges zijn goed", vertelt hij daarover. Hij biedt nu vooral merken van Scandinavian Tobacco Group aan, maar binnenkort zullen klanten ook merken van Vandermarliere kunnen vinden. Joël heeft zelfs zijn eigen exclusieve huismerksigaar: Napoleon. Deze sigaar wordt in kistjes geleverd door Vandermarliere en is vernoemd naar zijn overleden hond. 

Zijn aanbod van sigaretten zit al twee jaar achter slot en grendel, waarmee hij vooruitloopt op de wetgeving (uitstalverbod geldt vanaf 1 januari 2025). "Ik zag het aankomen en wilde meteen in orde zijn." 

afdeling pers en magazines
Joël zal de drie klassiekers van een perswinkel, waaronder kranten en magazines, blijven verkopen.
"De kranten verkopen niet zo goed meer, de verkoop van magazines is dan wel weer stabiel"

Kwalitatief personeel

"Ik geloof dat krantenwinkels binnen 20 jaar zeker nog zullen bestaan, maar men moet open staan voor nieuwe kansen. Ik wil voortdurend groeien. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe opportuniteiten, wat in deze sector niet zo eenvoudig is. Bovendien is het vandaag ook niet makkelijk om kwalitatief personeel te vinden. Zelf heb ik geen tijd om in de winkel te staan, omdat ik veel administratief werk heb."

presentatie in winkel
Joël gelooft dat krantenwinkels binnen 20 jaar nog zullen bestaan, maar stelt dat men open moet staan voor nieuwe kansen

De Lettertrap
Adres:
Leuvensesteenweg 147, 3390 Sint-Joris-Winge
Tel.: 016 89 63 42
Openingsuren:
- maandag t.e.m. vrijdag: 06.15 - 18.15 u.
- zaterdag: 07.30 - 16 u.
- zondag: gesloten
Aantal personeelsleden:
13 vaste medewerkers in de 3 zaken, 4 vaste medewerkers in Sint-Joris-Winge, en nog enkele jobstudenten en flexijobbers
Contact:
E-mail: sint-joris-winge@delettertrap.be
Website: www.delettertrap.be
Actief op Facebook

Buitenzicht De Lettertrap
De Lettertrap in Sint-Joris-Winge
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.