Vierde generatie Boekhandel Braeckman in Brakel
Persartikelen, boeken en strips zijn goed voor bijna een vijfde van de omzet
Lien, de vierde generatie van de bekende familie Braeckman in Brakel, ontvangt ons in haar grote winkel in Brakel-dorp. Ze is tot ver in de omtrek bekend voor haar aanzienlijke aanbod boeken en strips, al blijven tabakswaren en aanverwante artikelen, loterijproducten en sportweddenschappen het overgrote deel van de omzet genereren: respectievelijk 42% en 36%. Na 22 jaar aan het roer van de familiezaak doet ze haar relaas.
Boeken, boeken, boeken
Het begon met een krantenronde
Vooral het woord 'boekhandel' valt in het groot op de gevel en op het raam op. Alleen twee kleine reclames van EuroMillions en Lotto, en een stoepbord met reclame voor loterijproducten, verraden dat Boekhandel Braeckman in Brakel eigenlijk een dagbladhandel is. En zelfs een van de vierde generatie.
Lien Braeckman doet ons haar verhaal. "Het begon bij mijn overgrootvader – ook een Braeckman – die in Brakel een krantenronde deed. Mijn grootouders zetten de krantenronde voort en begonnen een krantenwinkel op kleine schaal hier in een zijstraat. Mijn vader nam de zaak over en breidde het aanbod uit met strips, boeken en schoolmateriaal."
Vader verkocht strips
Als je de winkel binnenstapt, zie je op lage meubels in het midden en tot ver achteraan alleen maar boeken. Een grote wand helemaal achteraan in de winkel presenteert een heleboel strips.
"Toen we in dit pand introkken, in het voorjaar van 2003 (Liens vader besliste met het gezin vanuit de kleine zijstraat naar de drukkere weg in het centrum van het dorp te trekken, waar de zaak nog steeds gevestigd is, nvdr), verkocht mijn vader ook al boeken, al beperkte hij zich vooral tot strips. Ik studeerde dan nog volop – ik zat in mijn laatste jaar – en sprong slechts heel sporadisch in."
Lien voegt veel boeken toe
Toen Liens vader in het najaar van 2003 overleed, kon Lien het niet over haar hart krijgen dat de familiezaak zou ophouden te bestaan. En dat twee verkoopsters ander werk zouden moeten zoeken. Ze brak haar studies helemaal aan het einde af, Lien was toen 23, en stortte zich vol overgave op de winkel. Na tien jaar – in 2013 – breidde ze de dagbladhandel uit tot helemaal achteraan. Met dubbel zoveel plaats was het voor haar vanzelfsprekend dat het aanbod boeken en strips fel zou uitbreiden. Ook de wenskaarten kregen veel ruimte, meer bepaald tegen de tweede helft van de lange muur rechts.
Vertrouwen op uitgeverijen
Op onze vraag hoe ze de boeken selecteert, geeft Lien toe dat ze daarvoor vertrouwt op het advies van de uitgeverijen. Ze probeert zélf ook mee te zijn met de boeken die het goed doen, zowel wat thrillers en romans betreft maar bijvoorbeeld ook op het vlak van kookboeken. Ook een pak strips dus daar in Brakel, net als comic books en voor de allerkleinsten voorleesboeken, doeboeken, kleur- en stickerboeken.
"Toen AMP stopte met de afdeling boeken, ging ik zelf op zoek naar alternatieven." Lien heeft nu een goede band met Lannoo, Standaard Uitgeverij/Ballon Media, de Zuidnederlandse Uitgeverij – Deltas en CB (Centraal Boekhuis). "Ik ben ook lid van Boekhandels Vlaanderen, dat onder meer ledenvoordelen onderhandelt en promoties en acties organiseert."
7% persartikelen
Vroeg op pad met kranten
Ook al komen veel klanten speciaal naar Boekhandel Braeckman voor een goede roman, toch ligt de omzet van kranten en magazines (7%) iets hoger dan die van de afdeling boeken en strips (4%). De grote zijwand rechts is er bezaaid mee. Hoe zag Lien op 22 jaar tijd de verkoop ervan evolueren?
"Als ik nu zo’n 35 à 40 kranten per dag verkoop – meer op maandag en op zaterdag – dan waren dat er 22 jaar geleden toch tegen de 100. Let wel: we dragen nog altijd ruim 200 kranten rond in de vroege ochtend. Ikzelf vertrek elke ochtend rond 4 uur op ronde, en een verkoopster opent de winkel. Op dinsdag is het wat drukker omdat we dan ook weekbladen meenemen. Tussen 7u en 7u30 ben ik terug in de winkel. Ik zie die krantenronde vooral als een service. Ook al komen ruim de helft van de klanten, wiens krant we ronddragen, regelmatig naar de winkel voor andere zaken."
Fietstijdschriften
Op het vlak van tijdschriften valt het Lien op dat een doorsneeklant op zijn centen let. Met de hoge voedselprijzen en zo, bespaart hij onder meer op magazines, vermoedt ze. Klanten nemen nog zelden 3 weekbladen in een keer mee. De maandbladen scoren wel goed. In de streek van Brakel – bekend bij wielerfans vanwege de wielerwedstrijden – verkopen tijdschriften over de Tour de France bijvoorbeeld als zoete broodjes. Tuin- en decoratiemagazines zijn eveneens populair.
42% tabaksproducten
De grootste omzet wordt gegenereerd door sigaretten, tabak, vapingproducten en sigaren: zo’n 42%. Die bevinden zich sinds de verplichte maatregel achter mooie schuifdeuren van melkglas, gemaakt door een lokale schrijnwerker. Het is een bijzonder esthetische oplossing. Dankzij de goede verlichting lijken de schuifpanelen verlicht te zijn.
"De producten waarvan de marges écht miniem zijn, komen er niet meer in. Klanten aanvaarden ook wel dat ze hun favoriete tabaksmerk bijvoorbeeld niet langer in zakjes van 30 maar wel van 50 gram kunnen krijgen. Het gamma tabaksproducten is niet echt kleiner geworden door de jaren heen. Laten we het zo stellen: dankzij de vapingproducten en het feit dat grote supermarkten niet langer tabakswaren mogen verkopen, hebben we dipjes opgevangen", legt Lien uit.
Loterijproducten
Op de tweede plaats qua omzet komen de loterijproducten en sportweddenschappen (zo’n 36%). Elke week organiseert Boekhandel Braeckman een speelpot en bij grote bedragen een extra speelpot.
Het wedkantoor is vrij groot en bevindt zich achteraan in de winkel. Sinds de komst van corona is de omzet sterk gedaald en deze trend blijft aanhouden. Klanten blijven online spelen. "Waarschijnlijk spelen financiële redenen ook mee, alsook het feit dat klanten hier hun identiteitsbewijs moeten tonen", denkt Lien.
“De grote krantenronde zie ik als een vorm van service”
Kleine, gevarieerde assortimenten
Wenskaart kiezen op 't gemak
De andere productreeksen die veel ruimte innemen, zijn de wenskaarten en de kantoorartikelen (samen goed voor 5% van de omzet). "De marges van de wenskaarten zijn behoorlijk. De meeste bestel ik bij Lannoo en Paperclip Cards en ik vul ze aan met kaarten van Hallmark en Editor. Omdat ze eerder achteraan staan, voelen de klanten zich vrij om echt op hun gemak hun keuze te maken."
Over Tipp-Ex en passers
De kantoorartikelen zijn goed vertegenwoordigd. Al gaat de verkoop er zeker niet op vooruit, zegt Lien. "De tijd van de schoollijstjes is voorbij. Wij zijn er enkel nog voor 'depannages' tijdens het jaar en voor de examenperiodes, als de Tipp-Ex op is en de kinderen hun passer verloren hebben."
"Knutselmateriaal wordt bijna niet meer gevraagd. Het aandeel tekenblokken en verftubes heb ik sterk uitgedund." Speelgoed zien we zo goed als niet in de winkel, ook geen bakkerijproducten. "Mijn principe is: ik zal niet verkopen wat in de onmiddellijke buurt verkocht wordt. Vandaar dat ik geen leesbrillen verkoop, geen broodjes enzovoort." Het aantal geschenkartikelen is verwaarloosbaar, op enkele sleutelhangers, sokken en bookmarks na.
Pakjes per leverancier
We kunnen kort zijn over de services: geen droogkuis, geen nummerplaten, geen pasfoto's. Wel een fotokopieermachine, voor een kopietje van een officieel document of een print van een adreslabel voor op een pakje. Af en toe passeert ook een student met zijn cursus. Lien werkt ook samen met een schoenmaker uit een naburig dorp voor schoenherstellingen.
Bij Boekhandel Braeckman kun je pakketjes afhalen van bpost, Mondial Relay, GLS en Post NL. "Het is dankzij de kwantiteit van de pakjes dat die service opbrengt. We presenteren alle pakjes van elke leverancier netjes samen. Klanten weten al dat ze hun pakje van Mondial helemaal achteraan in de winkel kunnen vinden en dat ze voor bpost een barcode moeten tonen. Op elk van de bpost-pakjes kleven wij een groot nummer."
Goede voornemens
Lien kan rekenen op twee fulltimers, die sociaal, vriendelijk en betrouwbaar zijn. Elk van hen begint om de week om 4 uur. Zes dagen op rij opent Boekhandel Braeckman op dat uur zijn deuren. Die gaan dicht om 18 uur (vrijdag om 19 uur en zaterdag om 16 uur). Bouwvakkers vinden het fijn dat ze vaak na lang rijden heel erg vroeg in de ochtend al een winkel treffen die open is.
Met de klanten onderhoudt Lien ook via sociale media contact, maar wel eerder sporadisch. "Het zijn vooral posts van uitgevers die ik deel op Facebook. Ik moet echt onze bestaande accounts meer gebruiken", neemt ze zich voor. Dat is alvast een van haar taken voor de nabije toekomst.
Ze ziet haar dagbladhandel nog wel een tijd goed draaien, als ze even in haar glazen bol kijkt. "Uiteraard komen vroegere tijden niet meer terug, en ik zal het assortiment wel aanpassen als het moet", besluit ze.
Tips van Lien:
1.Doe vroeg open
2.Blijf onder alle omstandigheden vriendelijk
3.Spreek klanten met hun naam aan
4.Panikeer niet meteen als de zaken een tijdje wat minder goed gaan
Boekhandel Braeckman
Adres:
Neerstraat 26, 9660 Brakel
Openingsuren:
- maandag t.e.m. donderdag: 04:00 - 18:00 uur
- vrijdag: 04:00 - 19:00 uur
- zaterdag: 04:00 - 16:00 uur
- zondag gesloten
Contact:
Tel.: 055 42 26 24
info@boekhandelbraeckman.be
www.boekhandelbraeckman.be