Krasloten

"Als dagbladwinkelier moet je tegenwoordig in termen van 'en en en' denken"

Cynthia van Librairie Le Passe-Temps biedt een breed scala aan diensten aan

Cynthia Bary nam in 2016 Librairie Le Passe-Temps over. Ze startte met een zekere kennis van zaken, want ze werd grootgebracht in een krantenwinkel. Om de uitdagingen van een afnemende verkoop van pers- en tabaksartikelen het hoofd te bieden, blijft ze nadenken over hoe ze verder kan diversifiëren. Opvallend: achteraan in de winkel baat ze een heus kledingboetiekje uit.

Cynthia neemt in 2016 zaak over

Divers aanbod

Het is een zonnige woensdagnamiddag als we aankomen in het gezellige Henegouwse dorp Thulin, gelegen tussen de Borinage en de Franse grens. De deur van Librairie Le Passe-Temps staat wagenwijd open en de klanten komen naar buiten met een pakket in de hand, een pakje sigaretten, een dagblad, een cadeautje of zelfs met een kledingstuk. Bij het betreden van de winkel zien we dozen, juwelen, kledingrekken, koelkasten, weekbladen en een kleine bpost balie naast elkaar staan. Wij zijn benieuwd naar het verhaal achter dit diverse assortiment.

Het zit in de familie

Zaakvoerder Cynthia Bary bracht haar kinder- en jeugdtijd door in een dagbladhandel. "Mijn moeder heeft altijd een dagbladhandel uitgebaat en ik werkte in mijn studententijd af en toe in haar zaak. Maar ik wilde na mijn studies vooral in een andere sector werken."

En zo geschiedde: ze werkte heel veel jaren als bediende in een immokantoor. Tot ze zich daar niet meer op haar plaats voelde en vernam dat Librairie Le Passe-Temps in Thulin in de etalage stond. Dat was in 2016. Ze nam de zaak samen met haar man over, gebaseerd op het aanbod van de vorige eigenaar. Intussen werkt haar man elders, maar hij springt nog veel bij. "Dat is het voordeel van boven de zaak te wonen ook. De kinderen zijn eveneens vlakbij. Het nadeel is wel dat als ik een dag vrij neem, ik het niet altijd kan laten beneden naar de winkel te gaan", lacht Cynthia.

Het blijft in de familie

De zus van Cynthia’s man, Anaïs, werkt al 6 jaar fulltime in de zaak. Verder is er nog een halftime bediende, die eerder al als student werkzaam was in de dagbladhandel. Leuk weetje: Cynthia’s moeder liet 5 jaar geleden haar zaak – een aantal kilometer verderop – over aan Cynthia’s zus. En zo weet de hele familie wat het is om pers- en tabaksartikelen aan de man te brengen.

Van 100 naar 20 kranten

Toen Cynthia begon, deed ze nog een krantenronde. Dit was echter niet langer rendabel in tijden van covid en hoge brandstofprijzen. "Vandaag zou het zelfs niet meer te doen zijn, alleen al omdat de dagbladen steeds later geleverd worden. Als ik nog tot 7.30 uur zou moeten bezorgen, zou de dag al half voorbij zijn voordat ik terug ben", legt ze uit.

In het begin verkocht Cynthia ongeveer honderd dagbladen per dag, inclusief die van de krantenronde. Nu zijn er dat nog een twintigtal. De verkoop van magazines zakte ook, maar het verlies door een blad dat het plots minder goed doet, wordt al eens opgevangen door een nieuwe titel. "Maar net als bij de kranten: het zijn vooral de ouderen die vasthouden aan hun papieren magazine. Wat als die generatie er niet meer is? Ik weet niet hoe dat zal aflopen", zegt ze.

12.000 volgers

Op het vlak van loterijproducten heeft ze niet te klagen. "Elk jaar gaat het verder de goede richting uit. Het feit dat de consument nu makkelijk online kan ‘spelen’, heeft onze zaak geen kwaad gedaan. Wij doen zelfs niets bijzonders met dit gamma, behalve dan de speelpotten als er grote bedragen te winnen zijn of als de 13e van de maand op een vrijdag valt." Het Facebook-kanaal – Le Passe-Temps heeft ruim 12.000 volgers – wordt ingeschakeld om de speelpotten aan te kondigen.

Supermarktverbod brengt klant terug

Cynthia was er niet gerust in toen ze hoorde dat tabaksartikelen vanaf 1 april 2025 moesten worden weggestopt. De bedoeling van de maatregel zou toch een dalende verkoop moeten zijn. Maar dat is in Librairie Le Passe-Temps niet het geval.

"Dit is te danken aan de grote supermarkten waar een verbod geldt op de verkoop van tabakswaren, het heeft de consument teruggebracht naar de kleine handelaars. Goed voor ons dus, en die nieuwe klanten kopen ook al eens iets extra bovenop hun pakje sigaretten. We voelen wel de ‘grensoverschrijdende handel’, omdat bewoners van onze regio wel eens in Luxemburg hun voorraad inslaan omwille van het daar geldende lagere accijnstarief." Samen met een gloednieuw meubel voor de tabakswaren werd het assortiment wat uitgedund: merken die niet goed verkochten, vielen weg.

'En en en'

Handtassen, juwelen en kledij

Omdat de onzekerheden op het gebied van pers en tabak al lang bestaan en de verkoop waarschijnlijk eerder zal dalen dan stijgen, blijft Cynthia zoeken naar manieren om het verkoopcijfer op peil te houden. Ze bekeek het assortiment van de vorige uitbater van in het begin met argusogen. Ze breidde zijn basispakket aan producten (pers, tabak, loterijproducten en enkele wenskaarten) gestaag uit. 

"Een ‘krantenwinkel’ kan alleen maar succes hebben als je in termen van 'en en en' denkt. Zijn gamma wenskaarten heb ik direct veel ruimer gemaakt en al snel kwamen daar handtassen en juwelen bij. Bewoners van een klein dorp zoals het onze hebben niet elke dag te maken met modeartikelen. Dus zag ik 7 jaar geleden mijn kans schoon om met de verkoop van kledij te beginnen. Eerst bescheiden, met één enkel kledingrek."

Vier keer naar Parijs

Intussen heeft Cynthia achterin de winkel een muur verwijderd en zijn er daar al veel meer hangrekken bijgekomen. Het heuse boetiekje net voorbij de kassa is gezellig, met parket op de vloer. Na een online zoektocht vond ze haar kledingleverancier in Parijs. Viermaal per jaar gaat ze zelf naar de lichtstad om daar aan te kopen.

Funko Pop!

Ook met allerhande cadeautjes probeert Librairie Le Passe-Temps het verschil te maken: naast de handtassen, de juwelen en uurwerken kan je er sinds kort eveneens voor parfums terecht. Tijdens de feesten vind je er nog meer leuke hebbedingen, zoals Funko Pop!-figuurtjes.

Diensten verder uitbreiden

3 tegen 1

Klanten komen aan de lopende band een pakketje afhalen. Het staat soms al klaar op de toog nog voordat de klant aan de kassa staat. Cynthia en Anaïs kennen een hoop klanten bij naam en weten geregeld wie wanneer wat komt afhalen. "Ze zijn bijna onze vrienden geworden", zegt Cynthia daarover. "Het is leuk werken in een klein dorp. We vragen ook al eens aan een klant hoe het met hem gaat."

Op het vlak van pakjesdiensten is ze niet kieskeurig: "We werken met zowat alle koerierbedrijven samen. Een pakketje brengt al gauw 30 cent op, daar staat de verkoop van 3 pakjes sigaretten tegenover. Bovendien kopen de pakjesklanten vaak nog andere zaken in de winkel. En nogmaals: een dagbladhandel vandaag overleeft alleen maar als hij én product x én product y én product z verkoopt. Dus ja, heel veel pakjes die ons behoorlijk wat werk opleveren, maar dat loont de moeite."

Nickel

Een nieuwe dienst die sinds kort wordt aangeboden, is de bankdienst Nickel: je opent een rekening in een handomdraai, je krijgt een bankkaart en je kan geld storten en opnemen in een Nickel-punt. Mondjesmaat spreekt Cynthia er met haar klanten over. En rond de Jour du Libraire Presse, op 4 oktober 2025 jongstleden, besteedde ze er extra aandacht aan. Bij betaling met de kaart in de winkel zijn er bij die transactie geen kosten voor Librairie Le Passe-Temps.

Van postpunt via fotokopieën tot B!ngoal

Verder heeft Cynthia – nadat ze een tijd geleden een aanvraag had ingediend bij bpost – de goedkeuring gekregen om als postpunt te fungeren. Dat gebeurde midden april 2025, na de sluiting van het kantoor in het dorp dat veel minder ruime openingsuren had.

Een kleine balie werd geïnstalleerd in het verlengde van de kassa. Andere diensten zijn: een droogkuis, het printen van mails, fotokopieën maken, het inbinden van booklets (tijdens de examenperiodes) en sportweddenschappen van B!ngoal.

Hamvraag: wat brengt de toekomst?

Hoe kijkt Cynthia naar de toekomst? "Het is duidelijk dat het begrip ‘krantenwinkel’ een hol begrip is geworden. De huidige krantenlezer is eerder ouder en zal over afzienbare tijd niet meer over de vloer komen. Vandaar dat ik zoveel mogelijk diensten aanbied, om dat al op te vangen. Je moet continu mee met de tijd evolueren. Maar een webshop voor een zaak als de onze is niet rendabel. Alleen al omdat die de hele dag door zou moeten worden geüpdated en er een heel logistiek proces aan verbonden is. Wat ik over tien jaar precies zal doen, zal de tijd uitwijzen."

Tips van Cynthia:
1. Surf mee op de tijdsgeest; blijf diversifiëren.
2. Praat met andere dagbladhandelaars en wissel ideeën uit.
3. Hanteer ruime openingsuren. Librairie Le Passe-Temps is op zondagvoormiddag geopend om de lezers van Sudinfo te bedienen en voor de B!ngoal-klanten.

Librairie Le Passe-Temps
Ares:
Rue Ferrer 13, 
7350 Thulin
Openingsuren:
- maandag: 07:00 - 12:00 uur
- dinsdag t.e.m. vrijdag: 07:00 - 12:00 uur en 13:30 - 18:00 uur
- zaterdag: 08:00 - 13:00 uur
- zondag: 09:00 - 12:00 uur
Contact:
Tel.: 065 65 94 72
librairiethulin@gmail.com
Instagram
Facebook

Potentiële onderschriften:
Zaakvoerder Cynthia Bary (rechts) en schoonzus Anaïs, die fulltime in Librairie Le Passe-Temps werkt.
Cynthia Bary nam in 2016 een krantenwinkel over in Thulin.
Vier keer per jaar gaat Cynthia naar Parijs om zelf nieuwe stukken op te halen bij haar kledingleverancier.
Sinds midden april 2025 is er een postpunt in Librairie Le Passe-Temps.
Het gamma werd recent uitgebreid met een reeks parfums.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Charlotte De Noose28 augustus 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
11 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine