Schriften en notebooks: kwaliteit én een vleugje kleur
“Iets opschrijven betekent dat het uit je hoofd is, je laat het letterlijk los en creëert overzicht”

Talens Art Creation heeft altijd het perfecte papier (Koninklijke Talens)
Hoe meer digitale applicaties er zijn, hoe meer men de fysieke behoefte voelt om plannen, dromen of gedachten op papier neer te schrijven. Schriften en notitieboeken maken daardoor een opmerkelijke comeback. Ook de groeiende populariteit van journaling- en zelfontwikkelingsboeken benadrukt de waarde van papier. Bovendien lenen notebooks en leuke schriftjes zich ook uitstekend als cadeautje. Het gevolg van dit alles? Een lichte omzetstijging van de categorie.
Schriften en notitieboeken op kantoor
Zakelijke of home office omgeving
Hoewel digitale notities populair zijn, blijft er een sterke behoefte aan fysieke schrijfwaren, zowel op school, op het werk als thuis.
In een zakelijke omgeving merken we dat heel wat mensen nog steeds een notitieboek of schrift mee hebben, en dit ook daadwerkelijk gebruiken. Zij die geen uitgebreide notities nemen, hebben vaak een kleiner notaboekje bij de hand waarin ze dan enkele kernwoorden of geheugensteuntjes noteren.
In een home office omgeving kiest de consument vaak voor een ander soort notitiewaren. Leveranciers spelen hierop in en bieden allerlei collecties aan, van traditionele spiraalschriften en notablokken tot trendy lifestyle notebooks en ringschriften, volgens ieders smaak, budget en manier van werken.

en biedt een interface tussen productiviteit en gericht denken (EA Pens & Paper / EuroAgenda)
Tastbaar rustpunt
Mensen vinden het fijn om iets tastbaars te hebben waarop ze dingen kunnen noteren of afstrepen, zodat ze een gevoel van overzicht krijgen. Natuurlijk kan je dat allemaal op je GSM of laptop doen, maar het grote verschil is dat je op papier een rustpunt vindt. Je moet letterlijk even gaan zitten en al je aandacht vestigen op pen en papier, waardoor je tot een grote focus komt, weg van alle digitale applicaties die je continu storen.
Schriften en notitieboeken thuis
Creatieve vrijetijdsbesteding
De laatste jaren zien we notitieboeken meer en meer opduiken in de vrijetijdsbesteding, denk bijvoorbeeld maar aan reisnotitieboeken, tekenschriften en -boeken in allerhande formaten waar creatievelingen graag mee aan de slag gaan. Ook journaling is al een tijdje populair. Het opschrijven van je dromen of doelen die je wil bereiken, gevolgd door de stappen die je moet zetten om dit te verwezenlijken, maakt het allemaal echt. Het staat immers op papier. Daarnaast kennen we de opkomst van het dankbaarheidsdagboek. Ernst Bohlmeijer, hoogleraar aan de universiteit van Twente, toonde aan dat je dankbaarheid kunt trainen door een dagboek bij te houden. De things to do boekjes tot slot, bieden een antwoord op de vraag: Hoe organiseer ik mijn dag, mijn leven, met al zijn afspraken, taken en plannen?

2 formaten (A4 en A5), 3 lineaturen (lijn 8 mm, ruit 4x8 mm en ruit 5x5 mm) en 4 kleuren
Voorgedrukt of blanco
Om op bovenstaande trends in te spelen, vinden we vandaag tal van voorgedrukte invulboekjes terug naar ieders stijl en budget. Maar consumenten worden niet altijd graag in een vast stramien gedwongen en zoeken soms iets dat ze zich volledig eigen kunnen maken. Een leeg notaboekje, dat ze naar eigen behoefte en goeddunken kunnen gebruiken en invullen, biedt dan soelaas.
Schriften en notitieboeken op school
Stabiele volumes
Schoolschriften worden meer en meer ter beschikking gesteld door scholen, en dienen dus niet meer individueel te worden aangekocht. De verkoop van schoolschriften voor het basisonderwijs gebeurt zowel in binnen- als buitenland via gespecialiseerde kanalen. Ondanks de concurrentie van invulboekjes en digitale applicaties blijven de volumes stabiel en fluctueren ze enkel met de demografische cijfers.

Vanaf midden mei ’24 vinden we bij Brepols hun gloednieuwe merk de KEMPEN terug,
een fris en tijdloos notitieboek met semi-soepele omslag en gemarmerde schutbladen
Deel van het leerproces
Ondanks de beschikbare digitale hulpmiddelen, blijft met de hand noteren een cruciaal onderdeel van het leerproces in een schoolomgeving. Verschillende studies tonen aan dat schrijven bijdraagt aan de fijnmotorische ontwikkeling. Deftig kunnen schrijven is een belangrijke basisvaardigheid en pen en papier blijven de manier bij uitstek om dit te oefenen. Zo bieden schoonschrijfschriften met hulplijntjes de allerkleinsten een houvast om de vaardigheid van het schrijven aan te leren. Geruite schriftjes helpen de iets oudere leerlingen dan weer bij wiskunde. Daarnaast gaat het instuderen of nalezen van een tekst efficiënter op papier dan via een digitaal platform, zeker van zodra het om verscheidene pagina’s gaat en er gescrold moet worden. Er wordt dus meer teruggegrepen naar schriften en papier, en scholen die eerder verkondigden dat ze overschakelden naar volledig digitaal, komen vaak terug op die beslissing.

Opvallende trends
Uitgebreid kleurenpalet
Het aanbod schriften en notitieboeken wordt steeds kleurrijker, passend bij het temperament of de lievelingskleur van de gebruiker. Enerzijds zien we zachte pasteltinten en aardse kleuren die verwijzen naar de natuur, zoals pastelroze en saliegroen. Anderzijds blijft het klassieke kleurenpalet (wit, zwart en blauw) het goed doen. Dat alles wordt aangevuld met enkele opvallende tinten, waaronder fluo en metallic effecten, die zorgen voor extra schwung in het rayon.
Wat het papier zelf betreft, zien we dat het klassieke witte papier in de betere notebooks steeds vaker wordt vervangen door crèmekleurig. Dit is veel zachter voor de ogen omdat het minder licht weerkaatst dan spierwit papier. Bovendien straalt crèmekleurig papier ook meer luxe en kwaliteit uit.

Betere kwaliteit
Notebooks worden steeds vaker voor andere doeleinden gebruikt dan alleen maar om notities te nemen. Consumenten grijpen daardoor naar betere papiersoorten: van 100g en 120g papier voor vulpennen, schetspotloden en pastels, over 165g en 200g papier voor het betere schetswerk inclusief viltstiften, tot zelfs notebooks met 300g koudgeperst katoenpapier voor aquarelverf.
Daarnaast zien we een verschuiving van harde kaften naar soepele of semi-soepele omslagen. Consumenten hebben graag iets in handen met een aangename touch. Ook de exclusievere kaften in bijvoorbeeld leder kennen daardoor succes.
Voor de vakhandel vormen deze nieuwe kwaliteiten en afwerkingen een uitgebreide en interessante extra aanbieding naast de klassieke schriften.
Formaat volgens gebruik
Schriftformaten zijn veelal afhankelijk van hun gebruik. In schoolschriften blijven A4 en A5 de formaten bij uitstek terwijl bijvoorbeeld obers dan weer liever het handige A7 of A6 formaat gebruiken.
In notaboekjes waren jarenlang de 9x14 cm en 13x21 cm het meest verkocht. Vandaag zien we enerzijds een toename van kleinere formaten; die zijn gemakkelijker om mee te nemen. Maar anderzijds zoeken consumenten ook naar grotere notitieboeken met een A5 of zelfs A5+ formaat tot 17x22 cm. Hoe breder een notitieboek, des te meer je kan schrijven. Zeker als het volledig vlakliggend is en je het papier over de volledige breedte kan beschrijven. Een 180° vlakliggend notitieboek is trouwens een geliefd instrument voor linkshandigen omdat ze van de linker bladzijde tot de rechter bladzijde, over de gehele breedte, een perfecte beschrijfbaarheid hebben.
Digitale connectie
Om papier te verbinden met het digitale zien we ook slimme technieken waarmee je met telefoon of tablet een pagina makkelijk kan scannen via een app. Zo heb je overal toegang tot jouw documenten en kan je de notities ook aanpassen: zaken toevoegen, verwijderen of zelfs highlighten.
Daarnaast bestaan er ook notitieblokken met een geïntegreerde whiteboard pagina. Deze kan je gebruiken om iets te duiden in een vergadering of om iets te schetsen en nadien weer makkelijk te wissen.
Links, de Oxford International Notebook, Europa's best verkochte professionele college-notitieblok,
rechts, de Oxford A4 touch collegeblock, een notitieboek met een whiteboard pagina waarin je makkelijk iets kan tekenen of schetsen en nadien weer uitwissen (Despec)
Ecologisch aspect
Het idee dat een ecologisch product gelijk staat aan groezelig gerecycleerd papier en minderwaardige kwaliteit houdt geen stand meer. De manier waarop schriften of notitieboeken geproduceerd worden, is een belangrijke beweegreden geworden om voor een welbepaald product te kiezen. Er komen dan ook steeds meer notitieboeken op de markt van Europese makelij - lees dicht bij huis geproduceerd -, met een hoogwaardige kwaliteit op basis van FSC- of PEFC-gecertificeerd papier, en dat aan zeer betaalbare consumentenprijzen. Ook producten ontdaan van alle onnodige verpakking zijn milieuvriendelijker en geven de consument de gelegenheid om de omslag en het papier te voelen en te bewonderen.
Ecologie hoeft zeker niet 'vingerwijzend' te zijn, integendeel!

De 'linnen' cover van Aurora’s Ocean Notes (Aurora Productions) wordt gemaakt van gerecupereerd zee-plastic en binnenin werd er gekozen voor helder gerecycleerd schrijfpapier. Iedere notebook-kleur heeft ook zijn eigen zeediericoontje,
samen met andere toffe details
Presentatie in de winkel
Een mooie presentatie op de winkelvloer blijft een ‘must’ en doet kopen. Producten uitstallen is dus tip nummer één om de verschillen tussen schriften en notitieboekjes te kunnen zien en voelen. Zorg daarbij voor een aantrekkelijke, kleurrijke presentatie met voldoende keuze en maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk. Er zijn gebruikers die op zoek gaan naar een bepaald model, en die moeten snel vinden wat ze zoeken. Een presentatie volgens formaat, dikte en afwerking helpt op dat vlak. Andere gebruikers laten zich verleiden door de covers. Zorg dus voor voldoende afwisseling door niet enkel de klassieke covers in huis te halen, maar ook notitieboeken met meer trendy omslagen. Zo stimuleer je ook impulsaankopen.
Voor een optimale winkelpresentatie bieden de meeste grote merken communicatiemateriaal en eigen displays aan die de consument helemaal meenemen in het universum en de eigenheid van deze merken.
Met medewerking van Brepols, Atoma, Koninklijke Talens, EA Pens & Paper / EuroAgenda, Exaclair, Jalema, Despeq en Aurora Productions



