MarktvisiesPremium

WINKEL VAN DE TOEKOMST BEVINDT ZICH IN MOSKOU

Petrovitsj wil zich onderscheiden van ketens

Petrovitsj

Een uiterst interessante visie werd ons op Global DIY Summit gebracht door Igor Vladimirovitsj Kolynin, zaakvoerder van Petrovitsj. Dat is een Russische keten die in de moeilijke Russische omstandigheden tegen de internationale ketens probeert op te boksen. Petrovitsj slaagt daarin door enkele eenvoudige inzichten, die het op een goedkope en vooral creatieve manier toepast. Dat leverde hen terecht het epitheton 'Store of the Future' op. Reden genoeg om eens een kijkje te gaan nemen.

DE RUSSISCHE MARKT

Petrovitsj

“De doe-het-zelfmarkt in Rusland stelt het helemaal niet goed, net als de Russische economie", begint Igor Vladimirovitsj Kolynin. In het eerste kwart van dit jaar ging de markt met 11% naar beneden, het ziet er dus niet goed uit. Mocht de markt vorig jaar geen negatieve cijfers meer vertonen, dan zou ik al enorm tevreden zijn. Ook met de retail in Rusland in het algemeen gaat het slecht. Het is een rollercoasterverhaal: voor de crisis had je hier jaarlijkse stijgingen tot +15%, nu is het al enkele jaren omgekeerd."

GROEI VOOR PETROVITSJ

Het verhaal van Petrovitsj klinkt dan ook ronduit spectaculair, wanneer Kolynin zijn groeicijfers erbij haalt. “In het eerste kwartiel van dit jaar stegen we al met 10%, dus volledig tegen de huidige markttrend in. Dat doen we door radicaal verschillend te zijn van de internationale ketens, die in Rusland toch de plak zwaaien. Wij vechten tegen de grote jongens, en dan moet je niet terugvechten op hun manieren. De 'big box retailers' hebben vele jaren ervaring en zijn heel goed in wat ze doen. Dan moet jij gewoon iets anders doen."

ENKELE EENVOUDIGE IDEEËN

Geen zware materialen

De Petrovitsj keten beslaat zeven winkels, waarvan de meeste in Sint-Petersburg liggen. Voor de opening van een nieuwe vestiging in Moskou werd een idee doorgedacht dat al in de andere vestigingen te vinden was: de klant neemt geen producten mee, maar kaartjes met barcodes (vergelijkbaar met de vroegere videotheken). “Voor de opening in Moskou hebben we beslist om eens naar de klant te kijken: hoe zouden zij kopen in de toekomst? Ze hebben bijvoorbeeld geen zin om zware materialen op hun kar te laden. Het systeem met de barcodes kwam daar al aan tegemoet, maar was nog te omslachtig."

Tablet

Petrovitsj

“Daarom hebben we besloten om de klant bij het binnenkomen een tablet te geven, waarmee hij de producten kan scannen, met behulp van een NFC-chip. Dat geeft het voordeel dat de klant meteen heel veel informatie over het product kan krijgen, veel meer dan hij aan een verkoper zou kunnen vragen. Hij kan er ook meteen filmpjes op bekijken, die de toepassing uitleggen. Vervolgens gaat hij naar een bestelzuil, en een salesoperator handelt zijn bestelling in twee minuten af. Hij helpt hen de goederen opladen of regelt een levering."

Segmentering

Petrovitsj

Het systeem noopte Petrovitsj ertoe hun aanbod te segmenteren in 'hard DIY' en 'soft DIY'. De eerste categorie beslaat voornamelijk de ruwe bouwmaterialen, de tweede is voornamelijk decoratie. “Het was een simpel inzicht dat de klant geen zwaar beladen kar wil, maar een met grote gevolgen. Van de 'hard DIY' hebben we geen voorraad meer in de winkel. De zaak wordt hier louter een showroom, waar de klant de producten kan aanraken en zien. Daarna wordt de levering met de salesoperator geregeld. Dat maakt de zaak ook meteen mooier."

Klanten ontzorgen

Petrovitsj

Het hele systeem is erop gericht om de klanten zoveel mogelijk te ontzorgen. “De klant loopt vrij rond, hij draagt slechts een tablet. Hij moet het product ook maar een keer te kiezen; al zijn keuzes worden door het systeem bijgehouden. Als hij iets wil bij-bestellen, dan kan dat zonder problemen online. Daardoor moet hij minder naar de winkel komen, maar blijft hij toch bij ons kopen. Dankzij de communicatie met NFC-chips, behoren vergissingen ook tot het verleden. Het is een concept waarmee we spoedig ook onze andere vestigingen zullen uitrusten, want we zien duidelijk dat deze aanpak loont. Het is de winkel van de toekomst."

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Acht onmisbare parameters voor een geslaagde shopervaring

Overleven in het huidige retaillandschap is geen evidentie. Het is niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je plaats te veroveren tussen grote ketens, zowel online als offline. Toch gelooft Steven Bollé, zelfstandige retail coach en designer, dat elke winkel zijn bestaansreden heeft, al is het vaak een kwestie van het herontdekken van die reden.

Acht onmisbare parameters voor een geslaagde shopervaring

Overleven in het huidige retaillandschap is geen evidentie. Het is niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je plaats te veroveren tussen grote ketens, zowel online als offline. Toch gelooft Steven Bollé, zelfstandige retail coach en designer, dat elke winkel zijn bestaansreden heeft.

Vernieuwde winkel in Ternat gaat verder op positief elan

Op het marktplein van Ternat vinden we de vernieuwde Press Shop van Nele van Den Brant. Al drie generaties lang baat de familie van Den Brant een dagbladhandel uit op de markt van Ternat, nagenoeg altijd op dezelfde locatie. “Ik ben opgegroeid in de zaak en heb in 2012 beslist om de winkel over te nemen, nadat ik enkele jaren als medewerker heb meegedraaid", vertelt Nele van Den Brant. In november 2017 werd de winkel helemaal opnieuw ingericht en kwamen er nieuwe assortimenten bij. “Na 20 jaar mocht de winkel eens in een nieuw jasje worden gestopt."

Totaalrenovatie creëert meer beleving met nadruk op versafdelingen

De derde generatie van Verssupermarkt Spar in Aalter is er helemaal klaar voor. Na een grondige verbouwing van de binnen- en buitenkant van de winkel staat de zaak opnieuw op de voorgrond. Opvallend is de grote nadruk op hun versafdeling, die toch de helft van de winkel beslaat. “Vers is al 30 jaar ons paradepaardje en dat moet zo blijven”, aldus Anne-Sophie Van Laecke. Samen met haar man Jonathan staat ze aan het hoofd van de vernieuwde zaak. Hierin krijgt brood een hoofdrol met de nodige investeringen én meteen heel enthousiaste reacties van de klanten als gevolg

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.