MarktvisiesPremium

VERNIEUWDE WINKEL IN TERNAT GAAT VERDER OP POSITIEF ELAN

“Ik ben nog altijd heel erg positief voor de toekomst"

Press Shop Ternat

Op het marktplein van Ternat vinden we de vernieuwde Press Shop van Nele van Den Brant. Al drie generaties lang baat de familie van Den Brant een dagbladhandel uit op de markt van Ternat, nagenoeg altijd op dezelfde locatie.
“Ik ben opgegroeid in de zaak en heb in 2012 beslist om de winkel over te nemen, nadat ik enkele jaren als medewerker heb meegedraaid", vertelt Nele van Den Brant. In november 2017 werd de winkel helemaal opnieuw ingericht en kwamen er nieuwe assortimenten bij. “Na 20 jaar mocht de winkel eens in een nieuw jasje worden gestopt."

 

PRESS SHOP TERNAT

Opgericht: jaren '50
Adres: Marktplein 32, 1740 Ternat
Telefoonnummer: +32 (0)2/582.13.37
Openingsuren:
Maandag: 7u - 18u
Dinsdag: 7u - 18u
Woensdag: 7u - 18u
Donderdag: 7u - 18u
Vrijdag: 7u - 18u
Zaterdag: 7u - 17u
Zondag: gesloten
Assortiment:
Pers, tabak (sigaren, sigaretten, e-sigaretten), loterij, bakkerij, koffie, snacks, sterke drank, wijn, wenskaarten, sportweddenschappen, prepaidkaarten, media (storage devices), boeken, stationery, papierwaren, afhaalpunt.

3 GENERATIES DAGBLADHANDELAAR

Press Shop Ternat kent een rijke geschiedenis en is al 3 generaties lang in handen van de familie van Den Brant. Eerst als onafhankelijke zaak, later als Press Shop. “Mijn grootvader is in de jaren 50 gestart met een dagbladhandel op de markt van Ternat, aan de overkant van waar de huidige winkel zich bevindt", steekt Nele van Den Brant, huidig zaakvoerder van Press Shop Ternat, van wal. “Later is mijn vader in de zaak gestapt en in 1993 heeft hij beslist om de zaak te verhuizen naar een nieuw en nog steeds het huidig pand. Ikzelf heb in de winkel eerst meegedraaid als medewerker. In 2007 is er beslist geweest om in het Press Shop-verhaal te stappen. Mijn vader vond het belangrijk om administratief ontzorgd te worden en een grotere groep achter zich te hebben. Er moet minder rechtstreeks onderhandeld worden met leveranciers waardoor je je meer kan focussen op de winkel en minder op de randzaken. In 2012 heb ik de zaak overgenomen. Ik heb geen spijt dat de zaak indertijd een Press Shop is geworden, ik werk op commissie, de winkel is dus van Press Shop en ik doe de uitbating voor hen. Ik ben heel tevreden over deze manier van werken. Als winkelier word je steeds bijgestaan met raad en daad en qua administratie word je op vele vlakken ontlast. Je bespaart veel tijd waardoor je toch nog een leven kan hebben naast de winkel, wat voor mij wel belangrijk is."

Opgegroeid in de zaak

Press Shop Ternat

“Ik ben geboren en getogen in Ternat en opgegroeid in de zaak. Als tiener meehelpen in de zaak was niet altijd plezant, maar naarmate de tijd vordert, leer je dat meer appreciëren. Totdat ik op het punt kwam om de zaak definitief over te nemen. Je leert steeds weer nieuwe mensen kennen, het sociaal contact is erg fijn. Ik heb er alvast geen seconde spijt van, ik doe het nog altijd heel erg graag en zie het nog altijd heel erg positief in. Ik zie het op korte termijn niet meteen slecht gaan", vertelt Nele enthousiast. “Ik heb in Ternat niet bepaald veel concurrentie van andere dagbladhandels. Het scheelt wel dat de winkel reeds 60 jaar bestaat. Mensen in Ternat zijn vertrouwd met de winkel, een gekend gezicht is toegankelijker voor de klant. Ook de medewerkster van de winkel is geboren en getogen in Ternat, zij is gestart in april en werkt halftijds mee in de winkel. Mijn woonplaats is boven de zaak dus meestal ben ik wel in de buurt, eerlijkheidshalve; ik kan het ook moeilijk loslaten."

Positief voor de toekomst

Er wordt vaak aangehaald dat de dagbladhandels het op vandaag niet gemakkelijk hebben. Nele Van den Brant ziet dit anders. “Het gaat moeilijker dan enkele jaren geleden, maar je moet zorgen voor voldoende diversificatie in uw aanbod." Press Shop Ternat biedt naast de 3 grote pijlers ook andere zaken en diensten aan zoals koffie, brood en ontbijtkoeken, boeken, e-sigaretten, wenskaarten en het is daarnaast een afhaaldienst voor pakjes. “Het is leuk om veel verschillende zaken te kunnen aanbieden. Je spreekt op die manier een andere soort mensen aan, je trekt meer mensen aan die on-the-go een ontbijtkoek of pakje meenemen en op die manier ook snel een krant inslaan. Veel diversificatie zorgt voor meer traffic in de winkel. Als productgroepen A en B het plots minder doen, dan moet er nagedacht worden hoe we die assortimenten kunnen stimuleren of compenseren.
Ik zit ook redelijk dicht bij het hoofdkantoor van Press Shop en mijn winkel is behoorlijk ruim, zo ben ik vaak proefkonijn voor een nieuw assortiment", vertelt Nele. “Er is geen eenduidig plan om alle dagbladwinkels erbovenop te helpen. Iedereen moet afzonderlijk op zoek naar wat voor zijn winkel belangrijk kan zijn. Is er ergens een bakker die sluit, dan denk ik dat een bakkerijpunt zeker kan werken. De dagbladhandels moeten zich de vraag stellen waar dat zij de mensen in verder kunnen helpen. Dat is heel streekgebonden", gaat Nele verder.

“Ik doe het nog altijd heel erg graag en zie het nog altijd ontzettend positief in. Ik zie het op korte termijn niet meteen slecht gaan"

VERNIEUWDE WINKEL

De winkel kreeg in november laatstleden een grondige opfrisbeurt, dat was volgens Nele wel nodig. “De winkel was nog in goede staat, maar mocht na 20 jaar wel eens in een nieuw jasje worden gestopt. De winkel was vroeger een stukje groter en dieper, maar we boden toen ook een veel uitgebreider assortiment papierwaren en pers aan. Het is echter niet omdat alles volgestouwd staat dat er meer wordt verkocht, integendeel. Dat alles hebben we in samenspraak met Press Shop teruggeschroefd en ingestemd om de winkel een stukje te verkleinen en zo de stockruimte te verruimen. De vernieuwingen gingen ontzettend snel, in drie weken tijd werd de winkel volledig gestript en terug opgebouwd. Tijdens die drie weken werd een container voorzien die werd omgebouwd tot minidagbladhandel met plaats voor alle basisproducten. Zo konden we alsnog een basisservice aanbieden. De winkel is volledig ingericht door de winkelinrichter Stamhuis en er werd gewerkt met rekken van Gondella. Die inrichters en rekkenleveranciers zijn op en top professioneel, dus had ik er alle vertrouwen in."

BASISAANBOD

Press Shop Ternat

In Press Shop Ternat kan je tal van assortimenten terugvinden, dat heeft zo zijn redenen. “Ik denk dat je van alles, of toch van veel assortimenten, een basisaanbod moet kunnen aanbieden. Bij Press Shop begeleiden ze de winkelier daar ook in. Ze doen vaak productsuggesties, maar je kan ook zelf zaken aanbrengen waarvan je denkt dat die zullen verkopen.

Pers inperken

“De persartikelen werden na onze winkelvernieuwing ingeperkt. We hebben alleen de belangrijke titels overgehouden, in onze winkel is dat meer dan voldoende. Op die manier creëerden we ook meer ruimte voor bijkomstige assortimenten. Bij mijn algemeen verkoopcijfer van pers is er nagenoeg geen daling merkbaar, dus dat moet een goede zet geweest zijn. Krantenverkoop zakt wel door de concurrentie met de goedkope abonnementen, maar ik heb het geluk dat veel mensen een winkelabonnement nemen. Dat zijn vooral oudere mensen, op die manier moeten ze niet aanschuiven en zijn die mensen even de deur uit. De winkelabonnementen zijn tevens aan hetzelfde tarief als de bedeling aan huis."

Tabak blijft overeind

De verkoop van sigaretten kent bij Press Shop Ternat geen al te grote schommelingen. Ook de eventuele invoer van neutrale verpakkingen schrikt Nele niet af. “Ik denk niet dat dat een grote impact zal hebben. Iedereen weet dat het niet gezond is, maar toch zal er gerookt blijven worden, daar zal een neutrale verpakking niet veel aan veranderen. Er werd ook gedacht dat de afschrikwekkende foto op de verpakking een impact ging hebben, maar daar bleek ook niet veel van aan. Uiteindelijk schiet de regering daarmee ook in zijn eigen voet, ik denk dat ze meer het geweten willen sussen door deze maatregel in te voeren."

Bakkerijpunt werkt bij jongeren

Press Shop Ternat

Nog bij de vernieuwing werd een bakkerijpunt en een koffiehoek voorzien. “In deze dagbladhandel werkt het bakkerijpunt vooral in schoolperiodes. Naar mijn gevoel werkt dat beter bij jongeren dan bij ouderen. De broden en ontbijtkoeken worden geleverd samen met de andere spullen van AMP, maar naar alle waarschijnlijkheid gaan we in de nabije toekomst zelf beginnen afbakken. We zouden graag de oven in de zaak plaatsen om zo de geur van vers afgebakken brood te verspreiden. We hopen daarmee de klanten te verleiden om een verse koffiekoek mee te nemen", denkt Nele luidop na.

Postpakketten zorgen voor traffic

“Ook postpakketten kunnen hier door klanten worden opgehaald. Daar hebben we plaats voor voorzien in onze stockruimte. Ik bekijk deze dienst vooral om mensen aan te trekken. Zo komen er ook mensen uit naburige gemeentes over de vloer, zij leren op hun beurt de winkel kennen en nemen vaak iets extra mee. In theorie verlies je er niet veel tijd mee en als je er de plaats voor hebt, zou ik dat zeker aanraden.

Sportweddenschappen slaan niet aan

In de winkel van Nele staat er een machine om sportweddenschappen te spelen, maar dat blijkt niet echt goed te draaien. “Sportweddenschappen zijn niet zo in trek bij de klanten. In het begin werkte dat heel erg goed, maar tegenwoordig is dat fel verminderd. Prepaidkaarten voor sportweddenschappen worden dan weer wel vaker gekocht, die dienen om iemand cadeau te doen of zelf online te spelen. We hebben hier ook concurrentie van een speelhal voor sportweddenschappen, dus daar zal het ook wel mee te maken hebben. Daar heeft men ook iets meer privacy, wat voor veel klanten wel belangrijk is in dit assortiment", zegt Nele.

Wenskaarten doen het altijd goed

Wenskaarten daarentegen zitten steeds meer in de lift en dat merkt ook Nele. “Bij mij hebben wenskaarten niet alleen nu, maar altijd goed gewerkt. We bieden een vrij breed assortiment aan, mensen vinden hier dus wel hun gading. Het is daarnaast ook altijd met recht van retour, dus kan er in principe niets foutlopen. Soms moet je een risico nemen, maar recht van retour is wel comfortabel."

“Veel diversificatie zorgt voor meer traffic in de winkel. Als productgroep A en B het plots minder doen, dan moet er gekeken worden hoe we die assortimenten kunnen stimuleren of compenseren"

EINDEJAARSPERIODE IS PIEKPERIODE

Press Shop Ternat

“Onze algemene verkoop verloopt het hele jaar vrij gestaag, maar in de eindejaarsperiode kennen we echt een piekperiode. Dan gaan vooral loterijproducten vaak over de toonbank. Ook boeken doen het in die periode niet slecht. September is ook een drukke periode, maar aangezien we ons assortiment papier- en schrijfwaren hebben teruggeschroefd, is dat minder dan vroeger."

AANPASSEN VAN OPENINGSUREN ZORGT VOOR MEER OPBRENGSTEN

Press Shop Ternat heeft ook gesleuteld aan de openingsuren. Tegenwoordig is de winkel open van 7u tot 18u op een weekdag en op zaterdag van 7u tot 17u. De winkel ging een halfuur later open dan gebruikelijk, maar blijft wel over de middag open. “Door doorlopend open te zijn, is onze algemene verkoop gestegen. Er is meer verkoop tijdens de middag dan dat er was in het halfuur dat we vroeger open waren", vertelt Nele. “Op zondag zijn we niet open, ik denk dat dat op deze locatie meer geld zou kosten dan opbrengen. Op andere locaties daarentegen zal dat wel aanslaan. Op een drukke zomerdag aan de zee lijkt het mij bijvoorbeeld wel opportuun om de zaak te openen", sluit Nele af.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Totaalrenovatie creëert meer beleving met nadruk op versafdelingen

De derde generatie van Verssupermarkt Spar in Aalter is er helemaal klaar voor. Na een grondige verbouwing van de binnen- en buitenkant van de winkel staat de zaak opnieuw op de voorgrond. Opvallend is de grote nadruk op hun versafdeling, die toch de helft van de winkel beslaat. “Vers is al 30 jaar ons paradepaardje en dat moet zo blijven”, aldus Anne-Sophie Van Laecke. Samen met haar man Jonathan staat ze aan het hoofd van de vernieuwde zaak. Hierin krijgt brood een hoofdrol met de nodige investeringen én meteen heel enthousiaste reacties van de klanten als gevolg

Acht onmisbare parameters voor een geslaagde shopervaring

Overleven in het huidige retaillandschap is geen evidentie. Het is niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je plaats te veroveren tussen grote ketens, zowel online als offline. Toch gelooft Steven Bollé, zelfstandige retail coach en designer, dat elke winkel zijn bestaansreden heeft, al is het vaak een kwestie van het herontdekken van die reden.

Acht onmisbare parameters voor een geslaagde shopervaring

Overleven in het huidige retaillandschap is geen evidentie. Het is niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je plaats te veroveren tussen grote ketens, zowel online als offline. Toch gelooft Steven Bollé, zelfstandige retail coach en designer, dat elke winkel zijn bestaansreden heeft.

Vernieuwde winkel in Merksem is schot in de roos

In 1953 zag Lucas Lijstenfabriek het levenslicht en tot op vandaag worden er op de hoofdzetel in Meerhout lijsten en kaders vervaardigd. Later, in 1991, werd het bedrijf omgedoopt tot Lucas Creativ. Sindsdien heeft het bedrijf 14 verschillende vestigingen, verdeeld over vijf verschillende provincies. Recent kreeg de winkel in Schoten een nieuwe bestemming in Merksem en blijkt de verandering een schot in de roos.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.