DrankenPremium

OSCAR DIVERSIFIEERT OM HET KLASSIEKE AANBOD TE COMPENSEREN

“In 14 jaar tijd is er heel wat veranderd in de sector”

In 2005 namen Scarlet Ferdinande en Philippe Deleu dagbladhandel Oscar over. Na 14 jaar vertoefd te hebben in deze branche merken ze dat er door de jaren heen heel wat is veranderd. “Het is er de laatste jaren zeker niet makkelijker op geworden”, aldus Scarlet en Philippe. Eind 2017 werd de beslissing genomen om een frisse wind door de winkel te laten waaien en de zaak te renoveren. Er werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om een koffiehoek te installeren. “We zouden het niet meer kunnen missen, het is enerzijds een toevoeging aan het assortiment en het is heel fijn om te doen.”

Oscar Sint Idesbald

OVER OSCAR ST. IDESBALD

Oscar werd in de jaren 40 opgericht door ene Oscar Markovic, een Joegoslavische inwijkeling die in Sint-Idesbald zijn fotozaak had opgetrokken. De voorgangers van huidige zaakvoerders Philippe Deleu en Scarlet Ferdinande namen in 1980 de zaak over van Oscar Markovic als fotozaak. Daarvoor moesten zij ook conform de wetgeving zijn en hebben zij een bijscholing fotografie moeten bijstuderen. In eerste instantie werd het fotografiegedeelte voortgezet, maar naarmate de tijd vorderde, evolueerde de winkel steeds meer in een dagbladhandel. In 2005 namen Philippe en Scarlet de dagbladhandel over. De naam van de winkel bleef door de jaren heen onaangetast en heet sinds jaar en dag Oscar.

NIEUWE UITDAGING

Ondernemerschap in het bloed

In 2005 zocht zaakvoerder Scarlet Ferdinande een nieuwe uitdaging nadat ze verkoopster was geweest in een lokale sport- en meubelwinkel. Haar ouders kenden de vorige eigenaars van dagbladhandel Oscar en die wilden de zaak graag overlaten. Op die manier kwamen ze al snel bij Scarlet terecht. “Ik heb niet lang getwijfeld”, vertelt ze. “Het ondernemerschap zit bij ons in het bloed, mijn ouders zijn hun hele leven zelfstandig geweest en ook mijn broer is zelfstandig ondernemer. We konden deze opportuniteit niet laten liggen.”

Carrièrewending

Initieel was het de bedoeling dat Scarlet alleen de winkel zou uitbaten. Omdat al snel bleek dat zij handen tekort kwam, moest haar man Philippe Deleu een heuse carrièrewending ondergaan: “Toen mijn vrouw de zaak overnam, was ik politieagent te Veurne. Omdat al snel duidelijk werd dat het onbegonnen werk was om de winkel met één iemand draaiende te houden, moest ik een keuze maken. Politieagenten kunnen wel een uitzondering aanvragen om verschillende activiteiten uit te oefenen, maar die aanvraag werd helaas geweigerd. Toen heb ik de knoop doorgehakt om fulltime in de zaak te beginnen. Achteraf gezien zou die combinatie hoe dan ook onhaalbaar gebleken zijn.”

"De koffiehoek is naast een aanvullend assortiment ook een leuke afwisseling. We doen het allebei bijzonder graag"
- Philippe Deleu, Oscar St. Idesbald

GERENOVEERDE WINKEL

Zelfde assortiment

Oscar werd in één maand volledig gestript en van nul weer opgebouwd. Voor de veranderingen zijn zij te rade gegaan bij Mortier uit Koksijde, een bedrijf gespecialiseerd in het renoveren van handelspanden. “Mortier heeft voor ons alles gecoördineerd met zijn eigen vakmensen. De tafeltjes en rekken heb ik zelf in elkaar gelast. Voor mijn carrière bij de politie heb ik een cursus lassen gevolgd, en die kwam nu zeker en vast van pas”, blikt Philippe terug. “We hebben niet echt moeten schrappen in ons aanbod. Het overgrote deel van het assortiment is gebleven. We hebben wel duidelijk gemerkt dat bepaalde klanten wegbleven na de heropening. Zelfs klanten voor wie we een extra service aanboden. Dat is jammer."

KOFFIEHOEK OP MAAT VAN DE KLANT

Nood om te diversifiëren

“In die 14 jaar tijd is er heel wat veranderd, het is er zeker niet makkelijker op geworden. Zowel de verkoop als de marges zijn dalende. Het is onder andere ook daarom dat we er onze koffiehoek bij hebben genomen. We kregen van onze klanten vaak de vraag waar ze ergens een koffie konden nuttigen of waar ze een koffie on the go konden verkrijgen. Daar hebben we op ingespeeld. Los van de koffiehoek zouden we hoe dan ook een frisse wind door onze zaak laten waaien”, vertelt Philippe.

Aanbod beperkt houden

“We zijn in zee gegaan met de mensen van Viva Sara Koffie, die ons heel erg goed op weg hebben geholpen. Voorlopig houden we het aanbod beperkt, we kunnen dat nog bijstellen naargelang van de noden van de klant. We bieden caffè macchiato, caffè latte, cappuccino en gewone koffie aan. Als we merken dat onze koffiebar beter gaat draaien gedurende het ganse jaar, dan kunnen we eventueel wel overwegen om enkele tafeltjes bij te plaatsen. Ik zou dat zeker niet erg vinden, want ik doe het bijzonder graag”, aldus Philippe.

oscar sint idesbald

SUPPLEMENTAIRE BUSINESS

Loslaten van de klassieke pijlers

“De drie pijlers waar het vroeger allemaal op draaide, moet je kunnen loslaten. Het is wel heel erg jammer dat het omzetverlies dat we op de klassiekers hebben, niet volledig gecompenseerd kan worden door de zaken die we erbij nemen. De koffiehoek is hoe dan ook een heel leuke extra en we zouden het niet kunnen missen, maar het maakt niet alles in één klap weer goed.

De losse verkoop van persartikelen gaat steeds verder achteruit. Tijdschriften zijn een soort luxegoed geworden. Als het minder gaat, dan kopen de mensen een weekje het magazine niet. Daarenboven boosten de uitgeverijen hun abonnementen met kortingen en incentives. Bepaalde populaire Vlaamse kranten hebben recent hun prijzen aangepast, en dat wordt meteen opgepikt door de consument. Door de prijsverhoging overwegen de consumenten een abonnement te nemen. Je kan ze eigenlijk geen ongelijk geven.”

Postpunt

Naast het installeren van de koffiehoek is Oscar ook een postpunt, en ook dat is voor de dagbladhandel een leuke toevoeging aan het assortiment. “In het begin waren we vrij sceptisch, maar eigenlijk zijn we er heel erg tevreden over. Het genereert niet alleen traffic in de winkel, maar het postpunt an sich brengt ook genoeg op. Het brengt wel extra werk met zich mee, maar dat nemen we er graag bij”, vertelt Scarlet. “Het waren de mensen van bpost zelf die ons hebben aangeboden om postpunt te worden. We werden beoordeeld op de plaats, de ligging en de frequentie van bezoekers.”

Lunch- en strijkmogelijkheden

“We hebben er al van alles bij genomen. We zijn sinds kort een nieuwkuisdepot en strijk­atelier geworden. Dat gedeelte neemt Scarlet voor haar rekening”, lacht Philippe. “We maken ook iedere dag verse soep die mensen ofwel hier kunnen opeten, ofwel kunnen meenemen. Dat zijn allemaal bij­komende assortimenten die de winkel wel goed draaiende houden.”

oscar sint idesbald

PUBLIEK

Openingsuren aangepast

“Sint-Idesbald heeft vooral een oudere bevolking. Buiten de vakantieperiodes kan het heel erg kalm zijn. We zijn ook niet gevestigd in een laan of straat waar er erg veel passage is. In de zomermaanden en de schoolvakanties ligt de verkoop dan weer beduidend hoger door het kusttoerisme. Vroeger was de winkel ook op zondag open, maar dat hebben we door de tanende verkoopcijfers aangepast. Enkel tijdens schoolvakanties doen we op zondag open. Als we de kosten en baten met elkaar afwegen, dan leek het ons beter om niet iedere zondag de winkel open te doen”, aldus Scarlet.

Sociale functie

“Ergens hebben dagbladhandels ook wel een sociale functie, en ook daarom zou het sneu zijn, mochten winkels als de onze uitsterven. Voor heel veel mensen zijn wij vaak het enige dagelijkse contact. We zijn voor die mensen een klankbord.”

Vast cliënteel

“We zijn open van 7.30 tot 18 uur. Philippe brengt rond 5.45 uur alles in gereedheid en na 18 uur hebben we nog wat papierwerk te verrichten. Veel vroeger opendoen heeft in ons geval weinig zin, want er is weinig passage aan onze winkel. We zijn niet gelegen in de nabijheid van een school of station, dus hebben we ook weinig spontane passanten in de ochtend. We hebben wel elke ochtend onze vaste klanten”, vertelt Scarlet.

Franstalig publiek

Sint-Idesbald ligt vrij dicht tegen de Franse grens en dat laat zich merken in het aantal Franstalige klanten. “Ik denk dat 60% van ons cliënteel Franstalig is”, zegt Scarlet. “We verkopen hierdoor ook meer Franstalige kranten- en magazinetitels dan Nederlands­talige. Om een voorbeeld te geven: het best verkochte magazine in onze winkel is Ciné Télé Revue. De Franstalige pers is ook iets goedkoper dan de Nederlandstalige pers. Populaire Vlaamse kranten lieten hun prijs per krant stijgen naar 2,30 euro, terwijl Le Soir, de grootste en duurste Franstalige krant, 1,90 euro kost.”

oscar sint idesbald

EEN SECTOR VOL PIJNPUNTEN

Meer werk, minder opbrengsten

Ook Oscar blijft niet gespaard van de moeilijkheden binnen de sector. “Er is precies iets scheefgegroeid in onze branche. We moeten minstens evenveel werk verzetten, voor een pak minder opbrengsten. Een aantal jaar terug hadden we dat probleem niet echt, maar sinds een vijftal jaar beginnen we dat sterk te voelen”, vertelt Philippe.

Exclusiviteit voor de dagbladhandel

“Vroeger werd een exclusiviteit gegeven aan bepaalde winkels en konden enkel daar lotto- en persartikelen worden aangekocht. Maar vandaag kan je op iedere straathoek een krant of een lottobiljet aankopen. Het zijn allemaal elementen die het moeilijker maken voor de dagbladhandel. Een soort van exclusiviteit voor de verkoop van tabak, lotto en pers zou een geweldige boost geven aan onze branche”, volgens Philippe.

Plain packaging

“Ook plain packiging komt op ons af. Zal er minder gerookt worden? Of zal de verkoop hetzelfde blijven? Van sommige fabrikanten krijgen wij voor bepaalde facings een vergoeding, maar als die groene pakjes in voege zijn, dan zullen we dat, vrees ik, ook kwijtspelen. Dat zou op zich ook wel een verlies zijn, boven op de dalende tabaksverkoop en kleinere marges.”

"Dagbladhandels een exclusiviteit geven voor de verkoop van tabak, lotto en pers zou de concurrentie doen dalen en een geweldige boost zijn voor onze branche"
- Philippe Deleu, Oscar St. Idesbald

PUBLICITEIT

Social media

Om de zaak in de kijker te zetten, gebruikt Oscar gekende tools als Facebook en Insta­gram. “We posten wel eens wat de soep van de dag is of welke nieuwe spullen we in de aanbieding hebben. Als we dat vergeten, merken we wel dat de verkoop lager ligt dan wanneer we dat wel posten. We gebruiken social media vooral om de klanten op de hoogte te houden van onze lunchmogelijkheden. Zo zijn ze meteen op de hoogte van wat ze kunnen verwachten.”

DE TOEKOMST

Nog 15 jaar

“Met de drie pijlers lukt het niet meer. Je moet gaan diversifiëren afhankelijk van de ligging en het cliënteel dat je wilt gaan bereiken. De toekomst oogt misschien niet helemaal rooskleurig, maar we hopen toch op wat veranderingen in het voordeel van de dagblad­handels. Wij hebben alvast heel wat tools aangereikt om onze winkel goed draaiende te houden. We hopen vooralsnog dat we de zaak nog een 15-tal jaar kunnen voortzetten. We wensen alvast dat er een ommezwaai plaatsvindt in deze mooie sector”, sluiten Philippe en Scarlet af.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.