Dranken Partnercontent

‘T STAELYZER ZET IN OP STREEKPRODUCTEN EN LOKALE AMBACHT

Vroeger een volkscafé, nu dagbladhandel en koffiehuis

In centrum Brugge botsen we op dagbladhandel ‘t Staelyzer. Tot voor kort een gezellig en bruin volkscafé. Het volkscafé is sinds eind 2016 omgetoverd tot een dagbladhandel waar ook koffie en thee worden aangeboden. Naast het uit­gebreide assortiment zet ‘t Staelyzer in op lokale en streekgebonden producten. “We willen differentiëren en dat kan door lokale producten aan te bieden”, aldus zaakvoerder Brigitte Louwage.

Staelyzer

METAMORFOSE

Volkscafé

‘t Staelyzer was voor de ingrijpende verandering eind 2016 een bekend volkscafé in het hart van Brugge. Zaakvoerder Brigitte Louwage wou het roer helemaal omgooien en maakte van haar zaak een dagbladhandel annex koffiehuis. “In 2001 nam ik ‘t Staelyzer over als klassiek volkscafé. Het café draaide an sich heel erg goed, maar de invoering van het rookverbod heeft het café de das omgedaan. Dat had een veel grotere impact dan verwacht. De wetgeving verplichtte ons ertoe een rookruimte te voorzien. Dat was naast de grote investeringskost ook praktisch niet meteen haalbaar”, aldus Brigitte.

De omzet van café ‘t Staelyzer ging zienderogen achteruit. Brigitte werd daardoor ge­dwongen om bepaalde keuzes te maken. “In de periodes voor het rookverbod verkochten we tot 14 vaten per week. Na het rookverbod waren dat er nog maximum 4. Dan kan je van een behoorlijke impact spreken.”

Dagbladhandel en café

Vooraleer het café heringericht werd, combineerde Brigitte een dagbladhandel met het café. “Eerder hadden we al een dagbladhandel opgericht in een ruimte aanpalend aan het café. De combinatie café en dagbladhandel was onhaalbaar geworden. De uren van een café en een dagbladhandel zijn niet echt complementair. Het was vrij onhoudbaar om zo voort te doen”, vertelt Brigitte.

Contract met InBev

Het contract tussen ‘t Staelyzer en InBev liep ten einde, dus moest Brigitte een beslissing gaan nemen. “We waren al een tijdje zoekende naar een nieuw concept. Het moest iets zijn wat bol te werken is door één persoon. Mijn man staat namelijk op de markt met kruiden en honing, en heeft geen tijd om in te springen. Een dagbladhandel annex koffiehuis leek ons de ideale combinatie en perfect haalbaar om het door één persoon te laten bewerkstelligen.”

staelyzer

Dagbladhandel en koffiehuis

“We zochten dus naar een manier om de dagbladhandel uit te breiden en toch een stukje horeca te voorzien. De klanten die eerder naar het café kwamen, komen nog steeds. Vroeger was dat voor een frisse pint, nu is dat voor een lekkere koffie. We bieden geen alcohol meer aan omdat we een F2- licentie hebben. Dat is een bewuste keuze. Het assortiment is beperkt tot koffie en thee. De enige alcoholische dranken die ik aanbied, zijn er om mee te nemen. Die mogen niet ter plaatse geconsumeerd worden.”

Overgangsperiode

“Op 31 december 2016 werd het café officieel gesloten en zijn we begonnen met het herinrichten van het pand. De zaak onderging een volledige metamorfose. De werken duurden uiteindelijk 10 à 11 weken. Doordat mijn man fulltime aan het werk is en ik nog steeds de toenmalige versie van de dagbladhandel had, konden we relatief rustig blijven sleutelen aan het pand”, blikt Brigitte terug.

”Als de consument op zoek is naar een industrieel gebrande koffie of een industrieel gemaakte confituur, dan kunnen ze langsgaan in een grootwarenhuis. We willen ons differentieren en dat kan door lokale producten aan te bieden”

PIEKPERIODES

Er heerst een gezellige drukte in ‘t Staelyzer. Enkele klanten zitten te keuvelen bij een potje koffie, terwijl anderen snel even binnenspringen voor hun lottoformulier of een pakje tabak. “Vrijdag en zaterdag zijn steeds erg drukke dagen. De overige dagen zijn gezellig druk. Op zondag doe ik enkel in de voormiddag open. Vaak maak ik van dat moment gebruik om de aanvullingen te doen, want dan is het iets rustiger. Donderdag is de vaste sluitingsdag. Dat is nodig om wat ademruimte te hebben”, lacht Brigitte. “In verhouding heb ik ongeveer 90% vast cliënteel en 10% pas­santen. In de zomerperiode komen veel dag­toeristen over de vloer voor een pakje sigaretten of een meeneemkoffie. Dat is natuurlijk het voordeel wanneer je je in een stad bevindt. Maar het is wel erg fijn dat je op een vast klantenbestand kan terugvallen. Dat zorgt voor enige zekerheid.”

Staelyzerstaelyzer

OMZET

“Qua omzet blijft het gedeelte van de dagbladhandel groter dan dat van het koffiehuis. De winstmarges zijn echter wel volledig anders verdeeld. De winstmarges op alles van de klassieke dagbladhandel liggen een pak lager dan de winstmarges op koffie. De winkel enkel openhouden op basis van het gedeelte dagbladhandel zou in mijn geval zeker niet leefbaar zijn. Dan had ik waarschijnlijk de zaak al moeten sluiten. Op het vlak van assortiment zijn we een heel volwaardige dagbladhandel. Alleen heb ik ervoor gekozen om een uitgebreid assortiment aan te bieden. Als handelaar blijft het de bedoeling dat je je boterham verdient. Dus moet men soms naar oplossingen zoeken.”

Krantenverkoop

Ook Brigitte merkt dat de krantenverkoop achteruitgaat. Ze ziet daar niet meteen verandering in komen. “De evolutie van de krantenverkoop ziet er niet echt rooskleurig uit. Ook bepaalde magazines hebben het heel erg moeilijk. Ik vrees dat enkel de weekendkranten en eventueel de maandagse sportkrant het goed gaan blijven doen”, denkt Brigitte. Er zijn ook bladen die het volgens Brigitte wel erg goed blijven doen. “De heel specifieke bladeren zoals een woonblad zie ik niet dalen in verkoop. De look-and-feel van dat type bladeren is helemaal anders dan wanneer je online door diezelfde foto’s scrolt. Kruiswoordraadsels blijven ook zeker overeind. Ik heb niet de indruk dat mensen graag online hun kruiswoordraadsel invullen. Ook autobladen doen het zeker niet slecht.”

Afhaalpunt

Zoals wel meer dagbladhandels is ‘t Staelyzer een afhaalpunt voor pakjes geworden, en hoopt het zo meer traffic in de winkel te genereren. “We zijn een afhaalpunt voor DHL. Ik heb ervoor gekozen om met één dienst voort te werken. De pakjes worden gestockeerd in de ruimte die vroeger dagbladhandel was.”

Staelyzer

LOKALE HANDEL STIMULEREN

Van koffie tot honing

Voor ‘t Staelyzer is lokale handel erg belangrijk. Zo ontstaat er een leuke wisselwerking tussen de verschillende handelaren in de buurt. “Voor de koffies doen we een beroep op een koffiebranderij uit Knokke en Brugge. Ook de confituren die worden aangeboden in de winkel, worden ambachtelijk en lokaal gemaakt. Mijn man is imker en biedt honing aan op markten en in de winkel. Daarnaast stelt hij ook verschillende kruidenpakketten samen. Zo is er een leuke samenwerking tussen de handel van mijn man en mijn zaak. Niet iedere honing de ik verkoop, is afkomstig van de bijen van mijn man, maar doordat hij een bepaalde expertise heeft, kan hij wel kwaliteiten van elkaar onderscheiden. Mensen uit Brugge en omstreken vinden het fijn dat ze hier een ruim assortiment kunnen vinden.”

Meerwaardezoeker

“Ik ben wel van het principe dat we, doordat we lokale en ambachtelijke producten aanbieden, een ander soort consument aantrekken. Misschien wel een meerwaardezoeker. Als de consument op zoek is naar een industrieel gebrande koffie of een industrieel gemaakte confituur, dan kunnen ze evengoed langsgaan in een grootwarenhuis. We willen ons differentiëren en dat kan door lokale producten aan te bieden. De koffie die hier wordt gedronken, wordt ook aangeboden in de winkel. Ofwel de koffiebonen op zich, ofwel de gemalen variant”, zegt Brigitte.

Aangename buurt

In de buurt rond ‘t Staelyzer bevinden zich vele zelfstandige handelaren. Een ideale plaats om synergieën te creëren, vindt Brigitte: “De verschillende handelaars in de buurt proberen elkaar te versterken. De gebakjes die ik bij de koffie aanbied, komen van bij de bakker om de hoek. Op die manier steunen we elkaar en zorgt dat voor de nodige mond-tot-mondreclame. Je merkt ook aan de klanten dat ze graag in deze buurt vertoeven. Men gaat boodschappen doen bij de slager en de bakker, en komt finaal een koffie nuttigen in
‘t Staelyzer.”

staelyzer

OPLEIDINGEN EN WORKSHOPS

Barista

Een perfect gemaakte koffie komt er niet zomaar. Ook Brigitte heeft zich verder moeten specialiseren. “Ik heb een avondcursus van een tiental lessen gevolgd vooraleer ik mij op het maken van koffies heb gestort. Als je de investeringen doet, dan is het des te aan­genamer dat je de machines en het aan­gekochte materiaal ten volle kan benutten en gebruiken.”

Koffie op maat van de klant

“Ik moet met mijn cliënteel zeker niet naar de high-end koffies gaan. Gewoon een oerdegelijke koffie voor ons iets ouder publiek is meer dan voldoende. Dat is in zekere zin spijtig, maar dan serveer ik liever een koffie die algemeen gesmaakt wordt.”

Koffiecocktails

“Ik experimenteer in de zomer wel met enkele nieuwigheden. Zo staat er altijd een alcoholvrije koffiecocktail op de drankenkaart. Dat was vorige zomer een koffietonic. Nu ben ik iets aan het uitwerken met zwarte kersen. Zo blijft er wat vernieuwing in het assortiment”, vindt Brigitte.

Iceteas

Naast de vergaarde kennis over koffie tijdens een avondcursus volgde Brigitte ook enkele workshops om zelf iceteas te maken. “Ik ben in de leer gegaan bij een theesommelier, maar ook dat is voor het publiek van ‘t Stael­yzer een tikkeltje te speciaal, dus houden we het op een basisassortiment. De iceteas maak ik op basis van bestaande of eigen recepten. Ik heb een icetea met rood fruit, een klassieke icetea en een icetea op basis van citrus in de aanbieding. In de zomer wil ik graag experimenteren met een sprankelende icetea. Zo kan ik voor elk wat wils aanbieden.”

Qua assortiment zijn we een heel volwaardige dagbladhandel, aangevuld met extra producten

WAT BRENGT DE TOEKOMST?

“We spelen met het idee om enkele kleine gerechtjes te serveren. Ik heb mijn hele leven in de horeca vertoefd, dus het kriebelt om dat weer op te pikken. Momenteel is dat niet aan de orde, maar we zien wel hoe de zaak verder evolueert.

In ieder geval opent binnenkort de kruidenzaak Kruidenweide van mijn man in het aanpalende gedeelte. Daar zullen diverse gedroogde kruiden, bijenproducten, paardenmelkartikelen, oliën, plantentincturen en ver­zorgingscrèmes verkrijgbaar zijn”, sluit Brigitte af.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jonas Verhoest
company corner

AND-EXTREEM

HAGELBERG 33 , GEEL 2440
Winkelinrichting
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.