WinkelinrichtingPremium

Vergrijsde kleuren en kwaliteitsvolle materialen als hout en steen zijn de trend

Schoenenwinkels springen zuinig om met kleur. De uitbaatster van het Parijse Jimmy Choo formuleerde het zo: “Het interieur moet stijlvol en chique aanvoelen, maar ons product, de schoen, staat altijd centraal. The product is the hero. Om het goed tot zijn recht te laten komen, moet de achtergrond niet te dominant worden. We gebruiken daarom tijdloze kleuren en kwaliteitsvolle materialen.“ Toch is niet alles wit in schoenenland. De kleuren aan de wanden zijn wel degelijk trendgevoelig. De meeste schoenenzaken vernieuwen ook regelmatig het interieur. Om de vier à zes jaar lijkt de norm te zijn.

DONKERE EN LICHTE NEUTRALEN WINNEN TERREIN

 

Schoenen Torfs is een van de weinigen die kleur durven te gebruiken. Er wordt altijd gewerkt met een eiland waar banken en spiegels staan. Hier kan de klant in alle rust en comfort de schoenen passen en worden de eyecatchers gepresenteerd. In Sint-Denijs-Westrem is dat een kleurrijke plek met geel, oranje en antracietbruin. Warme en toch vrij dominante kleuren voor een schoenenzaak. Nikita Roobroeck, gerante bij Torfs in Sint-Denijs-Westrem: “Persoonlijk vind ik het zeer aangenaam om in deze kleurtjes te werken, maar de nieuwe winkels van Torfs zijn toch soberder. Daar wordt er met luxueus aanvoelende materialen gewerkt, zoals hout en steen.“ In de afdelingen in Deinze en Eeklo zetten donkere tinten, in combinatie met zacht oudroze, de toon. Alana, assistent-shopmanager bij Torfs: “De klanten hadden een wowgevoel als ze na de verbouwingen binnenkwamen. We gebruiken donkere kleuren, steen en hout, maar door de verlichting voelt het toch fris aan. Bij Torfs wordt een interieur na vier tot acht jaar aangepast. Vreemd genoeg zijn het vaak de beste zaken die het langst moeten wachten tot ze heringericht worden.“

WELKE KLEUREN KIEST U HET BEST?

Schoenen zijn een luxeproduct en luxe wordt zelden geassocieerd met wilde paletten en harde zuiderse tinten. Wie een luxueuze sfeer zoekt, blijft dus het best discreet. Daartoe kun je bijvoorbeeld ton-sur-tonkleuren gebruiken of combineren uit dezelfde kleurfamilie. De trend gaat vandaag in de richting van zacht vergrijsd pastel of donkere neutralen. Om de pittigheid erin te houden, kun je kiezen voor contrasterende accenten in wanden of meubelen. Mandarijnoranje, maisgeel, pittig olijfgroen en tropisch blauw zijn trendy bij de felle kleuren. Azuurblauw, vergrijsd lila of pistache lenen zich uitstekend voor de zachte tinten. En niet te vergeten: oudroze. De kleuren bepalen in grote mate de stijl van uw zaak. Wit met blauw doet koel en futuristisch aan, terwijl wit met rood of geel net iets warmer en traditioneler aanvoelt.

De kleuren bepalen in grote mate de stijl van uw zaak. Wit met blauw doet koel en futuristisch aan, terwijl wit met rood of geel net iets warmer en traditioneler aanvoelt

HOEVEEL KLEUREN KIEST U HET BEST?

 

Er zijn geen regels over hoeveel of hoe weinig kleur je mag gebruiken. Maar het hoeft allicht niet gezegd te worden dat de moeilijkheid van combineren toeneemt, naarmate je met meer kleuren werkt. Kies daarom steeds een hoofdkleur en niet meer dan twee of drie kleuren als accent. Probeer met de hoofdkleur een drieklank te creëren (drie kleuren die op de kleurencirkel een soort driehoek vormen) of een zesklank als je er nog meer wilt. Een voorbeeld van een drieklank is groen, rood en blauw. De kleuren liggen op 120 graden van elkaar. Bij een zesklank liggen ze op 60 graden van elkaar. De kleurnuance is van groot belang. Zo zie je dat er vandaag veel lichte kleuren in trek zijn. Ze worden bijna altijd vergrijsd, wat ze trendy maakt. Zuivere kleuren zullen in een schoenenzaak tenzij het slechts kleine accenten zijn
vaak te hard overkomen en de aandacht van het product afhouden. Doseren is dus de boodschap. En vergeet ook de verlichting niet: met veel licht en de keuze van mooie materialen en luxueuze meubelen maakt u ongetwijfeld het verschil.

KLEUR STIMULEERT DE VERKOOP

 

Simone Pullens, interieurarchitecte bij Créneau International, ontwierp het excentrieke interieur van Galante in Brugge. Hier is het vooral de combinatie met enkele uitgepuurde moderne accenten, de rozen, die voor het flamboyante contrast zorgen. Ze worden gebruikt op de wanden van een smalle passage die twee ruimtes met elkaar verbindt. Het warme rood maakt de doorgang smaller en duwt de klant er als het ware door. Maar de passage is prikkelend en verwijst naar de sprookjes van Assepoester en Doornroosje. De eigenaar gaf veel vrijheid aan de ontwerpers, die er sterk in geloven dat kleur de verkoop stimuleert. Simone: “Met kleur kun je alle richtingen uit. Kleur kan prikkelen, een verhaal vertellen of structuur geven aan een collectie. We zouden vaker met kleur moeten werken. Maar we moeten ook weten wanneer je beter niet met kleur werkt. In de futuristische setting van Fashion Factory heb ik vooral wit gebruikt. De collectie heeft het laatste woord. Alles hangt dus af van het product, de indeling van de zaak en natuurlijk de huisstijlkleuren of de wens van de eigenaar. Maar regels zijn er niet.“

KLEUREN OP UW DOELGROEP AFSTEMMEN

 

Met Color Passport, een innovatieve kleurencombinatiemethode van Belgische origine, is het mogelijk om de kleur op de doelgroep af te stemmen. Luc Van Renterghem, de uitvinder van Color Passport, wijdde zijn hele loopbaan aan kleur, maar het was Bart Tigchelt die voor de doorbraak zorgde. Hij vertaalde de kennis naar bruikbare tools voor de internationale markt. Elk van de 7.200 kleuren heeft namelijk een uniek paspoort. U vindt er de plaats van de kleur op de kleurcirkel (de familie en de vergrijzing), een code voor het type kleur (neutraal, discreet, energiek, basis, traditioneel), de stijl waartoe de kleur behoort, en een symbool voor de cultuur waarin de kleur thuishoort (bv. Noord-Europa of Oost-Azië …). Het systeem helpt kleuren te combineren in functie van de gewenste stijl: casual, neutraal, zakelijk, stedelijk ... Daarnaast biedt het systeem een bijzonder handige tool om kleuren die bij elkaar horen, te selecteren. En dat is geen overbodige luxe, zo blijkt, want nagenoeg alle bedrijven die Color Passport ontdekken, willen er meteen mee aan de slag. Sarah De Wée, fashiondesigner, verzorgt er de opleidingen. De Wée: “Neem bijvoorbeeld het modemerk Natan. Zij gebruiken er altijd kleuren die voor een zuivere, eerder stedelijke stijl staan. In Color Passport behoren die kleuren tot de stijlen 'Primary Pure' en 'Primary City'. Hierdoor creëert het merk een duidelijke beeldtaal die de klanten onbewust toeschrijven aan de 'Natan stijl'. Met Color Passport kun je na een korte opleiding al meteen aan de slag.“

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.