TEGENAANVAL OP GROTE SPELERS EN INTERNET
20.000 paar tegen halve prijs bij Limburgse schoenwinkeliers
Uit tal van enquêtes en onze maandelijkse zakenbarometer blijkt dat jaar na jaar de omzet in onze sector slinkt. Creativiteit en innovatief anticiperen vormen een must. Volgens een dertigtal Limburgse schoenwinkeliers leggen de grootdistributie en de internetverkoop een zware druk op de marges en de omzet van de traditionele handelaars. Zo ontstond het initiatief om met vereende krachten de consument te sensibiliseren. Op breed provinciaal niveau, en met de slogan 'Koop Limburgs', werd besloten om tijdens het weekend van 20 tot 22 april samen 20.000 paar schoenen met een korting van minstens 50% aan te bieden.
AANDACHT IN DE MEDIA
Het initiatief is bij de consument niet in dovemansoren gevallen. Dat is logisch, aangezien de campagne via heel wat kanalen verspreid werd en heel wat media-aandacht kreeg. Via de klassieke media, kranten, magazines en tv, maar ook via de sociale media en affiches in de winkel werden de consumenten gesensibiliseerd.
Ook online, op modeblogs, 'made in Limburg', webshops, online banners, newsletters en reviewsites werd de actie ruim uitgesmeerd.
ONGELIJKE STRIJD
De motivering voor deze actie luidt: “Het voornaamste doel bestaat erin de lokale schoenwinkelier te steunen in zijn steeds meer ongelijke strijd met de grote filiaalzaken die te pas en te onpas schermen met kortingen, speciale acties, stockverkopen en gelijkaardige stunts. Dit heeft als gevolg dat de geloofwaardigheid van de schoenhandel bij de consument onder druk staat en de prijs als enig aankoopargument wordt gebruikt."
POSITIEVE EVALUATIE
Na de actie werd door Het Belang van Limburg een evaluatieavond georganiseerd, waar de grote meerderheid van de deelnemende winkeliers aanwezig was. Vrijwel iedereen was enthousiast over het geboekte resultaat. “Deze actie heeft positief bijgedragen tot de bewustmaking van de consument", aldus een deelnemer. “Wij zijn ervan overtuigd dat er in de toekomst nog meer gelijkaardige of andere initiatieven zullen volgen." Ook de media-aandacht van Het Belang van Limburg werd zeer op prijs gesteld.
Voor herhaling vatbaar
Tim Primavesi, account manager van Mediahuis, voegt eraan toe: “Het initiatief zal zeker en vast herhaald worden. Het samenbrengen van de Limburgse handelaars om op te boksen tegen 'het filiaalverhaal' is een stap in de goede richting. Mediahuis zal zich hierachter plaatsen vanwege ons bereik en de samenwerking met de deelnemers over de jaren heen. Het is wel de bedoeling dat de handelaars zelf de initiatieven nemen." Concrete afspraken voor een initiatief in de toekomst zijn er nog niet, maar het is in ieder geval de bedoeling dat een succesverhaal als dit niet zonder gevolg blijft.
Het lijkt wel of de enige marketingtool die nog bestaat, die van de korting is, waarmee het verdienmodel van de kmo's compleet onderuit wordt gehaald
Aansluitend op deze evaluatievergadering gaf Eric van Rosmalen, zaakvoerder van Interfashion Enrico R, als gastspreker nog enige toelichting bij de uitdagingen waar de schoendetailhandel in de toekomst mee te kampen heeft. Hij begon met het tweedimensionale karakter van het internet.
KORTING ALS ENIG MARKETINGWAPEN
Het niet zichtbaar zijn, of kunnen worden op internet, zal vele kleine zelfstandigen (nog) de kop kosten. Daarnaast lijkt het wel of de enige 'marketingtool' die nog bestaat, die van de korting, de bonus of de aanbieding is, waarmee het verdienmodel van de kmo's compleet onderuit wordt gehaald. Klanten lopen na advies en informatie voor enkele euro's minder de winkel uit om vervolgens via het internet het betreffende product te kunnen bestellen.
Paskamer van het internet
De kleine zelfstandige is daarmee de paskamer van het internet aan het worden, de zogenoemde 'showrooming'-functie. De kmo's worden 'de banenmotor van de economie' genoemd.
Als dat dan ook te pas en te onpas door allerlei politieke groeperingen wordt gesteld, dan zouden de kmo's ook eens wat vaker ontzien mogen worden en niet steeds een nieuwe regelgeving opgelegd moeten krijgen met het doel alleen maar de tekorten in de schatkist aan te vullen. De kmo's dragen namelijk al het meeste af aan btw en allerlei andere vormen van belasting.
MACHT VAN DE GROTE DIGITALE PLATFORMS
Het echte grote gevaar waar Eric van Rosmalen de aandacht op vestigde, is de machtspositie die de grote internationaal opererende platforms aan het verkrijgen zijn. Het gegeven dat er van de 100 grootste digitale platforms maar 7 uit Europa komen, spreekt boekdelen.
Die andere 93 zijn diegenen die in de toekomst op pagina 1 zullen staan en 99% van alle producten zullen aanbieden. Ook de huidige nationale onlineshops en -ketens zullen daar in de zeer nabije toekomst de nadelige gevolgen van ondervinden, als er niets wordt ondernomen.
DAtaMIsbruiken
We zullen vele miljarden aan inkomsten mislopen (btw en belastingen), omdat vrijwel alle grote digitale platforms uit andere landen dan Europa komen. Misbruik maken van data, maar ook gebruikmaken van data, uitsluitend om marktaandeel te verwerven, is eerder regel dan uitzondering. Deze manier van consumentenbenadering is funest voor het behoud van bestaande evenwichtige economische processen. Met die data wordt er direct en indirect 'macht' verkregen.
Dat is een zeer verontrustende ontwikkeling, omdat die in enkele jaren zal leiden tot monopolievorming. Dit is een nog veel ernstiger bedreiging, omdat die zal leiden tot sociale onrust, sterk oplopende inflatie en werkloosheid. Met dat gegeven bestookt van Rosmalen momenteel de politiek en hoopt hij ook in Brussel gehoor te vinden.
Only online webshops dienen, net zoals de fysieke winkels (met online webshops), een gelijkwaardige regelgeving te verkrijgen en aan dezelfde eisen te voldoen
OPLOSSINGEN EN KANSEN
Hij constateerde echter niet alleen, maar zocht ook diverse oplossingen. De kmo's moeten opgesplitst worden in werkgevers met 1-10 en 11-50 werknemers. De eerste categorie wordt onvoldoende vertegenwoordigd in Brussel en de Europarlementariërs moeten daar veel meer aandacht aan schenken. Er moeten een wetgeving en een regelgeving komen, waarbij producten alleen maar aangeboden mogen worden als die ook direct aangekocht zijn door en daarmee eigendom zijn van de aanbieder. Dat moet aantoonbaar zijn. Dat is bovendien logisch. Only online webshops dienen, net zoals de fysieke winkels en fysieke winkels met online webshops, een gelijkwaardige regelgeving te verkrijgen en aan dezelfde eisen te voldoen.
Ander denkpatroon
Tot slot zijn er volgens van Rosmalen volop kansen: er is wel degelijk een goede toekomst weggelegd voor de kmo's met enkel fysieke winkels, om naast allerlei ketens (al dan niet met webshop) te blijven bestaan. Dat behoeft echter een ander denkpatroon van de detaillist, namelijk het échte samenwerken, daar waar het gaat om de productaankopen. Het afdwingen tot toezeggingen en het maken van bepaalde afspraken met de handelsagent of een merk, maar ook een onderscheid (durven te) maken in je aanbod, waarmee wordt geïnvesteerd in 'eigen kunnen', en het botweg nee durven te zeggen tegen merken die je via de achterdeur met eigen webshops beconcurreren. Innovatie begint altijd bij de kmo's en door op deze manier te handelen en samen te werken, ontstaan er volop nieuwe kansen.
De deelnemende Limburgse winkeliers:
Beringen: Stiff Style Outlet - De Gele Veter
Bilzen: Fraikin - Chloë - Kristel
Bree: Brusten
Diepenbeek: Auwerx
Genk: Outlet Reyskens
Hasselt: La Bottega - Marcus - Quetin
Herk-de-Stad: Il Fashino Piu
Heusden-Zolder: Lorenz
Houthalen-Helchteren: 's Hertogen - Sava Concept Store
Kermt: Bybo Lino
Lanaken: Lea
Lommel: Welly:
Maaseik: Van Dinter
Meeuwen-Gruitrode: Jervin
Peer: Belle Scarpe
Riemst: Bruggen Schulen: Mini Marine Sint-Truiden: Jodi - Selvi
Stevoort: Windmolders