Belgen willen terug eenvoudige toestellen

Terwijl fabrikanten elkaar blijven overtroeven met nóg een scherm, nóg een app, nóg een knop, haakt de consument massaal af. Electro Depot, specialist in huishoudtoestellen, registreert een straffe stijging in de verkoop van 'eenvoudige' elektro.
Volgens de elektroketen markeert de terugkeer naar toestellen zonder wifi, apps of menu's die niemand begrijpt een definitieve breuk. "Fabrikanten rennen door in hun race naar 'meer', maar de Belgische consument stapt uit en kiest voor het radicale tegenovergestelde. Ze willen apparaten die gewoon doen wat ze moeten doen, zonder poespas."
De cijfers van Electro Depot tonen dat het gebruiksgedrag daar perfect mee in de pas loopt:
- Bijna 50% voelt zich geïntimideerd door te ingewikkelde bedieningspanelen van huishoudtoestellen.
- 70% van de mensen gebruikt bijna altijd dezelfde wascyclus op de wasmachine. Twee hoofdprogramma’s (“normaal” en “zwaar”) zijn goed voor 80% van alle wasbeurten in de wasmachine. 88% gebruikt de 20°C-stand van de wasmachine helemaal niet.
- Ongeveer 33% kiest altijd dezelfde droogstand op de droogkast. Meer dan 50% droogt met de automatische sensorfunctie van de droogkast; bijna 25% altijd met een vaste tijdsinstelling.
- 45% van de huishoudens draait áltijd hetzelfde programma op de vaatwasser. Eco-programma’s op de vaatwasser halen in de praktijk maar 18% van alle vaatwasbeurten, zelfs als ze standaard als default ingesteld staan.
Niet alles 'smart' en 'connected
"Terwijl andere winkelketens je probeerden wijs te maken dat je friteuse internet nodig heeft, houden wij vast aan onze belofte: eenvoud, betrouwbaarheid, de beste prijs," zegt Kurt Steelandt, Chief Marketing Officer bij Electro Depot. "Nu blijkt dat de consument dit ook wil. Rapporten van McKinsey tonen een groeiende digitale vermoeidheid bij jongere generaties. Ze willen geen apparaten met verwarrende menu's, maar toestellen die werken – punt."
Electro Depot, dat al 21 jaar actief is in Frankrijk en 10 jaar in België, ziet zijn strategie nu bevestigd. "Wij kiezen bewust voor toestellen zonder nutteloze toeters en bellen. Extra features zijn de eerste dingen die kapot gaan," aldus Van Dam.
"Consumenten zijn de digitale overload beu en willen dat apparaten langer meegaan"
Apparaten moeten langer meegaan
De cijfers zijn veelzeggend. Meer dan 40% van de Belgen weigert de komende 12 maanden een nieuw elektrotoestel aan te schaffen, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte Belgium. De reden? Ze willen hun huidige apparaten langer gebruiken. Bijna 40% koopt inmiddels vaker tweedehands dan vijf jaar geleden (Kantar), en analisten voorspellen dat tegen 2030 wereldwijd één op de zes smartphones refurbished zal zijn. Zelfs de 'dumbphone' -de gsm zonder internet of apps- maakt een comeback in België. De boodschap is glashelder: consumenten zijn de digitale overload beu en willen dat apparaten langer meegaan.
Duurzaamheid door eenvoud, niet door apps
De paradox van 'slimme' technologie wordt steeds pijnlijker zichtbaar. Toestellen die verbonden zijn met apps worden na enkele jaren onbruikbaar door verouderde software of stopgezette updates. "De consument wil duurzaamheid door eenvoud," benadrukt Kurt Steelandt. "Niet door een fancy app, maar door een toestel dat blijft werken en niet bij elke software-update half onbruikbaar wordt." Test Aankoop berekende dat de gemiddelde levensduur van een smartphone momenteel 4 jaar en 8 maanden bedraagt, en consumenten willen dat die alleen maar langer wordt.
De filosofie: minder is meer
"Een wasmachine moet goed wassen en zwieren. Een TV heeft een helder beeld en goed geluid nodig. Een friteuse moet frituren. Klaar," vat Kurt Steelandt de filosofie samen. "Wij zijn nooit ingestapt in de race naar meer knoppen, meer apps, meer gedoe. Toestellen met 40 programma's die je toch nooit gebruikt? Niet bij ons. Die no-nonsense aanpak blijkt precies te zijn wat de markt zoekt. In een tijd waarin consumenten overspoeld worden met keuzes en technologische complexiteit, wint eenvoud."
