HEEL WAT INNOVATIE OP DIY, PRO & GARDEN
Nog steeds veel vernieuwing in doe-het-zelfsector
Er was weer heel wat te zien op DIY, Pro & Garden. Voor het eerst werd ook actief ingezet op het bereiken van exposanten en bezoekers uit het prosegment, wat de beurs zeker een nieuwe dynamiek meegaf. De kruisbestuiving tussen de doe-het-zelf en het professionele segment liet zich mooi zien in het productassortiment. Veel nieuwe gezichten, ook, naast de oude bekenden, en hier en daar zelfs nieuwe productgroepen. Een overzicht.
SMART HOME
Er wordt al jaren over gesproken in de doe-het-zelf: het smarthomegebeuren, dat de sector een serieuze duw in de rug zou geven. De verwachte duw werd veeleer een reeks prikjes: veel retailers zijn er nog steeds niet mee bezig, en ook de consument handelt trager dan verwacht. Toch blijven de fabrikanten er verwoed op inzetten, en stilaan lijken zowel de consument als de retailers toch in beweging te komen. Op de beurs zagen we vooral oplossingen rond beveiliging: alarmsystemen, camerabewaking, slimme sloten, rookmelders: als u ze nog niet in huis hebt, talm dan niet langer. De consument is klaar om deze zaken zelf te installeren, en vanaf januari 2020 zijn rookmelders in alle Vlaamse woningen verplicht. Daarop inspelen is dus een zekere gok. Opvallen deden verder een douche die het waterverbruik aangeeft door middel van ledverlichting, een slot met vingerafdrukbeveiliging en brandbeveiliging, en een beregeningssysteem voor potten, wat inspeelt op de trend naar kleiner wonen.
PROSEGMENT
Verder was voor de eerste maal het prosegment vertegenwoordigd, met nieuwe merken én bezoekers. Zaken als camera-inspectiesystemen voor doe-het-zelvers verkennen nieuwsgierig de grens tussen beide.
“We gaan dat prosegment nog verder uitdiepen”, vertelt beursorganisator Pieter Desmet. “We hebben veel positieve feedback gekregen van de professionele aankoopgroeperingen, die voor de eerste maal shopmanagermeetings hielden op de beurs. Ook het aantal professionele exposanten willen we nog verder uitbreiden. Misschien houden we de meetings volgend jaar buiten de beursuren, opdat ze nog meer tijd op de beurs zouden kunnen spenderen. Dat hangt samen met de vraag of we op de volgende editie nog op zondag zullen openen – dat was de minst bevolkte dag van de drie. Misschien evolueren we wel naar een avondopening. Ik kijk alvast terug op een geslaagde beurs.”
TREND NAAR SAMENWERKING
Wat ook opviel, was de trend naar samenwerking, waarbij verschillende leveranciers bijvoorbeeld samen displays op de markt brengen, om de klant een completer assortiment aan te bieden. Anderen werken dan weer samen om hun accuproducten verenigbaar te maken – de platformoorlog is ook in de doe-het-zelf aan de gang.
