MarktvisiesPremium

DEZE TRENDS HEBBEN EEN INVLOED OP UW OMZET

Snacking, on the go, traditie, natuurlijk en transparantie

Kies voor labelsNaar aanleiding van de vijftigste verjaardag van de Slagerijschool organiseerde Ter Groene Poorte een slagerfestival met een symposium. Erik Leenaers van Weber Shandwick kwam er spreken over nieuwe trends en tendensen in voeding. Hij had het onder meer over de invloed van media op de consumentenkijk op voeding en haalde de vijf grootste voedingstrends aan.

Aandachtspunten voor u:

- Transparante verpakkingen hebben de voorkeur

- Maak gebruik van labels

- Voorzie ook kleinere porties

- Maak uw verpakking geschikt om mee te nemen

- Verras uw klanten met receptentips bij een mooi stuk vlees

- Kies voor producten zonder additieven

Pasta heeft een belangrijke plaats in het aanbod meeneemmaaltijdenDE IMPACT VAN ONLINE

Social media hebben een hoog bereik. Kranten hebben zo'n 40.000 abonnees, gevestigde bloggers hebben een veelvoud aan volgers.

Ook op voeding heeft het onlinegebeuren een invloed. Dit leidt onder meer tot veranderende consumentengewoontes.

Onder de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) gebruikt 67% zijn smartphone als voornaamste middel om online te gaan. 37% van de millennials lijdt bovendien aan fomo (fear of missing out) en gaat bijgevolg continu social media checken.

Opvallend is dan ook weer dan 64% van de millennials merkentrouw is.

VOEDING IN MEDIA

De impact van de media op voeding is groot. Elke dag verschijnen er artikelen over ons eten.

Enkele voorbeelden:

  • Dagen zonder vlees: 848 artikelen;
  • Schandalen in slachthuizen: 1.185 over Tielt, 618 over het slachthuis in Izegem;
  • Nieuwe voedingsdriehoek: 300 artikelen.

Maar er is een verschil tussen hoe iets geschreven wordt en hoe we het moeten interpreteren.

Er zijn heel wat groepen die bewust zaken gaan publiceren om anderen te beïnvloeden. Voor de consument is het soms moeilijk om te weten wat waar is en waar er bewust druk wordt gezet. We onderscheiden drie types mensen:

Modale mens

Deze persoon zit met heel wat vragen over zijn voeding. 'Mag ik dit wel nog eten', 'We mogen niet meer genieten, al wat lekker is, wordt ons afgenomen' …

Duurzaamheidsactivist

Deze personen maken hun keuzes voor voeding op het vlak van duurzaamheid: mens, milieu, dierenwelzijn ...

Gezondsheids-'experten'

De gezondheidsexperten maken hun maaltijdkeuzes op basis van gezondheid. Ze zien zichzelf als expert, hoewel dat zeker niet altijd het geval is.

VIJF TRENDS IN VOEDING

Op het vlak van maaltijden zien we vijf trends die de komende tijd een grote rol gaan spelen bij de keuze van de consument.

Met een meeneemkoeltoog kunt u inspelen op de trends ‘snacking’ en ‘on the go’Snacking & on the go

We zien dat er stilaan een nieuw voedingspatroon ingeburgerd raakt. In plaats van drie maaltijdmomenten per dag gaat de consument naar vijf à zes maaltijden per dag. 1/3 eet al zes kleinere maaltijden.

De redenen voor het snacken zijn divers. Uiteraard om de honger te stillen, maar ook psychologisch: de zin om iets te knabbelen. Daarnaast wordt er ook gesnackt, gewoon omdat de gelegenheid zich voordoet.

Ook de gemakfactor speelt een rol op het vlak van snacking. 13,6% van het voedingsbudget gaat naar bereide maaltijden. Bereide maaltijden, pasta's en snoepgoed zijn de belangrijkste snacks.

Maar tegelijkertijd: als de consument zelf in de keuken staat, doet hij dit toegewijd. Hij neemt er de tijd voor en kiest voor mooie ingrediënten.

Natuurlijk

90% van de consumenten vindt gezondheid belangrijk. In de VS koopt 1 op de 2 ouders bio. Natuurlijk is meer dan bio. Het gaat om producten vrij van toevoegingen, zo puur mogelijk. Fabrikanten werken zelf ook meer en meer aan clean labels.

Bewust

De consument wordt duidelijk bewuster en hecht hierbij ook belang aan labels. 65% van de millennials leest actief het etiket op zijn voeding.

Oog voor traditie

De traditionele keuken is nog steeds geliefd. Het emotionele aspect speelt hierbij een grote rol. Denk aan 'grootmoeders keuken' bijvoorbeeld.

MINDER VLEES?

Het vleesverbruik zit nog steeds in dalende lijn. In maart publiceerde VLAM hierover nog nieuwe cijfers. Het thuisverbruik van vers vlees daalde in 2017 van 18,2 per capita naar 17,5 kg.

 

“Minder, maar beter vlees", horen we vaak. We onderscheiden verschillende types personen of redenen om al dan niet vlees te eten.

Vleeseters

Carnivoor: deze persoon eet vlees uit gewoonte.

Familie: deze vleeseter doet dat vooral omdat zijn/haar familie dit wil.

Nutritionisten: zij eten vlees vooral vanwege de voedingswaarde.

Hedonisten: zij eten vlees omdat ze het lekker vinden.

De carnivoren en hedonisten zijn de grootste groepen. Het emotionele aspect rond smaakvol eten drukt hier zijn stempel.

Niet-vleeseters

Flexitariërs: zij stoppen niet met vlees eten, maar verminderen hun consumptie.

Gezondheid: deze personen eten geen vlees, omdat ze het gezonder vinden.

Milieu: deze personen kiezen ervoor geen vlees te eten vanwege de impact van vleesproductie op de planeet. Dit is een groeiende groep!

Dierenwelzijn: deze personen laten vlees links liggen omdat ze dieren geen schade willen doen.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

GfK-cijfers

De GfK-cijfers voor de maand maart kleuren dieprood: -8,6%. Het jaar was nochtans goed begonnen, met een mooie groei voor januari en februari. Het negatieve cijfer knoopt helaas aan bij het ook al negatieve resultaat van 2017. Kristof Scheys (GfK) ziet verschillende oorzaken. Het onvermijdelijke weer zit er wellicht voor iets tussen, maar er verschuift ook meer en meer omzet naar onlinekanalen. Daarnaast zijn er een aantal producten die een zeker verzadigingspunt hebben bereikt, is de huizenmarkt in transitie en kan blurring een belangrijke rol spelen. “2018 wordt het jaar van verandering."

Wat zijn de effecten van de coronacrisis voor voedingszaken?

Elke ondernemer voelt ongetwijfeld een verschil in zijn omzet door de coronacrisis. Professional Media Group zocht het uit voor de voedingszaken. Zowel chocolatiers, slagers als bakkers werden gedurende een aantal weken ondervraagd over welk effect de coronacrisis op hun business heeft. Is de omzet net gestegen of zijn er grote verliezen geleden?

+3,3% omzetgroei voor de doe-het-zelf in 2019

+3,3% in omzet, het is een erg mooi resultaat voor de doe-het-zelfretail in 2019. Dat bevestigt Kristof Scheys van GfK, het marktonderzoeksbureau dat de cijfers al jaren analyseert.

Trends in de badkamer

Hangtoiletten kunnen op drie manieren worden ingebouwd, maar voor de installatie is het vooral belangrijk dat aan de voorwaarden inzake plaatsinname en draagkracht voldaan is én dat de voorzieningen voor alle extra technologische snufjes voorzien zijn.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.