DEZE TRENDS HEBBEN EEN INVLOED OP UW OMZET
Snacking, on the go, traditie, natuurlijk en transparantie
Naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van de Slagerijschool organiseerde Ter Groene Poorte een slagerfestival met een symposium. Erik Leenaers van Weber Shandwick kwam er spreken over nieuwe trends en tendensen in voeding. Hij had het onder meer over de invloed van media op de consumentenkijk op voeding en haalde de vijf grootste voedingstrends aan.
Aandachtspunten voor u:
- Transparante verpakkingen hebben de voorkeur
- Maak gebruik van labels
- Voorzie ook kleinere porties
- Maak uw verpakking geschikt om mee te nemen
- Verras uw klanten met receptentips bij een mooi stuk vlees
- Kies voor producten zonder additieven
DE IMPACT VAN ONLINE
Social media hebben een hoog bereik. Kranten hebben zo'n 40.000 abonnees, gevestigde bloggers hebben een veelvoud aan volgers.
Ook op voeding heeft het onlinegebeuren een invloed. Dit leidt onder meer tot veranderende consumentengewoontes.
Onder de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) gebruikt 67% zijn smartphone als voornaamste middel om online te gaan. 37% van de millennials lijdt bovendien aan fomo (fear of missing out) en gaat bijgevolg continu social media checken.
Opvallend is dan ook weer dan 64% van de millennials merkentrouw is.
VOEDING IN MEDIA
De impact van de media op voeding is groot. Elke dag verschijnen er artikelen over ons eten.
Enkele voorbeelden:
- Dagen zonder vlees: 848 artikelen;
- Schandalen in slachthuizen: 1.185 over Tielt, 618 over het slachthuis in Izegem;
- Nieuwe voedingsdriehoek: 300 artikelen.
Maar er is een verschil tussen hoe iets geschreven wordt en hoe we het moeten interpreteren.
Er zijn heel wat groepen die bewust zaken gaan publiceren om anderen te beïnvloeden. Voor de consument is het soms moeilijk om te weten wat waar is en waar er bewust druk wordt gezet. We onderscheiden drie types mensen:
Modale mens
Deze persoon zit met heel wat vragen over zijn voeding. 'Mag ik dit wel nog eten', 'We mogen niet meer genieten, al wat lekker is, wordt ons afgenomen' …
Duurzaamheidsactivist
Deze personen maken hun keuzes voor voeding op het vlak van duurzaamheid: mens, milieu, dierenwelzijn ...
Gezondsheids-'experten'
De gezondheidsexperten maken hun maaltijdkeuzes op basis van gezondheid. Ze zien zichzelf als expert, hoewel dat zeker niet altijd het geval is.
VIJF TRENDS IN VOEDING
Op het vlak van maaltijden zien we vijf trends die de komende tijd een grote rol gaan spelen bij de keuze van de consument.
Snacking & on the go
We zien dat er stilaan een nieuw voedingspatroon ingeburgerd raakt. In plaats van drie maaltijdmomenten per dag gaat de consument naar vijf à zes maaltijden per dag. 1/3 eet al zes kleinere maaltijden.
De redenen voor het snacken zijn divers. Uiteraard om de honger te stillen, maar ook psychologisch: de zin om iets te knabbelen. Daarnaast wordt er ook gesnackt, gewoon omdat de gelegenheid zich voordoet.
Ook de gemakfactor speelt een rol op het vlak van snacking. 13,6% van het voedingsbudget gaat naar bereide maaltijden. Bereide maaltijden, pasta's en snoepgoed zijn de belangrijkste snacks.
Maar tegelijkertijd: als de consument zelf in de keuken staat, doet hij dit toegewijd. Hij neemt er de tijd voor en kiest voor mooie ingrediënten.
Natuurlijk
90% van de consumenten vindt gezondheid belangrijk. In de VS koopt 1 op de 2 ouders bio. Natuurlijk is meer dan bio. Het gaat om producten vrij van toevoegingen, zo puur mogelijk. Fabrikanten werken zelf ook meer en meer aan clean labels.
Bewust
De consument wordt duidelijk bewuster en hecht hierbij ook belang aan labels. 65% van de millennials leest actief het etiket op zijn voeding.
Oog voor traditie
De traditionele keuken is nog steeds geliefd. Het emotionele aspect speelt hierbij een grote rol. Denk aan 'grootmoeders keuken' bijvoorbeeld.
MINDER VLEES?
Het vleesverbruik zit nog steeds in dalende lijn. In maart publiceerde VLAM hierover nog nieuwe cijfers. Het thuisverbruik van vers vlees daalde in 2017 van 18,2 per capita naar 17,5 kg.
“Minder, maar beter vlees", horen we vaak. We onderscheiden verschillende types personen of redenen om al dan niet vlees te eten.
Vleeseters
Carnivoor: deze persoon eet vlees uit gewoonte.
Familie: deze vleeseter doet dat vooral omdat zijn/haar familie dit wil.
Nutritionisten: zij eten vlees vooral vanwege de voedingswaarde.
Hedonisten: zij eten vlees omdat ze het lekker vinden.
De carnivoren en hedonisten zijn de grootste groepen. Het emotionele aspect rond smaakvol eten drukt hier zijn stempel.
Niet-vleeseters
Flexitariërs: zij stoppen niet met vlees eten, maar verminderen hun consumptie.
Gezondheid: deze personen eten geen vlees, omdat ze het gezonder vinden.
Milieu: deze personen kiezen ervoor geen vlees te eten vanwege de impact van vleesproductie op de planeet. Dit is een groeiende groep!
Dierenwelzijn: deze personen laten vlees links liggen omdat ze dieren geen schade willen doen.