Klein elektroPremium

Soepmakers: snel verse soep, maar ook andere gerechten

Gezondheid is goed verkoopargument

Kenwood

Snel en makkelijk verse soep maken, maar ook bijvoorbeeld compote, smoothies, mogelijk zelfs quinoasalades en babyvoeding? Da’s allemaal mogelijk met soepmakers, ook wel heating of verwarmende blender genaamd. U bereidt er de gerechten manueel mee, of via programma’s. Handig voor bijvoorbeeld gezinnen met kinderen, om hen voldoende groenten te laten eten, en voor gewoon iedereen die graag verse soep eet, maar niet veel tijd aan de bereiding wil/kan besteden. Om de soepmakers te verkopen, geeft u het best een demonstratie.

WAARVOOR GEBRUIKEN?

Met een soepmaker, ook wel bekend als heating of verwarmende blender, mixt uw klant de ingrediënten fijn in een beker, terwijl of waarna het apparaat die kookt/opwarmt. Manueel of volgens een programma. Eventueel kunt u de soepmaker ook als gewone blender gebruiken, via een koud programma.

Verse soep, maar ook andere gerechten

Uiteraard maakt een soepmaker verse soep, glad of met stukjes. Daarnaast bereidt u ermee sauzen, coulis, compote, jam, groenteshakes, koude dranken, desserts (bv. roomijs); rijst, linzen en quinoasalades; of zelfs babyvoeding. U kan met het toestel ook stomen.

Evoluties

Deze soepmakers zijn de afgelopen jaren verder geëvolueerd. Bijvoorbeeld opdat uw klant er makkelijker dikke crèmesoep mee kan bereiden, zonder dat die aanbrandt. Ook het verwarmingsprofiel is geoptimaliseerd, om ook pureesoep op basis van melk klaar te kunnen maken.

Bosch
Deze soepmaker warmt de bereiding op louter door de rotatiesnelheid

VOOR WIE?

Met hun verwarmende blenders mikken merken bijvoorbeeld op gezinnen met kinderen, die via soep vlotter de nodige groenten binnenkrijgen. Maar evengoed op iedereen die gezonder wil eten. Of gewoon wie graag dagelijks verse soep eet, snel en makkelijk klaargemaakt, met eerlijke ingrediënten.

Minder weggooien

Soepmakers zijn ook interessant om resten uit de koelkast weg te werken. Met overgebleven groenten maakt uw klant vlot een soep. Zo hoeft hij die niet weg te gooien en staat er een kop soep op tafel, tijdens de lunch, of ’s avonds. En is de soep niet op, dan valt ze eventueel via een vacuümsysteem langer te bewaren.

Kenwood
Dit model houdt de soep automatisch 40 minuten warm, na de bereiding

KENMERKEN

Welke eigenschappen moet uw klant zeker in overweging nemen, wanneer hij een verwarmende blender wil kopen?

Inhoud

De verwarmende blenders bieden een inhoud van 1,2-1,4-1,5 tot 2 liter. Over het algemeen mikken de merken daarmee op genoeg soep voor minstens vier personen.

Werking

Om vlot taaie/harde ingrediënten te mixen, zoals vezelige groenten of bevroren fruit, of hele stukken in één keer, is het onder meer belangrijk dat het toestel voldoende krachtig is (dat de motor een hoog vermogen heeft, bijvoorbeeld 1.000-1.100 W, voor voldoende rotaties per minuut).

Op de markt vindt u ook een blender waarmee uw klant soep kan bereiden, zonder dat het apparaat een verwarmingselement bevat. Het toestel warmt op doordat het snelheden tot meer dan 30.000 rotaties per minuut behaalt. Maakt uw klant er soep mee, dan mixt het toestel de rauwe ingrediënten ongeveer vijf minuten lang, waardoor de soep ondertussen warm wordt. Door die bereidingswijze behouden de groenten volgens de producent meer hun vitaminen.

Manueel of via programma’s

Meerdere soepmakers kan uw klant zowel manueel gebruiken als automatisch een gerecht laten maken. In het eerste geval stelt hij zelf de temperatuur, tijd en snelheid in. In het tweede geval volgt hij een van de programma’s. Soepmakers kunnen zo uiteraard stap voor stap soepen bereiden, maar ook sauzen, coulis, compote …

Bij deze programma’s moet uw klant enkel de nodige ingrediënten in de beker doen. Daarna doorloopt de blender de bereiding. Eventueel valt het programma nog te pauzeren, om ingrediënten toe te voegen tijdens het koken, voor een optimale bereiding.

Wanneer het recept klaar is, geeft het toestel mogelijk een geluidssignaal. Mogelijk vindt uw klant een boekje met recepten bij de soepmaker. Of er hoort een app bij, met inspiratie en instructies voor gerechten. Verschillende modellen mixen met meerdere messen of mesbladen, die mogelijk ook gekarteld of Z-vormig zijn. Dat alles voor een optimaal mix­resultaat, aldus de fabrikanten.

Bedieningsgemak

Verschillende merken zetten in op gebruiksvriendelijke bediening, bijvoorbeeld met een schenktuit om te gieten zonder knoeien, een gebruikers­interface met voorinstellingen (eventueel in twee kliks gekozen), een touchscreen met intuïtieve interface en een handmatige mengfunctie voor een optimaal resultaat.

Moulinex
Gebruiksgemak blijft een belangrijk verkoopsargument

Tijdsduur

Het spreekt voor zich dat het ene programma meer bereidingstijd vergt dan het andere. Maar volgens de producenten wint uw klant er wel steevast tijd mee. Gladde soep (1,4 liter) bereiden neemt bij een merk bijvoorbeeld 30 minuten in beslag, soep met stukjes (zelfde hoeveelheid) 40 minuten en stoomkoken 30 minuten. Een ander model belooft 1,2 liter soep op 18 minuten tijd of minder. Andere culinaire bereidingen nemen bijvoorbeeld 4 tot 25 minuten in beslag.

Warmhoudfunctie

Na de bereiding houdt het apparaat het gerecht mogelijk nog een tijdje warm, bijvoorbeeld tot 40 minuten. Eventueel schakelt het toestel automatisch naar die functie over.

Makkelijk in onderhoud

Dankzij een automatisch reinigingsprogramma reinigt het toestel bijvoorbeeld zelf de kom. In sommige gevallen moet uw klant daarvoor alleen water toevoegen, in andere gevallen ook enkele druppeltjes wasmiddel (niet te veel, zodat het water en schuim niet overlopen), waarna het apparaat zichzelf schoonmaakt.

Verder zijn mogelijk zowel de beker als de messen uit roestvrijstaal vervaardigd en verwijderbaar, en mogen ze dus in de vaatwasser.

Philips
Dankzij het geoptimaliseerde verwarmingselement bereidt u met deze soepmaker ook pureesoep op basis van melk

HOE HET BEST VERKOPEN?

Om te beginnen, is het cruciaal dat u de essentie van een soepmaker goed overbrengt: uw klant kan er snel en makkelijk verse soep en andere gerechten mee maken, met alleen de ingrediënten die hij erin doet. Vertel tegelijk over de kenmerken toe die we hierboven hebben toegelicht.

Maar ook tonen is beter dan louter vertellen. Als het dus haalbaar is, geeft u het best ook een demonstratie. Uw klant kan dan meteen de mogelijkheden zien én proeven. Leg daarbij ook de opties uit. Of geef korte recepten weer op stickers, in flyers enzovoort. Ook zo toont u welke gerechten met een toestel te maken vallen.

 

Met dank aan: Bosch, Kenwood (De’ Longhi), Moulinex, Philips

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom Dejonghe

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Focus op marktgevoel én digitalisering bij presentatiemeubels

Vele supermarkten zetten vandaag in op hun unieke troef: verse producten. Die versheid wordt ten volle benadrukt door de presentatiemeubels: ze bestaan uit duurzame materialen, zijn basic en trekken niet de aandacht, maar zetten het product voorop. Dat is zeker het geval bij groenten en fruit, maar ook bij de broodafdeling: glazen boxen benadrukken het verse, het krokante. Zelfs de rekken voor gewoonteproducten zijn 'back to basics', om vooral de artikels in de kijker te zetten. Tegelijk denken fabrikanten na over hoe ze beeldschermen onopvallend kunnen integreren in hun meubels, waarmee u straks aan narrowcasting kunt doen.

Cookprocessors: gezond en makkelijk

Cookprocessors zijn bijzonder innoverend: een geslaagd huwelijk tussen een foodprocessor en een kooktoestel waarmee u zo goed als elk gerecht bereidt. Beoogde klanten zijn degenen die snel en gemakkelijk een gezond en lekker gerecht willen, én de groeiende groep hobbykoks die graag experimenteert met de talloze toepassingen. Met demonstraties lokt u geïnteresseerden; de kookresultaten trekken hen over de streep. De slowcooker daarentegen mag dan al wat minder mogelijkheden bieden, de ongeëvenaarde smaakbeleving blijft toch het grootste verkoopargument.

Jumbo opent eerste Jumbo Foodmarkt van België in Gent

In september 2024 opende supermarktketen Jumbo haar allereerste Jumbo Foodmarkt van België aan de Vliegtuiglaan in Gent. De gloednieuwe Jumbo Foodmarkt biedt klanten een uitgebreide foodbeleving. Dit onder meer dankzij verschillende versateliers.

De toekomst van foodservice ligt in retailinvloeden

Luc Van der Rasieren, voormalig retailmanager bij Compass Group, was een van de sprekers op het Foodservice Alliance-congres in 2019. Een retailfunctie in de foodservicesector lijkt op het eerste zicht wat bizar. Niks is minder waar, want retail en foodservice komen steeds meer in elkaars vaarwater. Hoe ziet hij de toekomst van foodservice? Waar laten we nog te veel kansen liggen? Waar zit het meeste groeipotentieel? Antwoorden die u ongetwijfeld wil weten. Luc Van der Rasieren heeft alvast een interessante maar vooral een out-of-the boxvisie.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.