Camera- & detectiesystemenPremium

KANSEN OM UW ZAAK NIEUW LEVEN IN TE BLAZEN

Unizo start met een transitieproject om dagbladhandels te heroriënteren

In zes jaar tijd daalde het aantal dagbladhandelaars van 1.975 naar 1.500 winkels, dat is een daling van 24%. Daarom heeft Unizo Winkelraad, de vereniging voor zelfstandige ondernemers, een transitieproject uitgewerkt. Het project moet helpen om dagbladhandelaars te ondersteunen in een zoektocht naar nieuwe segmenten en meer uitgebreide assortimenten.

Unizo
VIER OP DE TIEN VERLIESLATEND

De reden dat er een sterke daling in het aantal dagbladhandelaars op te merken is, is niet heel moeilijk. Na onderzoek van Unizo blijken vier op de tien krantenwinkels verlieslatend te zijn en de gemiddelde uitbater verdient 1.666 euro bruto per maand. De marges op tabak, pers en loterij zijn te klein geworden of de producten kunnen via andere kanalen door de klant aangekocht worden.


AANBOD UITBREIDEN

Drempelvrees

Om uit de negatieve spiraal te komen, start Unizo Winkelraad met een transitieproject. De dagbladhandel van de toekomst moet een nieuwe look en uitstraling krijgen. De bedoeling is om in een aantal werkgroepen de dagbladhandelaar te introduceren in enkele nieuwe concepten. Concepten die een extra winstmarge zouden moeten opleveren. Uit onderzoek blijkt dat acht op de tien dagbladhandels een assortimentsuitbreiding erg belangrijk vinden, maar door schrik van onverkochte voorraden en drempelvrees worden die plannen vaak opgedoekt.


Geografische aspecten

Als ondernemer is het vaak heel erg belangrijk om te kijken wat er allemaal al aanwezig is in uw dorp en vooral wat niet aanwezig is. In de omgeving van een school kan een kopiedienst interessant zijn, in een hippere stadsomgeving sigaren en sterke drank. In een dorp waar de laatste bakkerij dicht is gegaan, kan broodverkoop een interessante optie zijn.


HET TRANSITIEPROJECT

Het Unizo-project bestaat uit meerdere delen. Eerst wordt er een rentabiliteitsanalyse uitgevoerd bij dagbladwinkels die al een aantal experimenten uitprobeerden. Vervolgens worden er verschillende groepjes van dagbladwinkels samengesteld volgens interesse en nieuwe businessconcepten, gekoppeld aan een individuele uitvoering en expertbegeleiding in de winkel. De bedoeling is om proefondervindelijk na te gaan wat werkt en wat niet. De meest succesvolle initiatieven kunnen later als best case gebruikt worden ter inspiratie voor de hele sector. Met het transitieproject wordt een kader opgetrokken om verschillende assortimentsuitbreidingen te proberen, en dat onder het toeziende oog van financieel expert Luc Roesems. Verschillende zaakvoerders met eenzelfde idee wisselen één keer per maand ervaringen en ondervindingen uit. Daarnaast gaat Luc Roesems individueel aan de slag en komt hij, bij u en uw boekhouder, langs om een voorbeschouwing, een tussentijdse evaluatie en een nabeschouwing te doen. Daarin probeert hij te bekijken wat voor een impact de transitie heeft op uw zaak en hoe dit eventueel verder kan worden doorgetrokken na het project.
Wat is de kostprijs van dit project? In se is er geen kostprijs aan verbonden. Unizo maakt vanuit het opleidingscentrum PMO een factuur op, waarop u de Kmo-portefeuille kunt aanspreken, daardoor ontvangt u een subsidie van 40% van de factuur. De overige 60% dient u effectief te betalen aan het kennis-centrum. U kunt die 60% integraal teruggestort krijgen als u het hele traject doorloopt. Deze marge is ingebouwd om te vermijden dat dagbladhandels na vier of vijf sessies uit het project stappen. Het project gaat dit najaar van start. Meer info kan verkregen worden via het Unizo Kenniscentrum voor de Dagbladhandel via chiel.sterckx@unizo.be.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Vernieuwde winkel in Ternat gaat verder op positief elan

Op het marktplein van Ternat vinden we de vernieuwde Press Shop van Nele van Den Brant. Al drie generaties lang baat de familie van Den Brant een dagbladhandel uit op de markt van Ternat, nagenoeg altijd op dezelfde locatie. “Ik ben opgegroeid in de zaak en heb in 2012 beslist om de winkel over te nemen, nadat ik enkele jaren als medewerker heb meegedraaid", vertelt Nele van Den Brant. In november 2017 werd de winkel helemaal opnieuw ingericht en kwamen er nieuwe assortimenten bij. “Na 20 jaar mocht de winkel eens in een nieuw jasje worden gestopt."

Acht onmisbare parameters voor een geslaagde shopervaring

Overleven in het huidige retaillandschap is geen evidentie. Het is niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je plaats te veroveren tussen grote ketens, zowel online als offline. Toch gelooft Steven Bollé, zelfstandige retail coach en designer, dat elke winkel zijn bestaansreden heeft.

De Wolf bereikt sigarenpubliek tot ver buiten Aalst

Bij Sandra De Wolf in Aalst ben je aan het juiste adres als je een sigaartje wil proberen, een goedkope emmer volumetabak op de kop wil tikken, eventueel van haar eigen merk, of gewoon wat wil gokken op een paar voetbalmatchen of andere sporten. De erg grote winkel en het uitgebreide aanbod doen consumenten uit de wijde omtrek makkelijk de weg vinden naar de Moorselbaan in de Ajuinenstad. Samen met haar man en zoon, en soms met haar zus, zet Sandra een stevige familietraditie voort.

De Wolf bereikt sigarenpubliek tot ver buiten Aalst

Bij Sandra De Wolf in Aalst ben je aan het juiste adres als je een sigaartje wil proberen, een goedkope emmer volumetabak op de kop wil tikken, eventueel van haar eigen merk, of gewoon wat wil gokken op een paar voetbalmatchen of andere sporten.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.