PAKJESSERVICE IS WIN-WIN VOOR WINKELIER
VERZADIGINGSPUNT NOG LANG NIET BEREIKT

Tijdens de pandemie nam het online shoppen een nooit geziene vlucht. Vandaag gaat het nog steeds in stijgende lijn, net als het aantal pakjespunten. Om het groeiende aantal leveringen makkelijker en efficiënter te verwerken, halen de aanbieders alles uit de kast op technologisch gebied en op het vlak van service voor de winkelier. Starten met een pakketpunt is wellicht makkelijker dan u denkt. Het bezorgt u een aardige winst, en de extra passage is mooi meegenomen.
ONLINE WINKELEN EN PAKJESPUNTEN NIET TE STUITEN
Boomende e-commerce
Gedurende de afgelopen 5 jaar heeft de e-commerce in België een opmerkelijke evolutie doorgemaakt. Aanvankelijk opkomend, nam deze handel geleidelijk aan toe en kreeg ze meer erkenning en vertrouwen van consumenten. COVID-19 versnelde de groei drastisch. Lockdowns en beperkingen veroorzaakten een explosie in online winkelen, wat al snel een integraal onderdeel van het dagelijks leven werd.
Direct na het afschaffen van alle maatregelen trokken mensen terug naar de winkelcentra of spendeerden ze hun geld aan uitstappen waardoor het online gebeuren even stagneerde. Hoewel de inflatie een impact heeft, zien we in België tot op vandaag opnieuw een significante groei. Wie eerder nooit online kocht, waardeert nu het gemak. Convenience primeert boven de bijhorende extra kost, hoewel die kost afhankelijk van het product ook niet de pan mag uitswingen.

Evolutie van het pakjesvervoer
De afgelopen 5 jaar deden zich opmerkelijke veranderingen voor op het vlak van pakketvervoer. Tijdens de pandemie was er een verdubbeling van het aantal zendingen; vaak ging het om noodzakelijke producten. Als essentiële winkel bleef de dagbladhandel open, ook voor afhalingen. In het begin leefde de bekommernis dat het virus kon overleven op de pakjes. Er werden nieuwe procedures ingevoerd in de sorteercentra.
Ook in de depots was het alle hens aan dek om de afwezigheden door ziekte en quarantaine op te vangen. Toch bleef de verwerking continu doorgaan. Na de coronaperiode zien we dat consumenten graag gebruikmaken van afhaalpunten. Zo zijn ze niet aan huis gekluisterd, en bestellingen zijn er vaak sneller beschikbaar. Vandaar de aanzienlijke toename van het aantal winkels dat pakjes verwerkt.

In de dagbladhandel
Ook meer en meer krantenwinkels sprongen op de kar. Ze zijn altijd al een belangrijk onderdeel van de verschillende netwerken geweest. 80% van de dagbladhandels zijn al pakjespunt. Opmerkelijk is dat het aandeel klassieke dagbladhandels afneemt; winkels die verzending en/of ophaling aanbieden, zijn wel blijvers.
Zo zijn er shops die dit voor alle providers aanbieden en zo honderden pakjes per dag verwerken met het bijhorende aantal extra klanten en vergoedingen in verhouding; een aantrekkelijke extra inkomstenstroom.
OPMERKELIJKE EVOLUTIES OP DIVERSE VLAKKEN
Technologisch
De aanbieders vernieuwen constant hun informaticasystemen. In functie van de efficiëntie worden snellere sorteringsmachines en scan gloves ingezet. In het pakketpunt gebeurt scannen snel, eenvoudig en intuïtief. Iedereen die met een gsm kan werken, heeft het direct onder de knie; wel zo handig in tijden van personeelsverloop.
Daarnaast zien we een aantal technologische ontwikkelingen, zoals pakketautomaten en zelfscanzuilen. Met onbemande punten buiten tegen de gevel kunnen consumenten 24/7 afhalen. Dankzij een afhaalmogelijkheid buiten én binnen, trekt de handelaar 2 soorten cliënteel aan.

Wetgevend
Minister van Post Petra De Sutter streeft naar een aanpassing van de postwet. Ze wil in de toekomst alle pakjesautomaten verplicht laten openstellen voor verschillende concullega’s. Dit draagt bij tot de klantenservice én is klimaatvriendelijker. Mensen kiezen vandaag nog dikwijls voor thuislevering bij gebrek aan een alternatief.
Nochtans zijn leveringen in een automaat zeker in stedelijke gebieden minder vervuilend. Er zal waarschijnlijk nog wat tijd overheen gaan eer het openstellen helemaal rond is.
Met onbemande punten buiten tegen de gevel
kunnen consumenten 24/7 afhalen.
Dankzij een afhaalmogelijkheid buiten én binnen,
trekt de handelaar 2 soorten cliënteel aan
Duurzaamheid
De ecologische voetafdruk is meer en meer een 'selling proposition'. Natuurlijk zien wij de grote webshopspelers nog altijd vanuit het buitenland opereren, hoewel ook vanuit België stevig wordt uitgebreid. Wat de levering betreft, worden bestellingen zo compact mogelijk verpakt, de verpakking zelf is steeds duurzamer. PostNL werkt al volledig CO2-neutraal omdat ze uitstoot compenseert.
In stadscentra wordt een beroep gedaan op elektrische bussen en cargobikes. Ook buiten het centrum wordt al voor 40-50% gebruikgemaakt van elektrische voertuigen; in de nabije toekomst wordt dat 100%. Daarnaast wordt er ingezet op een netwerk van afhaalpunten waarbij de consument gemotiveerd wordt de bestelling af te halen terwijl hij of zij toch in de winkel moet zijn of daar passeert.
Bpost heeft trouwens de betrachting om in ecozones in 26 grote steden tegen 2028 voor iedere bewoner een afhaalpunt of -automaat te bieden in een straal van enkele honderden meter.

Service voor de winkelier
Ook de tools en diensten zijn aan veranderingen onderhevig. Toestellen en applicaties zijn ontworpen op maat van de winkeliers. Zo wordt het werk van een pakjespunt zo efficiënt, gemakkelijk en aangenaam mogelijk. Recente slimme features maken het categoriseren van de pakketten bijvoorbeeld een stuk eenvoudiger. Een pakketje is hiermee ongeveer 2, 3 keer zo snel gelokaliseerd.
Sommige aanbieders zetten in op een langdurige samenwerking met hun partners door persoonlijke begeleiding. De backoffice met de retailmanager zorgt voor oplossingen die steeds verder gaan dan het omleiden van leveringen naar een ander punt bij ziekte of vakantie. Sommige diensten zijn bereikbaar tot 20u en in het weekend. De handelaars worden ontzorgd en kunnen zich volledig toespitsen op hun zaak.
Recente slimme features maken het categoriseren van de pakketten een stuk eenvoudiger.
Een pakketje is hiermee ongeveer 2, 3 keer zo snel gelokaliseerd
Belang van AI
Ook in deze sector wordt gekeken hoe Artificiële Intelligentie kan worden ingezet. Sommige aanbieders gebruiken AI als hulpmiddel in het logistieke proces maar ook in de klantenservice. R&D-teams van andere aanbieders benaderen dan weer de webwinkels om AI in te zetten op hun interne planning. Ondanks het feit dat AI de efficiëntie flink verhoogt, hechten de aanbieders vooral veel waarde aan persoonlijk contact. Een gezonde balans tussen AI en mens is dan ook erg cruciaal.
OOK PAKJESPUNT WORDEN?
Beschikbare ruimte
Om met deze extra dienst te starten, is er niet zo veel ruimte nodig. Voor het versturen is dat maar een beperkte oppervlakte, zo’n 2 m² om verzendingsklare pakjes kort te stockeren, want deze worden immers dagelijks door de koerier opgehaald. Daarnaast volstaat in de winkel plaats om te scannen en/of een pc of tablet te zetten om een zending aan te maken.
Voor het ophalen van pakjes is de stockageruimte afhankelijk van het type verzending en de winkellocatie. Express zendingen worden in 92% van de gevallen de dag zelf of ten laatste de dag nadien al opgehaald, wat niet veel opslagruimte vergt. Reken voor de andere leveringen op zo’n 10 pakjes per lopende meter; 2 rekken, 5 schappen is dus wel een minimum. De toestroom van zendingen kan evenwel gecontroleerd gebeuren naargelang de capaciteit die de ondernemer heeft.
Dubbele winst voor de krantenwinkel
De winst voor de winkelier is dubbel. Uiteraard krijgt u een vergoeding voor elke scan, tussen de 20 en 80 cent. Bijkomend is er de meerverkoop in de winkel; uw assortiment mikt op een heel grote doelgroep en biedt voor elk wat wils.
Onderzoek toont aan dat bijna de helft van de mensen die iets ophalen, nog niet in dat specifieke ophaalpunt zijn geweest. Uw winkel als pakketpunt lokt dus nieuwe traffic. Bovendien wordt uw zaak opgenomen in het netwerk van de aanbieders met de daarbij horende reclame en zichtbaarheid.
De winst voor de winkelier is dubbel. Uiteraard krijgt u een vergoeding voor elke scan, tussen de 20 en 80 cent.
Bijkomend is er de meerverkoop in de winkel

Voorwaarden
Het DNA van de krantenwinkel voldoet vanzelf aan een aantal voorwaarden voor pakjespunten, waaronder ruime openingsuren - ideaal voor de actieve bevolking met uiteenlopende werktijden, een goede toegankelijkheid en gemakkelijke bereikbaarheid. Ook te voet of met de fiets, waardoor parkeerruimte voor de deur niet per se een must is.
Verder wordt gekeken naar de geografische spreiding: past het winkelpunt binnen het netwerk van de desbetreffende pakjesdienst? Is het niet té dicht bij een reeds bestaand punt? Daarnaast wordt nagegaan of het pand op de begane grond is gevestigd.
Met medewerking van Bpost, PostNL, DHL en Homerr.