Marketing & communicatiePremium

"2025 wordt scharnierjaar voor krantenwinkels door nieuwe wet"

Op bezoek bij Frans de Halleux van Liège Presse, kandidaat voor titel ‘Liégeois de l’année’

Frans de Halleux
Frans de Halleux voor zijn winkel op de Place Xavier-Neujean in Luik

In 1997 opende Frans de Halleux een eerste krantenwinkel op de Place Xavier-Neujean in Luik. 27 jaar later kan hij er negen op zijn conto schrijven. De zaakvoerder is continu op zoek naar nieuwe producten en deinst er niet voor terug een en ander uit te testen. Het feit dat hij zich flexibel opstelt in een sector die steeds maar verandert, zorgt ervoor dat de zaken blijven draaien. 2025, het jaar waarin geen tabakswaren meer mogen worden uitgestald, ziet hij als een scharnierjaar.

Liège Presse

Eerste winkel

We ontmoeten zaakvoerder Frans de Halleux waar het voor hem allemaal begon: op Place Xavier-Neujean 13 in Luik. Frans werkte als student in de naburige straat Rue de la Casquette in de stripwinkel BD Scope van Philippe Lambert. Na zijn studies was hij kortstondig aan de slag bij een groot bedrijf, maar daar kon hij zijn draai niet vinden. Op een dag vraagt Lambert – want De Halleux blijft een trouwe klant van BD Scope – of hij niet geïnteresseerd is om vlakbij mee een kleine krantenwinkel op te starten, in een pand dat al een tijdje gesloten is en waar een kapperszaak huisde.

27 jaar later

Na een nachtje woelen in bed, zegt Frans volmondig ja. Samen zetten ze het bedrijf Presscope op (naar analogie met BD Scope) op Place Xavier-Neujean 13 in Luik. Het wordt de start van een boeiend avontuur voor Frans: in drie weken tijd tunede hij het leegstaande pand om tot een krantenwinkel, en nu, 27 jaar later, dragen niet minder dan negen krantenwinkels de commerciële naam Liège Presse (Presscope was verwarrend omwille van de gelijkaardige merknaam BD Scope).

Negen winkels

De locatie van de 9 krantenwinkels: 6 in Luik zelf, 1 in Hognoul, 1 in Alleur (Ans) en 1 in Waremme. De allereerste ging open in 1997, de tweede al vier jaar later en de negende begin 2024. Het gaat om overnames van een bestaande krantenwinkel, behalve voor de verkooppunten op de Place Xavier-Neujean en in de rue Saint-Gilles.

Recent kon de zaakvoerder het aanpalende pand (in hetzelfde gebouw), op de Place Xavier-Neujean, kopen om de winkel te vergroten. Het resultaat mag er zijn: de winkel is nu driemaal groter dan vroeger. "Zonder Philippe zouden we nooit staan waar we nu staan", onderstreept Frans. "We hebben trouwens een patrimoniumvennootschap gecreëerd waarmee we het merendeel van de winkels hebben gekocht."

Licentie Lotto
Na anderhalf jaar had Frans een licentie van Lotto op zak

Gamma 

Lotto

Frans startte op Place Xavier-Neujean met de basisproducten: kranten, magazines en tabak. Krasbiljetten mocht hij ook direct verkopen. Maar om een licentie van Lotto te krijgen, moest hij zich eerst bewijzen. Na anderhalf jaar had hij die op zak.

Pers: nog 1/10

Hoe ziet het assortiment eruit in de negen winkels (ook al verschilt het al naargelang van de lokale behoeftes en het cliënteel) en wat zag de zaakvoerder in de voorbije 27 jaar allemaal veranderen?

"Laten we beginnen met de persartikelen. Als we eind jaren '90 honderd exemplaren van een titel verkochten, zijn er dat nu nog tien. De rayon van de gespecialiseerde magazines doet het goed al naargelang de ‘hype’ van het moment. Ooit was koken hot, met een goede verkoop van kookmagazines tot gevolg, dan deco-bladen, dan fotografie en nu is dat geschiedenis."

pers verkoopt minder
"Als we eind jaren ’90 honderd exemplaren van een perstitel verkochten, zijn er dat nu nog tien", zegt Frans

"De rayon van de gespecialiseerde magazines doet het goed al naargelang de ‘hype’ van het moment"

Tabakswaren

Het hoeft niet te verbazen dat het gamma tabakswaren ook bij Liège Presse door de jaren heen serieus veranderde. In het begin hadden (zowat) alle sigarettenpakjes dezelfde prijs. "Een 20-tal jaar geleden begon de prijzenoorlog. Winstmarges werden alsmaar kleiner. Gelukkig draai ik hoge volumes. Bovendien slinkt de tabaksverkoop jaar na jaar. Iemand die nog 2 à 3 pakjes sigaretten per dag koopt, is uitzonderlijk."

Impulsproducten

De oplossing? Onze gesprekspartner is ontzettend flexibel en past zich als geen ander aan de omstandigheden aan. Hij test van alles uit, springt vaak als eerste op de kar. Hij is dan ook niet bang voor het feit dat sigaretten vanaf 2025 niet meer mogen worden uitgestald in een krantenwinkel. Hij ziet dat als een opportuniteit.

sokken in de winkel
Sokken als impulsproduct, bij Frans verkopen ze vlotjes

"Er komt dan een pak plaats vrij. Ik kan die gebruiken voor e-sigaretten en voor impulsproducten. Bijvoorbeeld voor seizoensgerelateerde items (kerstmis, Sinterklaas, Valentijn, Pasen, …)." Ons oog valt trouwens op sokken ‘ketchup of mayo’ / ‘mosselen of friet’, ook impulsproducten. En ze gaan vlotjes over de toonbank.

"Ik ben niet bang voor het feit dat sigaretten vanaf 2025 niet meer mogen worden uitgestald. Er komt dan veel plaats vrij voor bijvoorbeeld e-sigaretten of impulsproducten"

Cafeïnezakjes

"Bovendien zullen supermarkten groter dan 400m2 geen tabakswaren meer mogen verkopen in 2025. Die klanten zullen dan weer naar ons komen. Je moet openstaan voor verandering en erin meegaan. Dan lukt het wel. Zo testten we in onze winkels de nicotinepouches uit (iets wat goed liep maar de verkoop is nu niet meer toegelaten) en op dit moment testen we de cafeïnepouches. Je moet voor een goede rotatie zorgen op de toonbank en maken dat die nieuwigheden goed in het zicht springen."

cafeïnezakjes in de winkel
Na de nicotine- worden nu de cafeïnepouches op de toonbank gesteld (rechts)

Creatief in productenkeuze

Liège Presse biedt de meest uiteenlopende producten aan, op voorwaarde dat ze niet in de nabije omgeving worden verkocht. Je zal er bijvoorbeeld geen alcoholische dranken vinden omwille van de concurrentie van winkels die de hele dag/heel laat open zijn. De zaakvoerder is wel heel creatief. In het prille begin van de coronaperiode zocht en vond hij leveranciers van zowel (eerst) stoffen als papieren mondmaskers die hij behoorlijk goedkoper kon prijzen dan de supermarkten. Sterker nog: hij sloot zo’n goede deals dat hij andere handelaars zelf aan maskers kon helpen. Meer dan 500.000 heeft hij er verhandeld.

Nickel

Ook op het vlak van de ‘services’ is De Halleux bijzonder inventief. Liège Presse heeft natuurlijk al een postpunt of pakjesdienst in bepaalde winkels, maar de zaakvoerder sprong direct op de kar van de betalingsinstelling Nickel (gelanceerd in België begin 2023), de bankrekening die niet verbonden is aan een klassieke bankinstelling. Personen met een bankverbod en eventueel zonder smartphone of computer, kunnen bij Nickel terecht.

Bij Liège Presse kan de klant een kaart krijgen van Nickel, om ermee te betalen en geld af te halen, om zijn uitkering of salaris te ontvangen enzovoort. "Wij krijgen een commissie als de klant een rekening opent, geld afhaalt of geld stort. Bij de lancering was Liège Presse bij de top 3 verkooppunten qua verkoop van de Nickelkaarten. De commissie is niet heel hoog maar Nickel brengt wel nieuwe klanten aan die misschien ook andere producten kopen."

Nickel in de winkel
Frans sprong direct op de kar van de betalingsinstelling Nickel

Computerprogramma

Via een goed aangestuurd computerprogramma ziet elk van de negen winkels de voorraad in de andere winkels. Zo kan een verkooppunt met een bijna out-of-stockproduct, dit direct laten overkomen van een andere winkel. Het aantal gevraagde producten gaat dan automatisch uit de voorraad van de ene winkel en ze worden bijgeteld in de stock van de vragende partij. "Dat allemaal dankzij een informaticaprogramma dat speciaal voor ons ontwikkeld werd in functie van onze behoeftes."

Doodskoppen en konijntjes

Of hij een omschrijving kan geven van het soort klanten die over de vloer komen? "Dat verschilt per locatie, van het type omwonenden en of er al dan niet toeristen in de buurt zijn. Het komt erop aan te voelen welk type product op welke locatie succes zal hebben. Op dit moment verkopen de doodskoppen in hars hier goed en in een andere winkel verkochten we in een mum van tijd enkele honderden konijnen in pluche. Gadgets doen het trouwens vooral goed in de meer ‘kosmopolitische’ wijken. We doen nu een test met een koffiemachine in deze winkel, zodat de klanten een kopje koffie kunnen kopen. Hier is wellicht het juiste publiek voor."

doodskoppen in de winkel
Het komt erop aan te voelen welk type product op welke locatie succes zal hebben, klinkt het.
Op dit moment verkopen in de ene winkel doodskoppen in hars goed, in een andere dan weer konijnen in pluche

Respect

Zelf verbouwen

Als de zaakvoerder niet bezig is met het zoeken naar nieuwe producten, dan is er altijd wel wat verbouwwerk te doen in een verkooppunt. Op dat vlak werkt hij niet samen met een renovatiebedrijf of heeft hij geen partnership gesloten met een meubelontwerper, want het meeste doet hij zelf. Ook de inrichting van de negen verkooppunten nam hij voor zijn rekening: van vloeren leggen tot rekken bouwen.

Team van dertig

"We hebben een verantwoordelijke per winkel en een vliegende bediende per drie winkels. Verder een pak studenten. In totaal draait Liège Presse en zijn negen winkels op een team van 30 personen. Het komt er vooral op aan goed aan te voelen waar iemand goed in is en hem in te zetten volgens zijn capaciteiten. De ene vult al liever rekken dan te verkopen. En je moet de eigenheid van iedereen respecteren."

personeel in de winkel
Liège Presse en zijn negen winkels werken met een team van 30 personen

Liégeois de l’année

logo liégeois de l'année

De Halleux maakt zich geen zorgen over de toekomst, ook al staan marges onder druk, verdwijnen sigaretten meer en meer naar de achtergrond en worden er minder kranten verkocht. "2025 zal wel een scharnierjaar worden. Wordt het beter of slechter? Ach, alles is inderdaad een kwestie van flexibilteit."

En dat hij in 2025 weer opportuniteiten zal zien, daar zijn we nu al van overtuigd … Niet voor niets trouwens werd hij in februari 2024 genomineerd tot ‘Liégeois de l’année’. Die award is een initiatief van La Meuse en het is de uitgever zelf die de genomineerden kiest. We duimen mee.

Librairie Liège Presse (Presscope)
Adres:
Place Xavier-Neujean 13, 4000 Luik
(en nog 8 andere verkooppunten in Luik of net daarbuiten)
Telefoon: 04 232 18 70
Openingsuren:
- maandag t.e.m. vrijdag: 7.30 u. - 18 u.
- zaterdag: 8 u. - 18 u.
- zondag: gesloten
Aantal medewerkers: 30
Contact:
- e-mail: marine.lambert@liegepresse.be
- actief op Facebook

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Charlotte De Noose

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.