Winkelier aan het woordPremium

Bij Van Eccelpoel kunnen klanten nog echt producten ontdekken

Het concept van de nieuwe winkel valt niet te kopieren

De nieuwe winkel van Van Eccelpoel in Herentals
De nieuwe winkel van Van Eccelpoel in Herentals

 

De nieuwe winkel van Van Eccelpoel in Herentals in één woord definiëren, lukt niet. Feit is dat het geen (doorsnee-)supermakt is. Dat komt omdat oma Van Eccelpoel 70 jaar geleden al op zoek ging naar leveranciers van speciale producten, en dat gebeurt nu nog altijd door de 3e generatie. Het aanbod ligt dus niet vast. Net zo is het interieur van de winkel heel divers: nergens dezelfde meubels of een gelijkaardige presentatie. Vier sleutelwoorden in heel het concept: ambacht, markt, familie en humor. Het blijkt een goede formule want ondanks corona zijn de zaakvoerders voorzichtig positief en spreken ze van een omzetstijging.

 

In een notendop

Van Eccelpoel
Liersesteenweg 26, 2200 Herentals
www.vaneccelpoel.be 
Tel.: +32 (0)14/21.26.93

 Openingsuren:

  • Maandag: gesloten
  • Dinsdag-vrijdag: 9.00 uur tot 18.00 uur
  • Zaterdag: 8.00 uur tot 18.00 uur
  • Zondag: 8.00 uur tot 12.30 uur
Zaakvoerders Lawrence Vechter en Jef Van Eccelpoel
Zaakvoerders Lawrence Vechter en Jef Van Eccelpoel

Ambachten troef

Drie generaties

Is het een supermarkt? Helemaal niet. Is het een versmarkt? Hum, dat gaat de goede richting uit. Van Eccelpoel in Herentals zit in een nieuw gebouw. Het werd een oord waar het gezellig vertoeven is, waar je niet gauw gauw een lijstje boodschappen afwerkt. Je komt voor producten die je elders niet vindt, om inspiratie op te doen, advies te vragen, om te proeven en nieuwe producten te ontdekken. In feite is dat al drie generaties zo: de oma van Lawrence Vechter en neef Jef Van Eccelpoel (de twee huidige zaakvoerders), en de moeder van Lawrence en vader van Jef, waren al flink in de weer met het zoeken naar specialiteiten en met huisgemaakte en ambachtelijk bereide producten. En ook zij maakten al veel werk van het benaderen van de juiste producenten.

De familie is letterlijk aanwezig dankzij foto’s van vorige en huidige en toekomstige (de kinderen …) generaties
De familie is letterlijk aanwezig dankzij foto’s van vorige en huidige en toekomstige (de kinderen …) generaties

 

Zeventig jaar expertise

Bij Van Eccelpoel draait alles rond het woord ‘ambacht’, rond ‘verhalen vertellen over de producten’. Iets wat niemand anders doet. Zeventig jaar expertise is ook niet te kopiëren. Vandaar dat het type winkel niet eenduidig te omschrijven valt. Van Eccelpoel won de Shop Design Award in de categorie Supermarkt, georganiseerd door PMG (uitgever van dit blad). We vroegen Lawrence en Jef wat hun drijfveer was voor een nieuw pand.

Verhalen vertellen

Van 750 naar 1.500 m²

Lawrence: “De oude winkel was op, bood niet genoeg plaats meer om onze ambachten te tonen en paste niet meer in de tijdgeest. We konden er ons verhaal niet meer kwijt. De huidige winkel sluit aan bij het oude pand, dat niet meer wordt gebruikt als winkel. We hebben nu 1.500 m² in plaats van de vroegere 750 m².” De klus werd geklaard tussen maart 2018 en november 2019.

We hebben nu 1.500 m² in plaats van de vroegere 750 m²
We hebben nu 1.500 m² in plaats van de vroegere 750 m²

 

Divers maar geen kakofonie

Jef: “We namen architecte Minne Warmenbol onder de arm en gingen met haar inspiratie opdoen in heel Europa. We hebben hier en daar wat ideeën opgepikt maar uiteraard nergens een voorbeeldwinkel gezien. Dat kan ook niet met ons eigen concept en dat zouden we ook niet gewild hebben. Stilaan kwamen we tot een beeld van wat we wilden: de winkel zou er heel divers uitzien en toch mocht het geen kakofonie worden.”

Rondkuieren in winkel

Drie sleutelwoorden doken tijdens de periode van de plannen steeds weer op: markt, familie en humor. Met andere woorden: klanten zouden in de winkel moeten kunnen rond­kuieren, verdwalen bijna, de expertise van het voorgeslacht moest als rode draad voelbaar blijven en het concept hoefde niet al te serieus te ogen.

‘ALLES VOOR SHINY HAPPY PEOPLE!’
Alles voor shiny happy people

 

‘Alles voor shiny happy people!’

Eén: markt, twee: familie

Het marktgevoel is door heel de winkel doorgetrokken, op de afdeling huishoudrollen, dierenvoeding en co na. Je loopt ven het ene plekje naar het andere en eventueel weer terug, en je blijft hangen waar een product je aantrekt. De familie is letterlijk aanwezig dankzij foto’s van vorige en huidige en toekomstige (de kinderen …) generaties.

Drie: humor

En de humor? Die zie je in een megagrote cartoon boven de broodafdeling, in een tekening van een lieve inktvis aan de visafdeling (knipoog: hij heeft een tattoo op een van z’n armen) en zeker in de teksten die her en der te lezen zijn: ‘Voor jong en oud’ (bij de kazen), ‘De uitvolkorene’ (bij de zakjes heerlijke dessertkoekjes en bonbons), ‘No job is finished until the paperwork is done’ en ‘Alles voor shiny happy people!’ (bij het toiletpapier en de poetsproducten), ‘Ice ice baby’ (bij diepvries), ‘Groeten thuis’ bij het buitengaan, ‘Meatingplaats’ (vlees), ‘Smaakbomma’ (bereide gerechten) enzovoort. Die leuke tekstjes hebben elk een eigen uitvoering: bijvoorbeeld in een felle kleur in neon, in de vorm van scrabbleletters, in een kader of in de vorm van uitgesneden, houten letters.

Humor zit overal subtiel – of minder subtiel – verwerkt in de signalisatie van de winkel
Humor zit overal subtiel – of minder subtiel – verwerkt in de signalisatie van de winkel

 

Creatieve presentatie

Net zoals geen enkele tekst in hetzelfde lettertype op of eenzelfde ‘paneel’ voorkomt, zo vind je geen eenheid in de presentatie van de producten of de afwerking van de meubels. De producten: die staan hetzij op een oude plank die rust op de sporten van twee ladders, hetzij op een oude stoof, op palletten en kratten, in of op een ton, op melkkruiken, in manden, in dispersers (noten, chocoladebonen, ontbijtgranen) enzovoort. En de ‘klassieke’ rekken, die zien er niet gewoon uit: het stevige metaal heeft een houten look. De koeltogen, die werden afgewerkt met hout.

Oog voor kleinste detail

Koeltogen afgewerkt met hout

Welke leveranciers werkten mee om dat allemaal tot stand te brengen? Lawrence somt ze op: “Bouwfirma Willems & Co zette de ruwbouw, Frigomil leverde de koeltogen, die door Benjo Interieur werden afgewerkt (schrijnwerkerij). Maes Industries plaatste energiezuinige verwarming en Maris stond in voor de elektriciteit en hing de verlichting op.”

Rieten armaturen en lampenslinger

Aan de verlichting werd trouwens heel veel aandacht besteed. Onder het volledige plafond zien we een soort raster hangen waarop spots en andere armaturen bevestigd zijn, als daar zijn: witte bollen van verschillende grootte aan de ingang en diverse soorten rieten ‘hoedjes’ boven de wijnen, bengelend aan kleurrijke draden. Verder: een lampenslinger boven de vistoog, spots vastgemaakt op het ‘raster’ of bengelend naar beneden aan een draad. Dus net zoals je nergens dezelfde rekken hebt of dezelfde panelen of identieke standjes, zo zie je telkens weer andere armaturen opduiken.

Net zoals geen enkele tekst in hetzelfde lettertype op of eenzelfde ‘paneel’ voorkomt, zo vind je geen eenheid in de presentatie van de producten of de afwerking van de meubels
Dat groenten en fruit direct opvallen bij het betreden van de winkel, zet direct de juiste setting (markt)

 

“Geen tegels op een markt”

Ook de vloer is een vermelding waard. Jef: “We kozen voor geschuurde beton in groene ‘terrazzo’ en geperst hout tussen de wijnrekken. Want bij een marktgevoel past geen tegel.” Tegen de wand zie je volhout, tegeltjes en zelfs golfplaten. Hier en daar werd de gevelsteen behouden. Qua kleurzetting overwegen de natuurlijke tinten, met hier en daar een knalkleur. Zoals de graffitiwand, die de ‘droge’ rayon van huishoudrollen en co opfleurt.

Klanten komen thuis

De hele winkel is ingericht alsof het een groot huis is. Lawrence en Jef zijn altijd wel in de buurt om hun ‘gasten’ in dit zeer persoonlijke interieur bij naam te verwelkomen. De klanten komen er thuis. De setting is uniek en nog nooit gezien. “Logisch eigenlijk,” klinkt het. “Want het is de expertise van 70 jaar en de ziel van drie generaties Van Eccelpoel die je voelt in heel de winkel. We zijn blij dat we daarin geslaagd zijn. We wilden geen doorsneewinkel of en winkel die elders al bestaat.”

Klik met producenten

Sommelier: twintig jaar dienst

Terug naar de ‘ambachten’. De koopwaar komt van producenten met wie de zaakvoerders en de verantwoordelijken van de afdelingen een klik hebben, en die speciale producten kunnen aanleveren. Jef: “De wijnen importeren we zelf al sinds jaar en dag. Die kan bijvoorbeeld rechtstreeks van Spanje komen. Onze flessen vind je nergens anders. Onze sommelier is hier al twintig jaar. Zelfs onze yoghurts en frisdranken zijn uniek. We gaan alles eerst uitgebreid proeven.”

Betrokkenheid is key. In de visafdeling bijvoorbeeld wordt de vis ter plekke gefileerd
Betrokkenheid is key. In de visafdeling bijvoorbeeld wordt de vis ter plekke gefileerd

 

Eigen bakkers en kaasmeesteres

Lawrence: “Hetzelfde met ons brood. We hebben drie eigen bakkers, die dag in dag uit alles zelf maken. Onze slagers doen precies wat in zelfstandige slagerijen gebeurt. Hetzelfde geldt voor onze verse visafdeling: we geven advies, fileren vis enzovoort. Voor de traiteurafdeling zijn er vijf medewerkers in de weer. In de kaasafdeling hebben we een opgeleide kaasmeesteres, die zelfs tijdens haar privéreizen haar kennis aanscherpt. En daarvoor doen we het: voor de klant die bijvoorbeeld zegt: ‘Wat een heerlijke paté op dit sneetje van desembrood!’. We willen onze klanten telkens weer verrassen.”

(Zelf)bediening

Waaruit bestaat nu precies het aanbod bij Van Eccelpoel? Zoals uit al het voorgaande blijkt, varieert dat van dag tot dag, naargelang de nieuwigheden. Een heel vast assortiment is er niet. Charcuterie, vlees, vis en kaas: allemaal in bediening en een deel voorverpakt. Pindakaas maakt de klant zelf dankzij kilo’s pindanoten die klaar zitten in een machine om gemalen te worden. Je kan je keuze maken uit chocolade- en andere noten en ontbijtgranen en zelf bepalen welke portie je in een zakje laat glijden. Een echte routing is niet vastgelegd. Zou trouwens niet passen bij het marktconcept. Al vinden klanten die ’s middags binnenwippen voor een lunch, snel hun gading vooraan in de winkel. En dat groenten en fruit direct opvallen bij het betreden van de winkel, zet direct de juiste setting (markt). Dat de droge voeding in een hoekje te vinden is – maar dan opgefleurd met graffiti – hoeft niet te verwonderen.

Zelfbediening verhoogt de betrokkenheid van de klanten: pindakaas maken ze bijvoorbeeld zelf
Zelfbediening verhoogt de betrokkenheid van de klanten: pindakaas maken ze bijvoorbeeld zelf

 

Speciale producten in dna

20 à 25% meer omzet

We vroegen de zaakvoerders naar het verschil in omzet voor en na de verbouwing. Lawrence licht toe: “De nieuwe winkel opende pas in november 2019 zijn deuren. Door corona kan dit jaar niet vergeleken worden met vorig jaar. In maart-april 2020 kwamen er minder klanten, maar het winkelticket lag hoger. Ze kochten/kopen ook al eens voor twee. In de wijnafdeling hebben we veel horecaklanten. Daar zien we een serieuze terugval. We kunnen voorzichtig voorspellen dat de omzetstijging in 2020 zo’n 20 à 25% zal bedragen vergeleken met 2019. De omzetstijging valt te noteren in alle afdelingen.”

Webshop

Nu kan je al wijn online bestellen en laten leveren. Binnenkort komt er een heuse webshop om ook de versproducten online te kunnen bestellen. Op die manier kunnen de bestellingen die nu per telefoon worden doorgegeven, makkelijk via de computer op elk moment van de dag of nacht gebeuren, mocht de klant dat verkiezen.

Gezellige sfeer: in winkel en thuis

Hoe Lawrence en Jef de toekomst zien, is heel simpel. Ambachten en verse producten zullen de plak lijven zwaaien. “Die keuze werd 70 jaar geleden al gemaakt en dat zal zo blijven. Dat zit in ons DNA. Niemand doet ons dat na. En de klanten? Die zullen blijven komen, niet met een lijstje maar om leuke en speciale producten te ontdekken in een gezellige familiale sfeer, om ze thuis in dezelfde sfeer met het gezin of vrienden te delen.”

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Charlotte De Noose

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Goede leveranciersrelatie belangrijk bij zoektocht naar nieuw merk

Om goed te kunnen verkopen, moet je in de eerste plaats goed inkopen. Dat is de basisregel voor alle handelszaken, en voor de schoendetailhandel in het bijzonder. Het gaat hier om collecties en artikelen, die nauw aan de mode gebonden zijn, en die minstens tweemaal per jaar moeten worden hernieuwd. Goed inkopen vergt dan ook een goede voorbereiding, kennis van het aanbod op de markt en van de eigen klanten, rekening houdend met de concurrentie, de winstmarges en het ontdekken van nieuwe merken. Shoes Magazine sprak hierover met een panel van experten uit de schoenenretail.

Thuislevering brengt klassieke slager tot bij de klant

E-commerce blijft groeien, dus ook in de slagerijwereld moeten we mee op de kar springen. Werk je met een externe partner of doe je alles zelf? Reken je een meerkost of werk je met een minimumbedrag? Een vaste leveringsdag of niet? Vooraleer je thuislevering in je beenhouwerij kunt integreren, moet je voor jezelf heel wat vragen beantwoorden. Wij namen een kijkje achter de schermen bij drie slagers die het elk op hun eigen manier aanpakken.

Slimme ruimteplanning: sleutel tot meer klanttevredenheid en hogere winst

In een recente whitepaper toont Amoobi, expert in klantgedrag en winkeloptimalisatie, hoe slimme ruimtebeslissingen niet alleen je omzet verhogen, maar ook de klantervaring verbeteren.

Kookdepot Diest wil kooktempel in de streek worden

Ilse Broux, de leading lady achter Kookdepot, maakte van haar grootste interesse haar beroep. Wat ooit begon als een minikookwinkel van 50 m², is nu uit­gegroeid tot een kookwinkel van 350 m² om u tegen te zeggen. De verhuizing naar het nieuwe en vooral grotere pand geeft Ilse nog meer potentieel om de referentie te worden in Diest en omstreken. Met een gepersonaliseerde service en een zeer ruim aanbod wil Ilse duidelijk het verschil maken met online shops.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.