IN BELGIË IS ER NOOD AAN EEN WHOLESALER
“De ondernemer moet zich vooral focussen op het contact met de klant"
Quantore is een groothandel van kantoorartikelen die vakhandels wil begeleiden en ontzorgen. Quantore en CEO Arnold Theuws vielen onlangs in de prijzen tijdens de European Office Product Awards. Arnold Theuws is 18 jaar in dienst bij Quantore, waarvan 10 jaar als CEO, en heeft tonnen ervaring binnen de wereld van de kantoorvakhandel. Hij laat zijn licht schijnen over de Belgische markt en de toekomstperspectieven van de kantoorvakbranche.
"Ik zie het zeker rooskleurig voor de kantoorvakhandels, maar dan moet die vakhandel alle focus leggen op de klant. Met zaken als leveringen en bestellingen wordt het geld niet verdiend, dat wordt verdiend door het contact met de klant"
WIE IS QUANTORE?
Quantore verzorgt als groothandel al bijna 100 jaar de inkoop en distributie van kantoorbenodigdheden. Met bijna 450 aangesloten kantoorvakhandelaren is Quantore één van de grootste spelers op het gebied van kantoorartikelen. Ze proberen zich te onderscheiden door het brede assortiment van 24.000 artikelen en de logistieke kwaliteiten. Als lid van Quantore maakt de vakhandel deel uit van een grote groep ondernemers. Quantore is de groothandel waar u zowel A-merken als Quantore merken kan aankopen. Het doel is om de leden logistiek te ontzorgen, zodanig zij zich volledig kunnen focussen op het contact met de klant. Daar tegenover staat dat de vakhandel een aandelenkapitaal moet betalen, die bij een eventuele terugtrekking uit Quantore-groep wordt teruggestort.
Rijke geschiedenis
Quantore heeft een rijke geschiedenis. CEO Arnold Theuws doet de geschiedenis uit de doeken: “Quantore is ontstaan uit een fusie van verschillende bedrijven. In 1919 werd Kwinto/Veneka opgericht, in 1953 CIB en in 1963 Consorpa Belgium. Op het einde van de jaren 90 besloten Consorpa en CIB te fuseren, later in 2001 fuseerde Consorpa/CIB met Veneka. Daarna werd beslist om die bedrijvengroep om te dopen tot Quantore."
Strategie
De strategie van Quantore is doorheen de jaren flink bijgesteld. “Vroeger wilden we de beste groothandel in kantoorartikelen zijn in de BeNeLux. Wel, ik vind dat daar twee beperkingen naar boven komen. Dat is enerzijds de geografische beperkingen van de BeNeLux en anderzijds het begrip kantoorartikelen. Ik heb BeNeLux en zo de geografische beperking laten vallen en het begrip kantoorartikelen hebben we opengetrokken naar artikelen die in een kantooromgeving worden gebruikt. Zo kan je het assortiment heel veel verruimen", gaat Arnold verder.
Cijfers
De awards die hij en Quantore in de wacht slepen vindt Arnold Theuws minder belangrijk dan de tevredenheid van zijn leden: “Die awards krijgen wij van leveranciers, maar daar hebben onze leden - de kantoorvakhandel - weinig aan. Ik doe vaak ledenbezoeken en per jaar namen we een tevredenheidsenquête af, die cijfers zijn een pak relevanter dan een award. Zo waren de algemene tevredenheidscijfers van onze leden in 2017 7,5 op 10, het hoogste ooit. We mikken voor 2018 op een cijfer van 7,8. Ook de winst was in 2017 het hoogste ooit, en dat is heel belangrijk voor onze leden. Die krijgen namelijk investeringsbudgetten om effectief te gaan investeren in hun business. De leden van Quantore zijn tegelijkertijd onze klanten én onze aandeelhouders. Dat maakt deze coöperatie net zo interessant."
"Je moet de verwachting van de klant overtreffen wanneer zij over de vloer komen"
NIEUWE INVESTERINGEN
Quantore staat op het punt om een nieuw magazijn te bouwen. Voor de toekomstplannen van Arnold Theuws is het huidige magazijn te klein. “Momenteel stockeren we 24.000 artikelen. Met de uitbreiding van het magazijn gaan we naar om en bij de 35.000 artikelen. Online zullen we mogelijk tot 100.000 artikelen kunnen aanbieden. We zijn van plan om bestellingen bij verschillende partners hier te laten bundelen en in één transport naar de leden of de eindgebruiker te transporteren. We gebruiken de magazijnen van andere fabrikanten als stockvoorraad en nemen zo de regiefunctie in handen om van hieruit zo efficiënt en duurzaam mogelijk te transporteren. Sommige artikelen zullen hier maar 2 uur gestockeerd worden, maar daar is dus wel plaats voor nodig."
QUANTORE OP DE BELGISCHE MARKT
Voor Quantore is het niet altijd evident om voet aan grond te krijgen op de Belgische markt, mede door de Franstalige-taalbarrière, maar Arnold Theuws ziet echter dat er steeds meer een gedragsverandering plaatsvindt. Momenteel zijn er een 60-tal leden in België. “Je ziet het rechtstreeks leveren van leveranciers aan verkooppunten nog heel veel. Ondernemers denken nog te vaak een betere prijssetting af te dingen door rechtstreekse aankopen te doen. Dat is niet zo. Stel dat je inderdaad de dezelfde prijzen kan realiseren, dan verlies je nog steeds onnoemelijk veel tijd. Ik denk dat die tijd beter besteed kan worden door zo veel mogelijk in de winkel te staan en het uitgangsbord van de winkel te worden", vindt Arnold Theuws.
Verder ziet de CEO van Quantore veel groeipotentieel op de Belgische markt. “Ik zie voor Quantore echter nog enorm veel kansen op de Belgische markt. Voor normale winkelpunten zijn online bestellingen niet bol te werken. Daar is een wholesaler zoals Quantore voor nodig die de winkelpunten daarin kan ontzorgen. De digitalisering is in Nederland iets sneller op gang gekomen dan in België. Klantenpatronen veranderen helemaal. De klant zijn verwachtingen bepaalt nu eenmaal wat winkeliers moeten doen. Dat zal in België niet anders zijn."
Stap voor stap
Arnold Theuws zet zich geen doelen voor de Belgische markt. Eerst is er werk gemaakt van Franstalige content en op dit moment laat Arnold het op zich afkomen. “Het duurt een tijd vooraleer bedrijven effectief de overstap maken. De ondernemers moeten partners kiezen die voor hen belangrijk zijn, als dat Quantore is, is dat goed voor ons, maar als de ondernemer niet overtuigd is van het concept, dan hoeft die dat zeker niet te doen. Integendeel."
SECTOREVOLUTIE
Volgens Arnold Theuws evolueren de Belgische en Nederlandse markt verschillend: “De Belgische markt is iets klassieker georganiseerd. Die manier van werken zal de komende 5 jaar een versnelling doormaken en op gelijke snelheid komen als de Nederlandse markt. Online wordt steeds belangrijker en vooral in combinatie met fysieke winkelpunten."
AANPASSEN VOOR BELGISCHE QUANTORE-LEDEN
Op vlak van betalingen lijkt een overstap naar het Quantore-lidmaatschap voor Belgische leden een grote aanpassing te zijn. “In Nederland betalen wij alle leveranciers binnen de 15 dagen, dat is historisch zo gegroeid. In België zijn leveranciers gewoon om 30 of zelfs 60 dagen betalingstermijn te voorzien. Dat kunnen wij echter niet maken, want de Nederlandse manier van betalen zit zo diep geworteld in mijn coöperatie dat dat niet haalbaar is", verklaart Arnold Theuws.
BIJSCHOLING
“Om leden up-to-date te houden hebben we een programma opgestart om de leden bij te scholen via e-learnings. Als de ondernemers verklaren dat ze specialist zijn in de kantoorvakhandel dan is het wel noodzakelijk dat de mensen effectief op de hoogte blijven van alle nieuwigheden. Daarvoor zetten we nu een trainingsprogramma op. Je moet de verwachting van de klant overtreffen wanneer zij over de vloer komen", vindt Arnold Theuws.
“Ik zie het rooskleurig voor de zelfstandige kantoorhandel, het zijn vooral de globals die het lastig gaan krijgen. Daar moet de zelfstandige inspringen"
BRANDING
Arnold Theuws gelooft in het feit dat Quantore leden een betere prijsperceptie krijgen bij de klant omdat ze deel uitmaken van een groter geheel: “We geloven sterk in fysieke winkels. Als onafhankelijke winkel heb je weliswaar snel de perceptie van een dure winkel te zijn in vergelijking met grote ketens. Ook al is dat helemaal niet het geval, die indruk hebben consumenten. Met Quantore Branding behoudt de winkel zijn eigen naam en uitstraling, maar door te laten zien dat je onderdeel bent van een hele grote club werkt dat op de prijsperceptie in de markt. Hoe doen we dat dan? Leden kunnen allerlei out- en instore materiaal aankopen bij Quantore. Quantore an sich is helemaal niet belangrijk in deze, maar wel de prijsperceptie."
“Leden hoeven hier natuurlijk geen beroep op te doen, het is en blijft hun zaak met volledig autonoom beslissingsrecht. We merken echter wel dat winkels na enkele kleine aanpassingen er alle baat bij hebben. We doen er alles aan om de marges van de leden omhoog te krijgen. Ik ben daardoor geen Sinterklaas, het is gewoonweg de reden waarvoor Quantore is opgericht", gaat Arnold Theuws verder.
BESTELLINGEN
“We merken tevens dat we steeds later beginnen orderpicken omdat we onze leden de kans willen geven om zo laat mogelijk te kunnen bestellen. We leveren in 98,3% van de gevallen binnen een tijdspanne van 24 uur. Onze kern is eigenlijk inkoop en logistiek, we moeten alle materiaal zo snel mogelijk kunnen shippen naar onze leden."
OPMERKELIJKE PRODUCTGROEP IN DE LIFT
Quantore voelt één bepaalde productgroep sterk stijgen, ook al is dat geen segment dat u zou verwachten. “We voelen een serieuze groei in koffie, soep, en allerhande artikelen die in een kantooromgeving worden gebruikt. Vroeger werden die zaken aangekocht in de lokale supermarkt, nu wordt alles in één keer besteld bij één speler. Dat segment blijft natuurlijk heel erg klein in vergelijking met de kantoorartikelen, maar we zien daar wel de sterkste groei."
"Onze leden zijn onze klant maar ook onze aandeelhouder, dat is ook het mooie van deze cooperatie. Daarom moeten wij ook naar hen luisteren"
KANSEN VOOR DE ZELFSTANDIGE
De markttrend blijft dalen, daar is niets aan te doen. Treuren doe ik echter niet. Integendeel, ik zie het positief in voor de zelfstandige kantoorvakhandel. Ik denk de zelfstandige grote kansen gaan krijgen en de globals het meest zullen lijden onder die dalende markttrend. Vroeger leverden de globals namelijk hele grote volumes aan de grote bedrijven. We zien nu dat grote bedrijven steeds sneller de weg van de digitalisatie inslaan, waardoor globals minder bestellingen ontvangen. Die lager benodigde volumes zijn voor een lokale ondernemer nog steeds grote hoeveelheden. Daar liggen dus kansen voor de lokale ondernemer om die grote bedrijven te voorzien van deze goederen gecombineerd met een uitstekende service", zegt Arnold Theuws.
LOCAL-FOR-LOCAL
“Daarnaast geen we door allerlei ontwikkelingen steeds vaker local-for-local aankopen. Er is een moment geweest dat dat de consument dacht dat alles wat Amerikaans was goed en goedkoop was. Daar zien we mensen steeds vaker van afstappen. Ook het internet zal een verzadigingspunt kennen, ook al moeten we er steeds gebruik van blijven maken. We moeten inspelen op die local-for-local-gedachte met goede en concurrerende prijzen", sluit Arnold Theuws af.