PapierwarenPremium

Schriften en notebooks: alternatief voor de digitale overvloed

Consumenten zoeken steeds grotere en bredere notitieboeken

Royal Talens Chemistry
Het maken van aantekeningen was nog nooit zo leuk als met Sakura van Royal Talens

We houden nog steeds van woorden op papier. Steeds meer consumenten grijpen terug naar pen en papier als alternatief voor de digitale overvloed waar ze dagelijks mee worden overspoeld. Daarnaast benadrukt de populariteit van journaling- en zelfontwikkelingsboeken de waarde van papier voor persoonlijke expressie. Bovendien zijn notebooks en leuke schriftjes er niet alleen voor eigen gebruik, ze lenen zich ook uitstekend als cadeautje.

Volwassenen

Creatieve vrijetijdsbesteding

De laatste jaren zien we notitieboeken steeds vaker opduiken in de vrijetijdsbesteding. Denk aan reisnotitieboeken, tekenschriften en -boeken in allerlei formaten waar creatievelingen graag mee aan de slag gaan. Ook journaling is al een tijdje populair. Het opschrijven van je dromen of doelen, gevolgd door de stappen die je moet nemen om ze te verwezenlijken, maakt ze concreet. Het staat immers op papier.

Daarnaast kennen we de opkomst van het dankbaarheidsdagboek. Ernst Bohlmeijer, hoogleraar aan de universiteit van Twente, toonde aan dat je dankbaarheid kunt trainen door een dagboek bij te houden. De 'things to do'-boekjes bieden tot slot een antwoord op de vraag: "Hoe organiseer ik mijn dag en leven, met alle afspraken, taken en plannen?".

atoma schrift volwassene
In een zakelijke omgeving hebben mensen vaak een klein notitieboekje, zoals dit van Atoma, bij de hand waarin ze dan enkele kernwoorden noteren

Voorgedrukt of blanco

Om op bovenstaande trends in te spelen, vinden we vandaag tal van voorgedrukte invulboekjes die passen bij ieders stijl en budget. Maar consumenten worden niet altijd graag in een vast stramien gedwongen en zoeken soms iets dat ze zich volledig eigen kunnen maken. Een leeg notitieboekje, dat ze naar eigen behoefte en goeddunken kunnen gebruiken en invullen, biedt dan uitkomst.

Zakelijke of thuiskantooromgeving

Hoewel digitale notities populair zijn, blijft er een sterke behoefte aan fysieke schrijfwaren. In een zakelijke omgeving merken we dat veel mensen nog steeds een notitieboek of schrift bij zich hebben, en dit ook daadwerkelijk gebruiken. Zij die geen uitgebreide notities nemen, hebben vaak een kleiner notitieboekje bij de hand waarin ze dan enkele kernwoorden of geheugensteuntjes noteren.

Voor een thuiskantoor kiezen consumenten vaak voor een ander soort notitieboekjes. Leveranciers spelen hierop in en bieden allerlei collecties aan, van traditionele spiraalschriften en notablokken tot trendy lifestyle notitieboekjes en ringschriften, afgestemd op ieders smaak, budget en manier van werken.

Schoolgaande jeugd

Stabiele volumes

Schoolschriften worden meer en meer ter beschikking gesteld door scholen, en dienen dus niet meer individueel te worden aangekocht. De verkoop van schoolschriften voor het basisonderwijs gebeurt zowel in binnen- als buitenland via gespecialiseerde kanalen. Ondanks de concurrentie van invulboekjes en digitale applicaties blijven de volumes stabiel en fluctueren ze enkel met de demografische cijfers.

Komoni schrift kind
Dit milieuvriendelijke notitieboekje van Komoni, met een charmant ontwerp van Nijntje en Beer, straalt de speelse geest van deze geliefde personages uit. Het is perfect voor dagboeknotities, schetsen of plannen en stimuleert creativiteit en verbeelding op een leuke en duurzame manier

Deel van het leerproces

Ondanks de beschikbare digitale hulpmiddelen, blijft met de hand noteren een cruciaal onderdeel van het leerproces in een schoolomgeving. Verschillende studies tonen aan dat schrijven bijdraagt aan de fijnmotorische ontwikkeling. Deftig kunnen schrijven is een belangrijke basisvaardigheid en pen en papier blijven de manier bij uitstek om dit te oefenen.

Zo bieden schoonschrijfschriften met hulplijntjes de allerkleinsten een houvast om de vaardigheid van het schrijven aan te leren. Geruite schriftjes helpen de iets oudere leerlingen dan weer bij wiskunde. En voor de studenten die aan een thesis werken, zijn er speciale themaboeken die helpen om het scriptiedoel te behalen.

Daarnaast is het instuderen of nalezen van een tekst efficiënter op papier dan op een digitaal platform, zeker wanneer het om meerdere pagina's gaat en er gescrold moet worden. Er wordt dus vaker teruggegrepen naar schriften en papier. Scholen die eerder verkondigden dat ze volledig digitaal zouden worden, komen vaak terug op die beslissing.

Opvallende trends 

Grotere formaten

Consumenten zoeken steeds grotere notitieboeken. Daar waar 10 à 15 jaar geleden een notebook in je binnenzak moest passen, zien we nu een verschuiving naar A5 of zelfs A5+ formaten tot 17 x 22 cm. Hoe breder een notitieboek, hoe meer je kan schrijven. Zeker als het volledig vlakliggend is en je het papier over de volledige breedte kan beschrijven. Linkshandigen zijn vooral dol op notitieboeken die 180° vlak liggen, omdat ze van de linker- tot de rechterbladzijde, over de volledige breedte, perfect kunnen schrijven.

Schriftformaten zijn dan weer afhankelijk van het gebruik. In schoolschriften blijven A4 en A5 de formaten bij uitstek terwijl bijvoorbeeld obers liever het handige A7 of A6 formaat gebruiken.

Brepols half open De Kempen
Een fris en tijdloos de KEMPEN notitieboek met semi-soepele omslag en gemarmerde schutbladen (Brepols)

Betere kwaliteit

Notebooks worden steeds vaker voor andere doeleinden dan enkel notities nemen gebruikt. Consumenten grijpen daardoor naar betere papiersoorten: van 100g en 120g papier voor vulpennen, schetspotloden en pastels, over 165g en 200g papier voor het betere schetswerk inclusief viltstiften, tot zelfs notebooks met 300g koudgeperst katoenpapier voor aquarelverf.

Daarnaast zien we een verschuiving van harde kaften naar soepele of semi-soepele omslagen. Consumenten hebben graag iets in handen met een aangename touch. Ook de exclusievere kaften in bijvoorbeeld kunstleder kennen daardoor succes.

Voor de vakhandel vormen deze nieuwe kwaliteiten en afwerkingen een uitgebreide en interessante extra aanbieding naast de klassieke schriften.

Jalema Atalanta
Atlanta things to do (Jalema) brengt overzicht in de dagelijkse taken

Uitgebreid kleurenpalet

Het aanbod schriften en notitieboeken wordt steeds kleurrijker, passend bij het temperament of de lievelingskleur van de gebruiker. Enerzijds zien we zachte pasteltinten en aardse kleuren die verwijzen naar de natuur, zoals pastelroze en saliegroen. Anderzijds blijft het klassieke kleurenpalet (wit, zwart en blauw) het goed doen. Dat alles wordt aangevuld met enkele opvallende tinten, waaronder fluo en metallic effecten, die zorgen voor extra schwung in het rayon.

Wat het papier zelf betreft, zien we dat het klassieke witte papier in de betere notebooks steeds vaker wordt vervangen door crèmekleurig. Dit is veel zachter voor de ogen omdat het minder licht weerkaatst dan spierwit papier. Bovendien straalt crèmekleurig papier ook meer luxe en kwaliteit uit.

Schriften aanbod Lannoo Graphics
Lannoo Graphics spreekt kinderen aan met onder andere hun speelse squishy notitieboeken van Lazy Stars

Ecologisch aspect

Vandaag liggen consumenten helaas nog niet echt wakker van duurzame schriften en notitieboeken. Vaak leeft nog het idee dat een ecologisch product gelijk staat aan groezelig gerecycleerd papier en minderwaardige kwaliteit. De manier waarop schriften of notitieboeken geproduceerd worden, is echter een belangrijke beweegreden om voor een welbepaald product te kiezen.

Er komen dan ook steeds meer notitieboeken op de markt van Europese makelij - lees dicht bij huis geproduceerd -, met een hoogwaardige kwaliteit op basis van FSC- of PEFC-gecertificeerd papier, en dat aan zeer betaalbare consumentenprijzen. Ook producten ontdaan van alle onnodige verpakking zijn milieuvriendelijker en geven de consument de gelegenheid om de omslag en het papier te voelen en te bewonderen.

Presentatie

Een mooie presentatie op de winkelvloer blijft een 'must' en doet kopen. Producten uitstallen is dus tip nummer één om de verschillen tussen schriften en notitieboekjes te kunnen zien en voelen. Zorg daarbij voor een aantrekkelijke, kleurrijke presentatie met voldoende keuze en maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk.

Er zijn gebruikers die op zoek gaan naar een bepaald model, en die moeten snel vinden wat ze zoeken. Een presentatie volgens formaat, dikte en afwerking helpt op dat vlak. Andere gebruikers laten zich verleiden door de covers. Zorg dus voor voldoende afwisseling door niet enkel de klassieke covers in huis te halen, maar ook notitieboeken met meer trendy omslagen. Zo stimuleer je ook impulsaankopen.

Voor een optimale winkelpresentatie bieden de meeste grote merken communicatiemateriaal en eigen displays aan die de consument helemaal meenemen in het universum en de eigenheid van een merk.

EA Pens & Paper Thinking ahead
Elk jaar lanceert LEUCHTTURM1917 een nieuwe campagne. Dit jaar is dat ‘Thinking ahead’, inclusief vier nieuwe kleuren (EA Pens & Paper)
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door An De Maere

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.