MarktvisiesPremium

VERNIEUWDE WINKEL IN MERKSEM IS SCHOT IN DE ROOS

“Zowel klanten als medewerkers zijn ontzettend tevreden met de verandering"

Lucas Creativ

In 1953 zag Lucas Lijstenfabriek het levenslicht en tot op vandaag worden er op de hoofdzetel in Meerhout lijsten en kaders vervaardigd. Later, in 1991, werd het bedrijf omgedoopt tot Lucas Creativ. Sindsdien heeft het bedrijf 14 verschillende vestigingen, verdeeld over vijf verschillende provincies. Recent kreeg de winkel in Schoten een nieuwe bestemming in Merksem en blijkt de verandering een schot in de roos.

VAN LIJSTENFABRIEK NAAR CREATIV

Jos Macquoi, vader van huidige CEO Nan Macquoi, nam in 1991 een lijstenfabriek over en bouwde de zaak verder uit. In 1998 nam Nan Macquoi het roer van de zaak over en doopte Lucas Lijstenfabriek om tot het Lucas Creativ van vandaag. “Door de naam te focussen op het creatieve, waren we in staat ons assortiment te verbreden. Kaders en lijsten zijn nog altijd onze core business, maar door de jaren heen is ons assortiment steeds verder uitgebreid. De focus ligt echter wel nog op de hobbyist en professionele schilders", vertelt Nan Macquoi. De hoofdzetel van Lucas Creativ is gevestigd in Meerhout, maar heeft ondertussen 13 bijkomende vestigingen in Roeselare, Gent, Ninove, Temse, Veltem, Mechelen, Aartselaar, Antwerpen, Turnhout, Vroenhoven, St.-Truiden, Zonhoven en Merksem.

Lucas Creativ

Lijstenfabriek

De focus van Lucas Creativ ligt nog steeds op het vervaardigen van kaders en lijsten. “We produceren onze eigen kaders en lijsten nog altijd zelf in. We merkten een aantal jaar terug wel dat we een switch moesten maken. Waar we vroeger in serie konden produceren, produceren we nu zo goed als altijd op maat van de klant." De jaren ervaring maakt de lijsten van Lucas Creativ uniek, geen enkele uitdaging blijkt te groot voor de vakmensen in het atelier te Meerhout.

Alle lijsten worden gemaakt in Meerhout en van daaruit worden die getransporteerd naar alle vestigingen. “Per dag wordt er een transport gepland naar een specifieke vestiging of regio. Wat opvalt is dat er vandaag heel veel vraag is naar het inlijsten van t-shirts en sportkledij van bijvoorbeeld bekende voetballers of wielrenners."

ASSORTIMENT

Het assortiment dat in verschillende winkels wordt aangeboden is voor 80% gelijklopend. “20% van het aanbod bekijken we winkel per winkel. De vraag naar producten kan namelijk zeer regiogebonden zijn. In stadswinkels zoals Gent en Antwerpen wordt er meer gemikt op studenten en kunstenaars, terwijl er in andere winkels meer wordt ingezet op het hobby-assortiment. Veel is ook afhankelijk van wat er leeft in de streek. In de regio van Antwerpen zijn er heel veel schilder- en tekenacademies, waardoor de vraag naar die specifieke productgroep hoger is", vervolgt Nan Macquoi. “We leveren knutselmateriaal aan scholen, maar 85% van onze klanten bestaat uit particulieren en professionals."

Teken- en schildermateriaal

Het segment teken- en schildermateriaal, dat een ruime waaier aan producten en merken omvat, is uitgegroeid tot de belangrijkste productgroep. In de winkel valt dan ook meteen het zeer ruime aanbod aan deze producten op. Van potloden, houtskool, pastels, penselen en verf tot doeken en schildersezels.

Knutselmateriaal

Lucas Creativ

Het hobbysegment blijft door de jaren heen een vrij stabiel segment. Nu en dan steken er wel bepaalde trends op. “Vorig jaar was het kleuren voor volwassenen erg populair en zagen we een piek in de verkoop van potloden. Die storm is ietwat gaan liggen, maar blijft het in vergelijking met vorige jaren bovengemiddeld goed doen. Wat de hype van het moment is, is het Diamant Painting. Hier is het zaak om verschillende diamantpareltjes dusdanig te leggen zodat er een figuur bekomen wordt", legt Macquoi uit. “We merken dat we de wand met Diamant Paintings heel vaak moeten aanvullen."

Kantoormateriaal

Hoewel het niet tot de core business behoort, vindt men bij Lucas Creativ ook een aanbod aan kantoormateriaal. “We verkopen vooral schrijfwaren", vertelt Macquoi. “Uiteraard zijn er ook veel producten die sowieso aanwezig zijn in de categorie hobby; denk maar aan scharen of lijmproducten. Daarnaast verkopen we natuurlijk ook zaken als papier, schriften en mappen, want die producten passen in het geheel. Tijdens de back-to-schoolperiode plaatsen we die producten wel iets meer in the picture."

Huismerk

Lucas Creativ verkoopt naast de gebruikelijke merken ook een eigen huismerk. “We kopen onze klei rechtstreeks aan bij een ontginner in Duitsland. Zo zijn we zeker van de kwaliteit van de klei. Eigen penselen laten we bij een Chinese producent maken, ook hier hebben we een een ideale partner gevonden op het vlak van kwaliteit."

“Momenteel zijn we niet op zoek naar nieuwe winkels. We focussen ons op onze 14 vestigingen en het opfrissen of verhuizen ervan”

LUCAS CREATIV ONLINE

Nan Macquoi geeft toe dat ze geen grote fan is van webshops en onlineverkoop. “Ik vind dat je hierdoor het contact met de klant verliest. Het is fijn dat we mensen kunnen adviseren en in een bepaalde richting kunnen wijzen. Ik houd vooral van het persoonlijk contact", vertelt ze. “Maar op vandaag is het iets dat je als winkel moet hebben. Het is eigenlijk ook een perfecte catalogus. Een papieren catalogus zouden we nooit up-to-date kunnen houden, maar het onlinegegeven kan continu worden aangepast.

Het kan elkaar ook perfect aanvullen. We hebben klanten die eerst kijken op de webshop om daarna naar een fysieke winkel te komen om het product te kopen."

Nieuwe website

De winkelketen heeft ervoor gekozen om een compleet nieuwe website en webshop uit te bouwen. “Die zou in het najaar actief moeten zijn. Het wordt steeds belangrijker en we vonden onze huidige website verouderd. Daarom hebben we geopteerd om een volledig nieuwe website op poten te zetten."

NIEUWE OPPORTUNITEITEN

“Voorlopig zitten er geen nieuwe vestigingen in de pijplijn", gaat Nan Macquoi verder. “Maar als er interessante zaken ons pad kruisen, dan kan er altijd over nagedacht worden. Momenteel focussen we ons op onze 14 vestigingen en de nodige opknapwerken van de panden of de eventuele verhuis naar een beter pand. De vestiging in Schoten werd zopas geheroriënteerd naar een nieuw pand in Merksem, 1 kilometer verderop."

VAN SCHOTEN NAAR MERKSEM

Lucas Creativ

“De winkel verplaatsen naar het pand in Merksem was een uitgelezen kans om een van onze vestigingen een upgrade te geven. Daarnaast is het altijd goed om een winkel terug van 0 op te bouwen.
We hebben bijvoorbeeld geopteerd voor een lichte laminaatvloer en rekken die niet hoger komen dan 1 meter en 50 centimeter. Zo hebben de klanten een volledig overzicht over de hele winkel", vertelt de CEO van Lucas Creativ. “Wat bij een verhuis ontzettend belangrijk is, is parking. We hebben geen enkele vestiging, op onze stadswinkels na, waar er geen gratis parking is voorzien. Vaak hebben klanten grote en zware objecten bij zich, dan kunnen wij ons niet permitteren om de klant 5 minuten te laten zeulen met het aangekochte product. Vaak opteren we dan ook om de winkels te vestigen langs steen- of ringwegen. Daar is vaak ruimte voor parking en magazijnen."


Nieuwe filiaalverantwoordelijke

Per filiaal van Lucas Creativ is er een filiaalverantwoordelijke die alles in goede banen moet leiden. Per maand komen alle filiaalverantwoordelijken samen om te melden wat er reilt en zeilt in de winkel en in de regio. De verandering van Schoten naar Merksem impliceerde ook een verandering binnen het bedrijf. “Vorig filiaalverantwoordelijke Patrick heeft een nieuwe functie binnen het bedrijf gekregen en is nu productverantwoordelijke. Jonathan, die eerder bij ons aan de slag was als losse medewerker, is nu filiaalverantwoordelijke in de winkel te Merksem."

Klanten zijn tevreden

Een verandering brengt de nodige impact met zich mee, zowel voor de klant als voor de zaakvoerders en filiaalverantwoordelijke. “Het was een huzarenstukje om de winkel in Merksem snel operatief te maken. Alles moest in een mum van tijd verhuisd worden.
Ook de klanten reageren positief op de nieuwe vestiging. Men is tevreden over de openheid die gecreëerd is in de winkel."

WORKSHOPS

In een aantal winkels van Lucas Creativ is er ruimte voor workshops. “Die worden niet door onze eigen mensen gegeven, wij stellen enkel de ruimte ter beschikking", zegt Nan Macquoi. “Hier in Merksem hebben we ervoor gekozen om de ruimtes niet af te sluiten van de winkel", zegt filiaalverantwoordelijke Jonathan. “We willen de mensen laten zien wat er allemaal te beleven valt in deze winkel. Ook het gedeelte waar de inlijstingen gebeuren, is open voor klanten. Het creëert een open werksfeer en toont in één oogopslag waarvoor ze bij Lucas Creativ kunnen langskomen."

TENTOONSTELLINGEN

“In Zonhoven en Veltem hebben we bovendien ook een tentoonstellingsruimte boven de winkel, waar men kunstwerken kan tentoonstellen." Op Facebook is er dan weer een Lucas Creativ Facebookgroep waarin kunstwerken worden gedeeld. “Daar plaatsen onze klanten zowat dagelijks werken op. Het is leuk om te zien wat men met onze producten creëert."

STADSWINKEL IN GENT

Naast de vernieuwde winkel in Merksem, werkt Lucas Creativ ook aan de vernieuwing van een stadspand in Gent. “We hopen de winkel in het najaar te kunnen openen, maar dat zal afhangen van de bouwwerkzaamheden. We zitten met deze winkel pal in het centrum waardoor het niet evident is om in grote hoeveelheden te kunnen verkopen. Hier gaan we ons vooral richten op de kunststudenten," sluit Nan Macquoi af.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Vernieuwde winkel in Ternat gaat verder op positief elan

Op het marktplein van Ternat vinden we de vernieuwde Press Shop van Nele van Den Brant. Al drie generaties lang baat de familie van Den Brant een dagbladhandel uit op de markt van Ternat, nagenoeg altijd op dezelfde locatie. “Ik ben opgegroeid in de zaak en heb in 2012 beslist om de winkel over te nemen, nadat ik enkele jaren als medewerker heb meegedraaid", vertelt Nele van Den Brant. In november 2017 werd de winkel helemaal opnieuw ingericht en kwamen er nieuwe assortimenten bij. “Na 20 jaar mocht de winkel eens in een nieuw jasje worden gestopt."

Totaalrenovatie creëert meer beleving met nadruk op versafdelingen

De derde generatie van Verssupermarkt Spar in Aalter is er helemaal klaar voor. Na een grondige verbouwing van de binnen- en buitenkant van de winkel staat de zaak opnieuw op de voorgrond. Opvallend is de grote nadruk op hun versafdeling, die toch de helft van de winkel beslaat. “Vers is al 30 jaar ons paradepaardje en dat moet zo blijven”, aldus Anne-Sophie Van Laecke. Samen met haar man Jonathan staat ze aan het hoofd van de vernieuwde zaak. Hierin krijgt brood een hoofdrol met de nodige investeringen én meteen heel enthousiaste reacties van de klanten als gevolg

Acht onmisbare parameters voor een geslaagde shopervaring

Overleven in het huidige retaillandschap is geen evidentie. Het is niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je plaats te veroveren tussen grote ketens, zowel online als offline. Toch gelooft Steven Bollé, zelfstandige retail coach en designer, dat elke winkel zijn bestaansreden heeft, al is het vaak een kwestie van het herontdekken van die reden.

Acht onmisbare parameters voor een geslaagde shopervaring

Overleven in het huidige retaillandschap is geen evidentie. Het is niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je plaats te veroveren tussen grote ketens, zowel online als offline. Toch gelooft Steven Bollé, zelfstandige retail coach en designer, dat elke winkel zijn bestaansreden heeft.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.