MarktvisiesPremium

Verenigde slagers hebben meer slagkracht

vergelijking van de slagersverenigingen

spek

U staat er als zelfstandig slager vaak beter voor als u de krachten kunt bundelen met andere collega’s. Dat kan door u aan te sluiten bij een beroepsvereniging: je blijft baas in eigen zaak, maar je krijgt wel de ondersteuning van een organisa­tie met slagkracht. Maar welke voordelen biedt de aansluiting bij een vereniging en hoe gaat dat er precies aan toe? We laten de verschillende Belgische slagers­verenigingen aan het woord en geven een inkijk in de wondere wereld van het slagersambacht.

Landsbond der beenhouwers, spekslagers en traiteurs

Wie zijn ze en wat drijft hen?

De koninklijke Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België is ontstaan in 1894 en is de enige wettig erkende nationale beroepsvereniging voor ambachtelijke slagers, spekslagers en traiteurs, die als gesprekspartner fungeert voor overheidsinstanties en diverse raden en commissies. Volgens de statuten verdedigt de Landsbond de belangen van de zelfstandige slager en werken ze samen met de Internationale Slagersvereniging. Met 1.950 actieve leden is de Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België de enige slagersvereniging in ons land die geen commerciële diensten aanbiedt.

Master in projectorganisatie

De Landsbond organiseert een scala aan activiteiten voor de leden. Ze dragen de promotie van het slagersvak hoog in het vaandel. Het paradepaardje op het vlak van promotie is de jaarlijkse Week Van De Slager. Daarnaast worden in Vlaanderen en Wallonië diverse wedstrijden georganiseerd voor toekomstige slagers, zoals Het Gouden Mes en de demo’s voor de youngsters uit de slagerijafdelingen. Op beursvlak zijn ze tevens vaste partner van MeatExpo, Bibac Plus Fresh en Saveurs & Métiers en organiseren ze de vakwedstrijden Eurobeef, de Meesterschapwedstrijd en de Juniorcup. Verder geeft de Landsbond 10 keer per jaar het vakblad De Belgische Beenhouwerij uit, met informatie uit studies – in samenwerking met KU Leuven en UGent – over de uitoefening van het slagersberoep. Ten slotte werkt de Landsbond samen met VLAM en APAQ-W om promotie te voeren voor het Belgisch vlees en de ambachtelijke slagers.

“De Landsbond draagt de promotie van het slagersvak hoog in het vaandel” - Ivan Claeys, Voorzitter Landsbond

Een waaier aan voordelen

Als lid van de nationale beroepsvereniging geniet de slager van bijstand en advies op diverse vlakken: op fiscaal, juridisch, sociaal en technisch vlak, maar ook met betrekking tot voedselveiligheid en documentatie kan elke slager op hulp rekenen. Daarnaast zorgt de Landsbond voor de opvolging van de verplichte microbiologische analyse van gehakt vlees en onderhandelen ze met de FOD Financiën voor het bekomen van een voordelige forfaitaire aanslag.

Duidelijke toekomstvisie

Onlineverkoop is ingeburgerd en de beenhouwer gaat op zoek naar verkoopkanalen buiten de normale openingsuren. Niet alleen omdat de klant buiten de winkeluren shopt, maar ook omdat steeds meer jonge beenhouwers tijd met hun gezin willen doorbrengen. De slagersautomaten, al dan niet aan de winkel, kunnen daarbij een oplossing bieden; iets waarop leden bij de Landsbond inzetten. Daarnaast worden de leden aangespoord om sociale media te gebruiken om de zaak te promoten en een website te gebruiken als venster naar de buitenwereld. Dat was onder andere de inzet van de sessies voor de Laureaten van de Arbeid 2019, georganiseerd door het Koninklijk Instituut der Laureaten van de Arbeid en de Landsbond.

Sterslagers

De visie van Sterslagers

Een Sterslager is een zelfstandige, creatieve en ambachtelijke slager die van de Ster­slagers Unie een ster heeft gekregen voor de hoogwaardige kwaliteit van zijn vlees- en vleeswarenassortiment. Voor een Sterslager is versheid, klantvriendelijkheid en hygiëne even belangrijk als de kwaliteit van zijn producten. Vzw De Sterslagers is ontstaan toen 13 Sterslagers beslist hebben de naam en het logo over te nemen van de oprichter. Een vzw die steun wenst te bieden aan slagers die hun klanten een kwaliteitsmerk willen geven, niet willen stilstaan in de slagerswereld, benieuwd zijn naar hoe een andere slager zijn toonbank etaleert en openlijk een vaktechnische vraag willen stellen. Momenteel telt de vereniging 13 leden, die maandelijks samenkomen om als groep te evolueren.

Van spaarkaarten tot sinterklaasacties

Een eerste actie van de Sterslagers is de jaarlijkse sinterklaasviering met rad voor de kinderen. Elk kind dat een ingekleurde tekening inlevert, kan aan het rad draaien en speelgoed winnen. De meest geliefde actie is de voorjaarsactie, ieder jaar met een ander thema en dit jaar volledig in het teken van tapas. De klant krijgt bij een volle spaarkaart twee leuke en eigen ontworpen tapasschaaltjes. Uit de volle spaarkaarten worden wekelijks houten tapasplanken verloot en de hoofdwinnaar gaat lopen met een tapasfeest voor 15 personen, volledig verzorgd door Ster­slagers. Daarnaast zijn ook de scheurbonnen een geliefde vorm van promotie. Een andere vorm van marketing is het gebruik van cadeaudoosjes als eindejaars­geschenk, voor een BBQ-pakket, een fondue- of kaasschotel, western steak … In de vereniging wordt eigenlijk een continue beleving gecreëerd door de vele opeenvolgende acties: nieuwjaarsgeschenken in de vorm van kortingen, voorjaarsacties, de actie rond het EK, sinterklaasactie … Alles wordt daarbij ondersteund door flyers, posters, Sterprijs­etiketten … Sterslagers was tevens aanwezig op MeatExpo 2018, waar vier dagen lang het slagersambacht, de passie voor het vak en de stielkennis centraal staan. Een vereniging die de klanten steeds verwent.

“Sterslagers zijn een groep slagers die willen leren. Maar we zijn vooral een hechte groep vrienden” - Stijn Loncke, Voorzitter Sterslagers

Welke voordelen hebben de slagers?

De leden hebben allerhande voordelen naar groepsaankopen, ondersteuning bij acties, recepten, kortingen en acties van leveranciers, adviserende kwaliteitsondersteuning vanwege de Sterslagers Unie en ze worden ten slotte steeds geïnformeerd op het gebied van de wetgevingen aangaande de nieuwe hygiëne- en kwaliteitsnormen.

Volle focus op de toekomst

De slagersbranche is sterk veranderd en dat is ook de leden van Sterslagers niet ontgaan. Kwaliteit en diversiteit blijven aan belang winnen, met als gevolg dat de verscheidenheid in aanbod almaar blijft toenemen.
De keuzemogelijkheid aan dagschotels evolueert in sneltreintempo en ook de automaten met verse dagschotels schieten uit de grond. Daarnaast werken diverse Sterslagers met een webshop en de mogelijkheid tot thuislevering, om op die manier in te spelen op de heersende actuele trend van gebruiksgemak en tijdwinst.

Klasseslagers

Het ontstaan van Klasseslagers

De Klasseslagers zijn ontstaan uit een samensmelting van Top-Klasseslagers en Club­slagers. Momenteel telt de vereniging een 40-tal ambachtelijke slagerijen in Vlaanderen die met producten hun klanten willen verwennen, beschikken over een grote vakkennis en werken volgens de regels van kwaliteit en goed ondernemerschap. Wie lid wordt, stapt in een vereniging vóór en dóór slagers en wil werken volgens het principe van wederkerigheid: steeds leren van collega’s en kennis te allen tijde delen. Ze ontdekken continu nieuwe ambachtelijke producten en streven naar een hoger niveau.

Wat kunnen leden verwachten?

Klasseslagers streeft naar een groep waarin de leden elkaar ondersteunen en vooruithelpen. Het uitgangspunt is eenvoudig: alleen sterk, maar samen sterker! Iedere Klasseslager is dagelijks bezig met het zoeken naar nieuwe ambachtelijke producten, traiteur­gerechten, salades … De ervaringen en vernieuwingen worden met elkaar gedeeld op de vergaderingen. Tijdens deze vergaderingen wordt er gekeurd, gebrainstormd over ondernemerschap en worden er workshops gehouden over diverse thema’s zoals feestdagen en barbecues. De verschillende projectgroepen werken acties uit, onderhandelen over de verpakkingen, staan in voor de organisatie van de jaarlijkse vakbeurs en waken over het uitzicht en de uitstraling van alle individuele slagerijen. Alle verslagen en recepturen zijn toegankelijk via een eigen platform. Dit alles resulteert in goede vakkennis, een betere klantenservice en een kwalitatiever product. Daarnaast krijgen alle slagers een pagina op de website, kunnen ze deelnemen aan interessante klantenacties, krijgen ze thema-affiches om de etalage op te fleuren én kunnen ze genieten van voordeligere groepsprijzen voor o.a. folders, verpakkingen met het algemene logo, promotiematerialen, acties aan lage prijzen …

“Het uitgangspunt van Klasseslagers is eenvoudig: alleen sterk, maar samen sterker! ” - Karel Havermans, Voorzitter Klasseslagers

Actie in de kijker

Jaarlijks organiseert Klasseslagers de vakbeurs ‘Taste en Discover’, waarbij de leveranciers worden uitgenodigd om hun producten voor te stellen. Dankzij tientallen standhouders kunnen vele nieuwigheden worden ontdekt en geproefd, niet alleen vleeswaren, maar ook werkkledij, kruiden, BBQ’s en zelfs machines. Kortom, alles wat een moderne slager nodig zou kunnen hebben. Taste en Discover is daarnaast ook een gezellige avond om alle slagercollega's terug te zien en ervaringen uit te wisselen. Ook niet-aangesloten slagers zijn meer dan welkom op de beurs, om kennis te maken met de leveranciers en het concept van de Klasseslagers.

Keurslagers

Decennialange expertise

Reeds in 1946 waren er in Nederland een aantal slagers die de krachten wilden bundelen en besloten om als groep te functioneren. Ook Vlaamse slagers sloten zich aan, tot in ‘83 de Belgische Keurslager uit de grond werd gestampt. Momenteel telt Keur­slagers 172 Vlaamse leden, een voor een ambitieuze ondernemers die op een ambachtelijke wijze de onderneming runnen, het vak meester zijn en kampen met dezelfde uit­dagingen, waarbij de krachten gebundeld worden. Bovendien worden de Keurslagers ondersteund door een hoofdkantoor dat als permanente hulplijn functioneert.

Een heuse marketingondersteuning

Een Keurslager kan rekenen op gepersonaliseerde marketingondersteuning en er zijn tal van projecten waarmee de slager zijn assortiment in de kijker kan zetten, waaronder de Week van het Lekkerste Gehakt, spaaracties, externe mediacampagnes, de Lenteweken … Een paradepaardje in de brede waaier aan projecten is de jaarlijkse Kristallen Kroon, een nationale wedstrijd waar slagers kunnen uitblinken met de ambachtelijke producten. De prijs wordt uitgereikt in het Hof Van Cleve met Peter Goossens. Daarnaast beschikt Keurslagers over een uitgebreide communicatie: een gloednieuwe website en een blog die wekelijks wordt geüpdatet, een professioneel contentmarketingbureau dat de sociale media levendig houdt, een uitgebreide foto- en videodatabank, een klantenmagazine, ondersteuning bij crisiscommunicatie, een eindejaarsbrochure, andere seizoensgerichte brochures enz.

“Deel uitmaken van Keurslagers betekent samen zelfzeker de toekomst tegemoetgaan” - Marc Van Tilborgh, General manager Keurslagers

Permanente hulplijn

Het hoofdkantoor staat te allen tijde ter beschikking van de Keurslagers om steeds advies te geven op uiteenlopende facetten. Zo verandert de wetgeving zeer snel. Voor iedereen die met voeding werkt – en zeker met vlees – is het cruciaal voor de slagerij om bij te blijven. Keurslagers kunnen daarbij gebruikmaken van de beschikbare checklists. Daarnaast kan je als lid steeds bij het hoofdkantoor terecht met juridische vragen en problemen rond wetgeving. Alle Keurslagers krijgen controles van de vereniging. Zo is de slagerij er zeker van dat alles in orde is. Duiken er toch problemen op? Dan worden effectieve oplossingen aangebracht. Ten slotte weten de Keurslagers dat ze goed bezig zijn dankzij de feedback van de interne keuringen. Inspecteurs komen op onaangekondigde tijdstippen langs en controleren de hygiëne­voorschriften, productpresentatie en alle andere zaken die van belang zijn. 

 

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jade Lambrecht
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Professional maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.