STIJGENDE DIGITALISERING BRENGT EXTRA OMZET VOOR AFHAALPUNTEN
GEMAK EN FLEXIBILITEIT ZIJN PRIORITAIR

De krantenwinkel evolueert steeds meer naar een soort 'conveniencestore'. Naast het traditionele aanbod pers, tabak en kansspelen vinden klanten er een ruim assortiment andere producten en diensten. In de context van stijgende digitalisering is voor de dagbladhandel een belangrijke rol als afhaalpunt voor online gekochte pakjes weggelegd. Hierdoor komen er meer mensen naar uw winkel, wat zorgt voor een mooie extra omzet.
TRADITIONELE PRODUCTMIX ONDER DRUK
De traditionele productmix van de dagbladhandel - een derde pers, een derde tabak, een derde kansspelen - staat al geruime tijd onder druk. Door de digitalisering gaat de verkoop van kranten en magazines achteruit. Er wordt ook steeds minder tabak verkocht als gevolg van het stijgende aantal antirookcampagnes. Vandaag is het een noodzaak om uw winkel uit te breiden tot een soort 'servicepunt' en meer producten en diensten aan te bieden dan enkel kranten, tijdschriften, tabak en kansspelen. Denk maar aan fotoprints, wenskaarten, schrijfgerief, candy- bars, brood en gebak. Om tijd te winnen, zijn klanten bereid om deze producten bij u te kopen tegen een hogere prijs dan in een ander verkooppunt. Hiermee biedt u hun een meerwaarde, zelfs als ze niet specifiek daarvoor bij u komen.

VOLDOENDE PLAATS EN RUIME OPENINGSUREN ZIJN EEN MUST
In 2018 wordt een gelijkaardige evolutie in stijgende lijn verwacht aangezien e-commerce almaar populairder wordt. Hierdoor zal uw dagbladhandel nog meer evolueren naar een 'gemakswinkel' waar de klant terechtkan voor heel wat diensten en producten. Het afhalen en verzenden van pakjes zal een almaar prominentere plaats in uw aanbod innemen. Het is belangrijk dat u de uitrusting en inrichting van uw zaak hierop afstemt. Voldoende ruimte om de pakjes op te slaan en een overzichtelijke balie om die af te halen zijn uiteraard een must. Daarnaast moet u zorgen voor ruime openingsuren, bijvoorbeeld tot na de kantooruren en in het weekend. Ook de pakjesdiensten helpen u op verschillende manieren om de werking te optimaliseren. Denk maar aan een handige scanapp of een draadloze scanner, efficiënte IT-infrastructuur, de mogelijkheid voor klanten om hun pakketvignet in uw winkel uit te printen (bijvoorbeeld als ze thuis zelf geen printer hebben) of begeleiding bij het vereenvoudigen van de afhaalprocedure. Dit bespaart u tijd én het zorgt tegelijkertijd voor tevreden klanten.
Voldoende ruimte om de pakjes op te slaan en een overzichtelijke balie om die af te halen zijn uiteraard een must
GEMAK EN FLEXIBILITEIT ZIJN PRIORITEIT

De meeste pakjes worden nog steeds aan huis geleverd. Als de bestemmeling niet aanwezig is - dit is bij gemiddeld 30% van de leveringen het geval - wordt het pakje doorgaans naar een afhaalpunt in de buurt gebracht. Klanten hebben dan een aantal dagen de tijd om het pakje op te halen op een moment dat hun het best schikt. Velen houden van het gemak en de vrijheid die deze optie biedt. Daarom kiezen steeds meer mensen vandaag bewust voor een levering in een afhaalpunt. Zo hoeven ze niet te zorgen dat er iemand thuis is op het moment van de levering. Het is ook kostenefficiënter, al is dit voor veel klanten ondergeschikt aan de flexibiliteit die de dienstverlening hun biedt. Hetzelfde geldt voor een supersnelle dienstverlening: belangrijk maar geen prioriteit. Dit heeft trouwens ook een ecologische (meer bestelwagens op de weg) en sociale impact (meer mensen die late of nachtshifts werken), al zijn dit zaken waarvan klanten doorgaans minder wakker liggen.
EXTRA KLANTEN IN UW WINKEL
Het verwerken van pakjes brengt extra werk met zich mee, daar kunt u niet omheen. Daartegenover staat een faire commissie van de pakjesdienst. Het mooiste voordeel is toch wel de extra klanten die naar uw winkel komen en de meerverkoop die u zo kunt realiseren. Deze mensen kopen immers vaak nog snel een krant of magazine, een candybar of iets anders uit uw aanbod. Of ze komen om een pakje te verzenden of te retourneren, wat ook voor extra omzet zorgt. Bovendien worden pakjes vandaag steeds meer naar het buitenland verstuurd. Kortom, uw winkel wordt rendabeler op alle vlakken.
GOEDE BEGELEIDING

Bovendien kunt u rekenen op een goede begeleiding van de pakjesbedrijven. Ze bezorgen POS- en ander promotiemateriaal zodat uw winkel herkenbaar is als afhaalpunt. Bovendien bieden ze een goede begeleiding, zoals een aangepaste IT-infrastructuur en een app en/of scanner voor de verwerking van de pakjes. Vragen worden vlot beantwoord, er worden op regelmatige basis opleidingen georganiseerd, en er is eveneens een goede communicatie via newsletters. In functie van het volume en de 'lokale omstandigheden' bekijken de pakjesdiensten samen met u hoe de dagelijkse verwerking optimaal verlopen kan.
MEER PAKJES, MEER KLANTEN, MEER OMZET
Door de groeiende e-commerce en digitalisering is uw rol als afhaalpunt voor pakjes zeker niet uitgespeeld. Zorg dat uw winkel goed uitgerust is om deze stijgende hoeveelheid pakjes te verwerken. Bovendien zal er steeds minder geschreven pers en tabak worden verkocht, dus het is van groot belang om uw aanbod zo breed mogelijk te maken. Door slim te diversifiëren, liggen er heel wat kansen open om uw dagbladhandel succesvol te maken.