COMBINATIE KOFFIEBAR EN DAGBLADHANDEL WERKT
Ukk's brengt de concepten koffiebar en dagbladhandel samen tot een uniek geheel
Ukk's is uniek in de sector. Het combineert de klassieke dagbladhandel met een koffie- en snackbar. Kathleen Ollevier en dochter Elke Masure namen in 2012 dagbladhandel De Boekerij over. Begin 2017 echter kondigde Elke aan dat ze graag een nieuwe uitdaging wou aangaan; dit leidde tot de ombouw van de dagbladhandel naar een combinatie van dagbladhandel en koffiebar/eethuis. De winkel werd volledig gestript en opnieuw opgebouwd naar hippe dagbladhandel en koffie- en snackbar. Door het wegvallen van Elke is echtgenoot Luc Masure mee in de zaak gestapt en samen met zijn vrouw aan dit unieke avontuur begonnen.
OVERNAME
De Boekerij was een winkel die meer dan dertig jaar dienstdeed als dagbladhandel in Koksijde. Kathleen Ollevier en dochter namen de zaak in 2012 over en doopten de winkel om naar Ukk's. Initieel was de bedoeling dat Kathleen de zaak zou voortzetten tot haar pensioen om de winkel dan in alle vertrouwen door te geven aan Elke. Het lot besliste daar echter anders over. Elke kreeg namelijk een unieke opportuniteit om in een andere zaak te stappen. Gezien de evolutie in de sector (digitalisering, roken wordt steeds meer 'not done', de Nationale Loterij promoot onlinegokken …) werd na lang overleg met de familie beslist om de dagbladhandel om te bouwen naar UKK's Koffie & Krant.
UKK'S
Vanwaar komt de naam Ukk's? Achter de naam zit er een familiaal karakter, en dat ligt in de lijn van het volledige winkelconcept. “We vroegen onze dochters om op de proppen te komen met enkele voorstellen. Diegene met het beste voorstel kreeg van ons een etentje cadeau. Het stiefzoontje van onze jongste dochter kon moeilijk Luc uitspreken. Verder dan Uk kwam hij niet. Het leek ons een ideale naam voor onze winkel. Kort, krachtig, verstaanbaar en een leuk verhaal om later aan de kleinkinderen te kunnen vertellen", steekt Luc van wal.
NIEUW CONCEPT
Het leek de nieuwbakken eigenaars geen onaardig idee om de zaak een nieuw gelaat te geven en eventueel een nieuw concept op poten te zetten.
“Een krantenwinkel in zijn puurste vorm leek ons geen ideale toekomst, bovenvermelde zaken in het achterhoofd houdende. Daarom hebben we de koppen even bij elkaar gestoken om een nieuwe insteek te bedenken. Het was kiezen om de dagbladhandel te behouden zoals hij was, mits aanpassingen van de openingsuren, of we waagden een investering in een nieuw concept. Het is het tweede geworden: de combinatie van een snack-koffiebar en een vrij klassieke dagbladhandel", vertelt Luc. “Het was niet eenvoudig om mijn toenmalige werkgever te verlaten, maar deze stap was de meest verstandige om te doen."
Businessplan
De zaakvoerders zijn niet over één nacht ijs gegaan. Integendeel. Ze onderwierpen de zaak aan een serieuze studie. “We zijn naar de bank gegaan met een bijzonder lijvig businessplan, waar alles tot in de puntjes was uitgewerkt. We wilden de stap pas zetten als we zeker waren dat we bij het worstcasescenario het hoofd boven water konden houden", klinkt het. “Pas wanneer alle puzzelstukjes in elkaar pasten, hebben we de stap gewaagd. We wilden hier zeker geen ondoordachte keuzes in maken."
Verbouwingen
Om de nieuwe winkel vorm te geven, werd er een beroep gedaan op interieurbureau Inside uit Brugge. Het enige bureau dat volgens Luc en Kathleen goed aanvoelde waar ze naartoe wilden met de winkel. “We hebben de volledige winkel laten strippen. De winkel stond voordien zodanig volgestouwd dat je niet meer 'door' de ruimte kon kijken." In vijf weken tijd werd de winkel van nul opnieuw opgebouwd naar wat hij vandaag is. “Bij de ontwerpen hadden we soms wat schrik dat er voor bepaalde compartimenten te weinig plaats zou zijn. Maar je werkt met professionals en die weten goed waarmee ze bezig zijn. We zijn uiteindelijk heel erg tevreden met het resultaat. Alles is voorzien, van een leuke bar tot een keuken en een gastentoilet. Dat hadden we bij aanvang van de werken niet kunnen bedenken."
Gesloten tijdens verbouwingswerken
Tijdens de verbouwingen hebben de nieuwe zaakvoerders de tijd genomen om het totaalplaatje in orde te maken. “We hadden geen zin om in een container een minimale dienstverlening te voorzien. In de straat is het ook niet evident om zomaar een container neer te planten. Daarnaast hebben we die vijf weken heel hard nodig gehad. Om contacten te leggen met leveranciers voor onder andere de koffies, de winkelrekken en andere allerhande randzaken", vertelt Kathleen.
Barista
“Als je pretendeert een koffiebar te zijn, dan vinden we het normaal dat we ons daarin verdiepen. Daarom hebben we meteen ook voldoende en degelijke materiaal aangekocht. Daarnaast ben ik ook een tiendelige baristacursus gaan volgen in Dendermonde. We hebben ook zorgvuldig onze koffieleveranciers uitgekozen. We zijn bij enkele leveranciers langs geweest en hebben proefondervindelijk de volgens ons beste leverancier uitgekozen. VivaSara kwam in onze zoektocht als beste koffiebrander naar voren. Die samenwerking loopt tot op vandaag vlekkeloos“, aldus Luc.
Koken
Luc verzorgt de snacks en die gaan van enkele klassieke pastabereidingen tot leuke, opgewaardeerde broodjes en croque-monsieurs. “De sauzen en broodjes worden allemaal door mezelf gemaakt. We vinden het ook belangrijk om net dat ietsje meer te brengen. In de straat zit een bakker die broodjes aanbiedt, dus vonden we dat we niet in hetzelfde vaarwater konden komen. Daarom hebben we geopteerd om iets luxueuzere broodjes aan te bieden. Zo creëren we geen onnodige concurrentie."
Werkverdeling
Om 6 uur begint de werkdag voor Luc en Kathleen, sluiten doet de winkel om 18 uur. Kathleen opent de dagbladhandel, terwijl Luc zich ontfermt over de eerste koffies. Die samenwerking verloopt vooralsnog prima. Om de middag- en namiddagdrukte op te vangen, hebben Luc en Kathleen vaste werkneemster Saskia in dienst. Zij begint om 10.30 uur en neemt de bar over, terwijl Luc zich op dat moment terugtrekt in de keuken om de verschillende lunchmogelijkheden voor te bereiden. Kathleen houdt op dat moment steeds de dagbladhandel draaiende en springt bij rustige momenten in de winkel bij in de keuken.

CLIENTEEL
De vernieuwde winkel impliceerde dat de vaste klanten even moesten wennen aan het nieuwe concept. “Ik denk dat we door de vernieuwingen enkele klanten zijn kwijtgespeeld. Mensen die niet konden aarden in dit concept. Dat is natuurlijk heel erg spijtig. Anderzijds genereer je nieuwe klanten door de koffiebar. Nieuw cliënteel bouw je ook niet op in enkele weken, daar moeten maanden en jaren over gaan. We hebben wel het gelukt dat we met een heel standvastig klantenbestand zitten", aldus Kathleen.
Luc was in het begin iets sceptischer over de afscheiding in de winkel. “Nu scheiden de houten tralies de wand met magazines en de bar af. De zitruimte is open. Iedereen die dus louter in de dagbladhandel moet zijn, passeert in de ruimte waar mensen genieten van een koffie of snack. Ik had in het begin schrik dat mensen zich bekeken gingen voelen, maar niets is minder waar. Het zorgt net voor een leuke interactie tussen de klanten."
Zomerpiek
Luc en Kathleen merken duidelijk wanneer het zomer is, maar heeft door de andere seizoenen heen een vrij stabiele verkoop. “In de zomer gaat de omzet lichtjes de hoogte in, te danken aan de vele toeristen die in deze periode naar de zee komen. Koksijde kent echter een vrij oudere bevolkingsgroep met veel gepensioneerden of mensen met een tweede verblijf. We kunnen stellen dat we een vrij oud en trouw klantenbestand hebben."
Hotelschool
Naast de oudere klanten zien we vaak jongere mensen de winkel binnenstappen. “Hotelschool Ter Duinen ligt hier om de hoek, vaak komen de studenten hier iets drinken of eten. Dat zorgt voor een leuke mix tussen oudere en jongere mensen."
“Een krantenwinkel in zijn puurste vorm leek ons op deze locatie niet rendabel, daarom wilden we het combineren met een koffiebar“
CONCURRENTIE
Ukk's heeft weinig concurrentie, maar heeft dat ook mee in de hand gewerkt. “Hier zijn nog wel cafés of snackbars, maar we hebben ervoor gezorgd dat we niet al te veel in hetzelfde segment komen van anderen. Je kan natuurlijk niet met iedereen rekening houden, klanten gaan en staan ook waar ze willen", vertelt Luc. “Onze ligging is tevens ideaal om de wachttijden bij andere handelszaken in de straat op te vangen. Mensen die wachten om langs te gaan bij de kapper of moeten wachten bij de garage, kunnen bij ons terecht voor een koffie, een drankje of een andere versnapering."
MARKETING
“We zouden meer gebruik moeten maken van social media, maar we zijn van een andere generatie en we zijn helemaal niet thuis in het Facebook- en Instagram-gebeuren. Maar het is zeker te overwegen om daar meer tijd en energie in te steken. Iedere dag een kleine Facebook-post met de aanbieding van de dag: proef onze verse bloemkoolsoep of proef onze snack van de dag houdt de mensen wakker en op de hoogte van wat we brengen. Zo bieden we ook meeneemkoffies aan, maar ik merk dat veel mensen dat niet weten. Men moet meer en vaker op de hoogte gebracht worden van onze verschillende assortimenten. Zowel voor de koffiebar als voor de dagbladhandel."
PERS DAALT
Ukk's focust in de dagbladhandel vooral op persartikelen, gecombineerd met tabaksartikelen, lotto en wenskaarten. “We hebben heel wat persartikelen, maar in vergelijking met onze beginperiode, voor we verbouwingen deden, zijn er al heel wat titels weg. In samenspraak met AMP hebben we bekeken welke titels overbodig waren", vertelt Kathleen.
“Er is een sterke daling merkbaar in het persassortiment. De krantenverkoop is in zes jaar tijd gehalveerd, de magazines daalden met een kwart. De klanten worden ook om de oren geslingerd met abonnementen en kortingen. De dagbladhandel ten spijt."
WEGENWERKEN
In de zomer van volgend jaar zal Ukk's geconfronteerd worden met wegenwerken en dus een tijdlang moeilijk bereikbaar zijn. “We zullen moeten afwachten wat de consequenties zijn. Hopelijk worden de klanten niet te veel gehinderd door de werken en vinden ze nog steeds de weg naar Ukk's", vertelt Kathleen. Luc ziet echter ook een positieve kant. “De vernieuwing zal een nieuwe wind door de straat laten waaien. Er worden tevens enkele verouderde gebouwen weggenomen en er komt een groenzone in de plaats. Dat kunnen we dus enkel maar toejuichen. De wegenwerken zullen hinderlijk zijn, maar wel een verbetering. Je kan geen ei bakken zonder de schaal te breken", sluit Luc af.